דובאי ומדינות המפרץ כולל מדינות המזרח, שוק שעד היום היה שייך רק לחברות הגדולות כאשר ייצאו או ייבוא מוצרים דרך מדינות צד שלישי, ואילו היום נפתחו לכלל היצרנים, הסוחרים והמשקיעים בארץ, וזה הדבר היפה בשלום המדהים שהונחת לפתחנו.
אם עד היום העסקים הקטנים, הבינוניים ואפילו הגדולים הסתפקו בשוק המקומי או בייצוא למדינות המערב ויותר אז היום נפתח בפניהם שוק אדיר לייבוא או לייצוא מוצרים מדובאי וארצות המפרץ, כולל מדינות המזרח שמי היה חולם כי נצליח לייבא או לייצא למדינות אלה.
כללי
למעשה מדובר על שוק פוטנציאלי קיים של למעלה מ-28 מיליון איש בכל אזור הסחר המוזכר, והרי זה שוק ענק עבור היצואן או היבואן הישראלי, נכון לא כל ה-280 מיליון מגיעים ממדינות עשירות כמו דובאי והמפרציות אבל מבחינת נתח שוק יש כאן הזדמנות לנתח גדול מהעסקים בישראל לפעול בארצות אלה הן מבחינת הייבוא והן מבחינת הייצוא. זאת ועוד שמדינות המפרץ פתוחות הרבה יותר לעולם המערבי, אלה אנשים שלמדו באירופה או בארצות הניכר בכלל, הרבה יותר משכילים, הרבה יותר מלומדים ופתוחים לעולם החדש, אלה הם בעיקר תושבי ארצות המפרץ אשר מתברגים למוסדות השלטון וקובעים את ההשקפה המתקדמת שלהם לתוך החיים היום יומיים בארצות המפרץ.
ישראל
בהמשך למה שכתבתי כאן קודם הרי אותם צעירים או הדור העכשווי, אלה שלמדו בעיקר במוסדות השכלה רבים בארצות הניכר, מכירים את ישראל, נפגשו עם ישראלים, במוסדות האקדמיה ומחוצה לה, מכירים את הישראלים, את המדינה המפותחת והמתקדמת ביותר במזרח התיכון ולאוו דווקא בקטע של טכנולוגיה והיי טק, אלא בכלל מה שקורה בישראל כיצד התקדמה ב-70 שנה וזה מוביל או הוביל אותם (מעבר לאתנן שקיבלו מארה"ב) לפתח את הקשרים עם ישראל המתקדמת ולשכוח את הקשרים עם הפלסטינאים ה"תקועים" מאה שנה ויותר באותה קונספציה. כזכור מדינות המפרץ הצהירו בעבר כי לא יקימו יחסים עם ישראל (למרות עצימת העיין של הקשרים הקיימים) בלי פתרון הסכסוך הקיים בים ישראל לפלסטינאים אבל לאט לאט ירדו מההחלטה הזאת והנה אנו רואים פתיחה דרמטית של מערכת היחסים בין המדינות ומה שהכי מעניין זה היחסים בין העם למדינות המפרץ המתבטא ביחסים עסקיים, בגשר בין ישראל לשאר מדינות המזרח וחלק מאפריקה, בתיירות וכ"ד. יחסים שלא הכרנו עם שאר המדינות שעשינו איתם שלום שקט וישנוני ולא כמו כאן
איך נמכור למפרציות דובאי והשאר
ישראל הינה מדינה תעשייתית בהרבה מאד תחומים, אומנם מאז כניסת סין להיות המפעל של העולם נסגרו בישראל תעשיות רבות וסקטורים שלמים שהיו פעם פאר היצירה של ישראל נשארו דוממים וכל חלקה טובה של היצרנים בישראל נשארה דוממה והוחלפה בייבוא זול, מה שהפך את הייצור ללא כדאי, אבל, להצליח למכור למפרציות מוצרים המיובאים מסין יהיה חבל על המאמץ כי הם בעצמם יודעים לעשות את זה יותר טוב, אבל מאחר וישראל נחשבת למדינה מודרנית וכך גם מוצריה, והשם שלה נישא בחוצות המפרציות, אזי יש לנו מקום ושם טוב למכור או לשווק את מוצרינו הישראלים, ואני לא מתכוון רק למוצרים המובילים, פארם, טכנולוגיה, מוצרי בטחון, היי טק (בתחום זה ניתן לגייס משקיעים להשקעות בהיי טק הישראלי זאת בדיוק המדיניות של המפרציות למצוא השקעות שיחליפו את ייצור הנפט שמסקטור זה הם עשו ועדיין עושים את כל הונם) מינרלים, פוספטים וכל התעשיות המוכרות, וכן יש לנו אפשרות לייצא לשם מוצרים גם ב-LEW TEC, מזון, תכשיטים, וכל סקטור שאני יזכיר כאן יש בו פוטנציאל לייצוא של מוצרים ישראלים למפרציות. צריך לזכור השלום הזה יביא הרבה מאד מסחר בין ישראל המפרציות והמזרח ובהחלט כדאי לחשוב על שוק זה כשוק פוטנציאלי עבורנו. אזרחי המפרציות לא מחפשים רק מחיר הם רוצים איכות, בגלל זה כל המותגים העולמיים נמצאים בדובאי ובמפרציות, הם בהחלט מבחינים בין מוצרים סינים לבין מוצרים בעלי שם.
רוצים לייבא מדובאי והמפרציות
בתחום הייבוא הרי שנזכור שאנו יכולים לייבא ישירות מהמפרץ או מהקשר שיש להם עם מדינות המזרח, מדינות שעד היום לא היו לנו יחסים איתם מה שהופך את ההיצע לייבוא מוצרים לישראל, הייצוא המוביל של דובאי והמפרציות זה בראש ובראשונה נפט ומוצרי נפט ולכן ההיצע שלהם בתחום הרכב ובעיקר אביזרי רכב צמיגים וכ"ד הוא גבוהה מאד, תוסיפו לזה עוד מוצרים מתקדמים גם בתחום ההיי טק וה-לאו טק ואז נבין כי אנו יכולים לקבל מענה ממגוון רכב של מוצרים. עד היום הגיעו אלינו בקשות ייבוא של צמיגים, אביזרי רכב, מזון אוריינטלי המיועד למגזר הערבי, ריהוט גם למגזר וגם לשאר הלקוחות הפוטנציאלים בישראל, ואין אני יכול להצביע על כל הבקשות לייבוא מאזו זה של העולם.
איך מקיימים את המסחר?
צריך לזכור שאנו עדיין מדברים על מדינות ערביות עם המנהגים שלהם, בדובאי יש יותר אזרחים סונים בבחרין יותר אזרחים מוסלמיים, בשאר ארצות המזרח זה מחולק, נוסיף גם שבחלק מארצות המפרץ החוק שם מעורב לפי המשפט האנגלי אבל גם החוק השרעי שהוא יותר מחמיר וקשוח בפרט עם זרים. ולכן הדרך הנכונה לעשות עסקים עם מדינות אלה הינו דרך משרדים ישראליים שלהם יש משרד אינטרסים באחת מדינות המפרץ, זאת ועוד, ארצות המפרץ קרובות אלינו מבחינה גיאוגרפית ולכן הקשרים וגם ההובלה הם קרובים וקצרים, סוכני האוניות כבר מפעילים קווים סדירים לדובאי ומשם למפרציות.
קראו עוד: איך עושים עסקים עם דובאי והמפרציות?