התועלות העסקיות שמאחורי השלום עם איחוד האמירויות

כידוע ממש לאחרונה נחתמה עסקה שמשנה את חוקי המשחק. ב15.9.2020 נחתמה עסקת נורמליזציה בין איחוד האמירויות הערביות לישראל. עסקה זו הפתיעה רבים, אם כי קומץ קטן היה מודע לשלל המאמצים שהושקעו לאורך שנים מאחורי הקלעים. מכאן שדווקא בימים אלו של "שגרת קורונה" בהם עסקים מתקשים למצוא נקודת אחיזה, נזרק חבל הצלה שמפתה למשוך בו ושמעורר לא מעט תקוות.

מהם הנתונים, מהן ההזדמנויות וכיצד מוטב לפעול? המשיכו לקרוא!

יוצאים לדרך – יריית הפתיחה

לצד ההיבט הפוליטי בטחוני שאין להקל בחשיבותו, רבים בארץ שמחו מקיום ההסכם בשל מגוון שיקולים נוספים, ולא רק כי החלום להזמין חדר באחד מארמונות הפאר של דובאי עומד להתגשם, אלא בעיקר כי ברור לכל שמדובר בתחילתה של שותפות עסקית מדהימה, כזו שמסמנת פוטנציאל אדיר במגוון אפיקים מקבילים, ואכן את יריית הפתיחה העסקית סימן הסכם התעופה בין בחריין לישראל, הסכם שמאפשר לכל צד להפעיל כ14 טיסות בשבוע על הקו שבין נתב"ג לבחריין.

13 עובדות שמסייעות ליישר קו

לפני שניגש להבין אלו הזדמנויות עסקיות עומדות על הפרק, נציין 13 עובדות חשובות:

  1. איחוד האמירויות יותר מייצאת מאשר מייבאת.
  2. איחוד האמירויות מהווה מקור יחסית קרוב עבור ייבוא נפט.
  3. איחוד האמירויות משקיעה רבות בתחום התיירות.
  4. איחוד האמירויות מאפשרת שילוב מנצח עבור עולם העסקים: מיסים נמוכים, אפס ביורוקרטיה ושורת תמריצים מפרגנים.
  5. איחוד האמירויות משקיעה רבות ב3 אפיקים: תיירות, מסחר ותשתיות. בנוסף, התחום הפיננסי, הסיטונאות והקמעונאות גם כן נחשבים מאוד חזקים.
  6. איחוד האמירויות נחשבת לאחת מהמדינות העשירות בעולם, בהתאם לנתוני תוצר לנפש.
  7. אם עד היום נערכו עסקים בין שני הצדדים דרך צד שלישי, הרי שכיום הצד השלישי יוצא מהמשוואה.
  8. לא מעט מתושבי איחוד האמירויות עשויים למצוא עניין תיירותי בישראל, וזאת בשל שיקולי דת ומגוון שיקולים מסחריים.
  9. דובאי מהווה את עיר הבירה הכלכלית של מזרח אפריקה, דרום אסיה ובאופן כללי של העולם הערבי.
  10. איחוד האמירויות ידועה בחיבתה לייבא רכיבי טכנולוגיה מתחום הרכב והמחשב ולאחר מכן למכור את המוצרים במצב מוגמר.
  11. חשוב לציין שלצד השמחה הרבה שחשו האנשים בארץ, גם מרוקו וסעודיה מצאו לנכון לפרגן בפומבי להסכם, נתון שעשוי לסמן שיתופי פעולה נוספים.
  12. נקודת איזון – שני הצדדים אומנם לא גדולים מבחינת כמות התושבים והיקף האדמה, אך עדיין מאוד משמעותיים באזורם.
  13. קיים שוויון יחסי בין המטבע המקומי שלנו לשלהם (הדירם נסחר 3.67$ ואילו השקל ב3.4$).


מאמרים נוספים בנושא:
גם עסקים קטנים מייצאים לדובאי
ייבוא מדובאי וייצוא לדובאי
איך עושים עסקים עם דובאי והמפרציות
נכון שכדאי לייבא מסין והמזרח

הזדמנויות רבות וחדשות יצר הסכם השלום עם איחוד האמירויות
הזדמנויות רבות וחדשות יצר הסכם השלום עם איחוד האמירויות

המרכיב האנושי שמשפיע על המשוואה

לאור כל זאת נותר להביט קדימה ולנסות להבין האם אכן אנו עומדים בפני הזדמנות שעשויה להוות קלף מכריע עבור הכלכלה המקומית, או שמא מדובר במשב רוח מרענן ותו לא. בשאלה זו רבים מתחבטים, אך פה ראוי להכניס למשוואה את הנתון המשמעותי מכל – המרכיב האנושי. הישראלים ידועים ביכולתם לחשוב באופן יצירתי ומחזיקים בכישרון מולד לזהות ולנצל הזדמנויות, ועל כן ניתן להיות בטוחים שבהחלט עומד להיות פה מעניין. אי לכך גם אם אינכם חברת תיירות או סטארט אפ הייטקיסטי, עדיין מאוד יכול להיות שגם העסק שלכם ירוויח בגדול – הכול שאלה של יוזמה לצד חשיבה נכונה.

הפורום העסקי יצא לדרך

לא עברו יותר משבועיים מהיום שבו נחתם ההסכם, וכבר אנשי עסקים מהארץ, מאיחוד האמירויות ואף מאירופה נכנסו לפעולה – הקימו את "הפורום העסקי איחוד האמירויות – ישראל". הפורום נועד לקדם קשרי פעולה בין "המשולש הקדוש החדש", וזאת מתוך הבנה שמדובר באינטרס דו צדדי ששם בצד את כל חילוקי הדעות. מבחינת איחוד האמירויות הם עומדים להרוויח מהחדשנות שאנו מובילים בתחום ההייטק, ומבחינתנו אנו עומדים להרוויח מפתח מרכזי לסחר העולמי.

הצצה ראשונית

עתה לאחר שהתמונה הרבה יותר ברורה, נעצור לדבר תכל'ס כיצד השלום עם איחוד האמירויות עשוי להוביל קדימה מגוון טריטוריות עסקיות.

  • תיירות אם נתחיל מסקירת האפיק שמעניין את הישראלי הממוצע, נציין שבהחלט מתקרב היום שבו נוכל לעשות צ'יק אין במלון בדובאי, כך שכרגע המכשול הכי גדול כבר אינו נוגע להיבט פוליטי, אלא לנגיף קטן שעונה לשם קורונה, אם כי גם הוא עתיד לחלוף. חברות התעופה של איחוד האמירויות יזכו להטיס נוסעים ישראלים למגוון יעדים, עובדה שבאופן מקביל מספקת עבודה לשלל חברות תיירות מקומיות. במקביל, בארץ נזכה לארח את עשירי העולם הערבי ואף ראוי לציין שאם ממש בקרוב שלל חיילים משוחררים יחליפו את היעד הודו בדובאי, דור ההמשך גם כן עומד לשנות ולהשתנות, כי אם אותם "מטיילים של אחרי צבא" יחליפו את סדנאות היוגה והשרוואלים הכתומים בסדנאות עסקים וחולצות מעומלנות, בעוד כמה שנים אנו עשויים להבחין במגוון שינויים משניים, כגון עלייה בביקוש ללימודי תואר בתחום העסקים.  
  • התחום האקדמי אם כבר ציינו את התחום האקדמי, נוסיף זווית נוספת. אין זה יהיה מוזר אם בעוד כ5 שנים מהיום לא מעט סטודנטים מהאיחוד האמירויות יבחרו ללמוד כאן בארץ, היכן שכבר קיימים לא מעט סטודנטים ערבים (כ15% מסך הסטודנטים בארץ ערבים).
  • תעשיית הביטחון כל התחום שנוגע לסייבר, חלל ותעשיית האוויר עשוי ליהנות משלל עסקאות חשובות.
  • סטארט אפ – אנחנו הישראלים מחזיקים במגוון סיבות לחוש גאווה, כאשר אחת מהן היא ללא ספק זירת הסטארט אפ שנוחלת הצלחה רבה. במקביל, איחוד האמירויות ידועה כמדינה מאוד עשירה, כך שרק מתבקש שיתחילו לצוץ שלל השקעות משמעותיות שימנפו את התחום המקומי.
  • חקלאות – בארץ פיתחנו לא מעט יכולות מרשימות בכול הנוגע לניצול מים והשקיה, ואנו מובילים בייצוא תוצרת חקלאית. במקביל, איחוד האמירויות גם כן מדינת מדבר והיא משקיעה רבות בייבוא תוצרת חקלאית טרייה, משמע מדובר בפוטנציאל עסקי מגוון ומשמעותי, כזה שבין היתר כולל התעניינות לגבי רכישת טכנולוגיה חקלאית.
  • המסחר בבורסה המצב החדש מוביל לחיזוק מגוון חברות שנסחרות בבורסות העולמיות.
  • עסקים קטנים – לאחר שהבנו שלא מעט חברות וסטרטאפים עומדים בפני צומת דרכים שמציעה נתיב אקספרס בדרך להצלחה, נותר לבחון כיצד העסקים הקטנים עומדים בסבלנות בתור (סבלנות ישראלית ולא אירופאית) וזוכים גם כן ללקט פירורים מהעוגה – משכילים לזהות ולנצל הזדמנויות. כך למשל בעלי צימרים יכולים להציע חבילות ייעודיות לקהל הערבי, מורים לערבית עשויים להציע את שירותיהם למורי דרך מקומיים שעובדים עם תיירים עשירים, משרדי גרפיקה יכולים להציע את שירותיהם למפעלי אריזה של פירות שמיועדים לייצוא ועוד.

השאלה שעליכם לשאול את עצמכם

סחר, הזדמנויות כלכליות ומגוון שיתופי פעולה בהחלט מהווים הבטחה עבור עתיד יותר רווחי, וכאשר חדשות מעוררות השראה מעין אלו מגיעות בתקופה מאתגרת שכזו, ניתן להיות בטוחים שרבים מהעסקים, שגם ככה בימים אלו מחשבים מסלול מחדש, יימצאו את הנוסחה המנצחת כיצד למנף את ההזדמנות.

מכאן שאם נבקש לסכם, נציין שבהחלט עומד להיות פה מעניין, ועל כן כל אחד צריך לענות על השאלה הבאה: האם הוא עומד להיות חלק מסיפור ההצלחה, או רק צופה מחוייך מהצד – חומר למחשבה!

לכל ההמלצות

קטגוריות

תגיות

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב linkedin
לינקדאין

הצטרפו להצלחה פגישת יעוץ ללא התחייבות

מלא את הפרטים ונחזור עוד היום






מעל 1600 תכנים העוסקים בעולם העסקים

קידום אורגני
שיווק ופרסום

האם תוצאה אורגנית בגוגל אכן משכנעת?

    מיקסום הנראות בגוגל: מדריך לאסטרטגיות אורגניות וממומנות מבוא בעידן הדיגיטלי של ימינו, יצירת נוכחות מקוונת בולטת ומשפיעה היא קריטית לכל עסק או אדם

ייעוץ עסקי
אימון עסקי

איך מצליחים עם יועץ חיצוני

נסה תחתית הטופס ניווט בעולם הייעוץ האישי: מה כדאי לדעת לפני שאתם מבקשים עצה מבוא בשנים האחרונות, הנוף של ייעוץ מקצועי ופיתוח אישי התרחב משמעותית,

פיתוח מנהלים
מגזין עסקי

פיתוח מנהלים

בעולם עסקי תחרותי ומשתנה תדיר, הצורך במנהלים מיומנים ומוכשרים הולך וגובר. מנהלים אלה נדרשים לא רק להוביל את צוותיהם להצלחה, אלא גם להתמודד עם אתגרים

ניהול עסק משפחתי
מגזין עסקי

ניהול עסק משפחתי

העסקים המשפחתיים הם לא רק אבני יסוד בכלכלות העולם, אלא גם חלק בלתי נפרד מהתרבות והחברה. למעשה, כ-70% מהעסקים בעולם מנוהלים על ידי משפחות, ותרומתם

העסק צולל
אימון עסקי

למה אני לא רואה את הכסף של העסק שלי

  ניווט במים סוערים: מצוקת העסקים הישראליים מבוא בשנים האחרונות, נוף העסקים הישראלי עבר טלטלה משמעותית, עם מגמה מדאיגה של עסקים שנתקלים בקשיים, שלרבים מהם

ייעוץ עסקי - דורון עמית

בעל עסק!

פגישת יעוץ ללא התחייבות עם דורון

מלא\י את הפרטים ונחזור עוד היום






דילוג לתוכן