המדריך המלא ליצירת מודל עסקי

המדריך המלא ליצירת מודל עסקי

למה אנו חייבים מודל עסקי

את המאמר הזה אני כותב מתוך ניסיון של 50 שנה בעולם העסקים הן כבעלים הן כיזם ובעשור האחרון כיועץ עסקי המלווה חברות רבות קימות או חדשות ולהם אני נדרש כל פעם לשאול את השאלה הנדרשת מכול: מה המודל העסקי של העסק/חברה או עמותה.

על מנת לכתוב את המאמר החשוב הזה אני לא נעזר בספרות או בלימודים האקדמאיים אלא בניסיון שיש לי ולצוות שלי ניסיון כבד משקל בפירוש כמענה לסוגיה הזאת של מאמר זה.

מה זה מודל עסקי

יזם או קבוצת יזמים מבקשים להקים עסק/חברה/עוסק מורשה או עמותה בעיקר למטרות רווח (כמובן שעמותה היא בדרך כלל לא למטרות רווח) ולמעשה בונים מודל אשר בסופו של יום יביא להם מקסימום רווח כספי. בכדי שנבין ההחלטה על מודל עסקי היא למעשה כל הפעולות מ-0 ל-אין סוף החלטות או התלבטויות אשר יובילו את המיזם להרוויח כסף ולהתקדם ביחד עם המודל.

לדוגמא:

בואו ניקח את מנוע החיפוש של "גוגל" כאשר המודל העסקי הבסיסי הוא "מכירה של שטחי פרסום" מכאן היזמים של מנוע החיפוש הזה לקחו ברעיון שלהם מוצר כמו "אלפון" "מודיעין 144" "דפי זהב לשעבר" ובנו לו מודל עסקי "דיגיטלי" תוך ראייה מרחבית כי עולם ה-web הולך ומתעצם וחברות עסקים וארגונים יהיו בעלי אתרים משלהם (שהרי גוגל הקימה את המיזם שלה לא לפני הרבה זמן וראו לאיזה גודל היא התפתחה) וגוגל תאפשר ללקוחותיה במקום שיחפשו בספרים מספיק שיקליקו את מבוקשם ויקבלו אלפי תוצאות כבר בבקשה הראשונה. כמובן שלראות עיני ברור שהם גם הכניסו את כל התוצאות האורגניות מה שמחזיק מליוני עסקים בכל העולם כולו לקדם אתרים במנוע החיפוש שלהם.

מודל עסקי

איך היזמים בונים את המודל העסקי?

  1. יזם/יזמים נפגשים ומעלים רעיונות. (אם אין להם משהו או תחום מוגדר מראש)
  2. החליטו על סקטור אחד או יותר הם פונים לעשות סקרים מקצועיים אצל חברות הסקרים המסחריים בהם הם בודקים איך יתקבלו המוצר/השירות שלהם בקרב הלקוחות הפוטנציאלים
  3. והיה והמיזם הוא תלוי מקום עושים סקר מקומי במידה והוא ארצי עושים סקר ארצי.
  4. לא כל יזם או יזמים יכולים להשקיע בעלויות נשך של הסורקים ואז ניתן לבצע סקר שנקרא "אומניבוס" מהמילה אוטובוס כאשר חברת הסקרים לוקחת 4 חברות שונות העוסקות בתחומים שונים וטלפנית אחת מתקשרת לנסקר הפוטנציאלי ושואלת אותו שאלות לגבע ה-4 מוצרים השונים ומנתחים את הסקרים בדיוק לפי הספר עם הסטיות המקובלות לסקרים בתחום זה או אחר.
  5. לאחר ניתוח הסקר יש ליזמים חומר לעבודה בתחום ההכנסה הצפויה כתוצאה מהמיזם שלהם.
  6. כאשר הם מחשבים את ההכנסה הצפויה להם ואת הדרישה למוצר או לשירות שלהם פנויה להם הדרך להתחיל ולבנות את המודל העסקי.
סקרים
Survey

אז איך ממשיכים מכאן?

  • מתחילים לרכז את כל ההוצאות להקמת המיזם וזאת לאחר שבחרו איזה מהמיזמים שבדקו אכן ייתן להם כיזמים את החזר ההשקעה מהר יותר ורווח גדול יותר.
  • מכאן הם או שולחיהם בודקים עלויות של הקמת המיזם הכולל את כל העלות של החומרים, הציוד, כוח אדם, שירותי מיקור חוץ (כמו יועץ עסקי למיזם) ולמעשה את כל מה שצריך להיות מוכן ב-DAY-1 להתחלת המיזם.
  • מכאן מחשבים את הזמן בו המיזם יתחיל את ההשקעה לאמור: בתקופה הראשונה לפעילות המיזם הרי שהוא לא יכניס כסף ואז צריך לממן אותו, בודקים מתי המיזם יכניס כסף שיכסה את הוצאות התפעול שלו הן בשירות והן במוצר, ומכאן גוזרים את החזר ההשקעה שהושקע במיזם ההקמה המימון הראשוני שהושקע במיזם.
  • מכאן מגיעים מוכנים לתוכנית ההשקעה. כמה כסף צריכים היזם או היזמים להשקיע במיזם עד שהוא יניב את הרווח של השקל הראשון.
  • מכאן האופציות פתוחות להשקעה.
  • מימון פרטי מהיזמים
  • הלוואה המותאמת על פי התוכנית העסקית שנבנתה עד לזמן שהמיזם מתחיל להכניס כסף שיכול כבר לשלם את החזר ההלוואה שנלקחה (חשוב מאד לא להכביד על תזרים המזומנים בפרט בהתחלת המיזם ולכן כדאי מאד לשקול הלוואה עם "גרייס")

זאת הדרך לכתוב "מודל עסקי"

מודל עסקי הנבנה בדרך בה ציינתי במאמרי זה אמור להחזיק לאורך זמן כי הוא נבנה בצורה נכונה בגבול הסכנה האורבת לעסקים בפרט היום.

המודל העסקי די דומה לנושא של תוכנית עסקית רק שבתוכנית עסקית הנעשית בעיקר בעסקים לא עתירי ממון או משקיעים יש מספר אלמנטים שהיזמים לא עושים או מבצעים אותם.

אם ההינו עושים את התהליך המבוקר של מודל עסקי אני מאמין כי לא היו נעלמים מעולם העסקים 50 אלך בתי עסק שקרסו וקורסים כל שנה.

יזמים
ייזמות

אנחנו והבינה המלאכותית

 

נקודת ראייה אישית של הכותב

 

האמת הייתי מאושר שהקמת עסקים ומיזמים גדולים ילכו בדרך זאת אשר זו הדרך הנכונה לעשות עסק ולהרוויח, אבל וכמו שהמשפט אומר "יש אבל" אז אני יסביר את דברי:

 

העולם מתקדם בצעדי ענק, עולם העסקים מתקדם עוד יותר בצעדי ענק, הדורות מתחלפים וכל דור בא אם האג'נדה שלו והעולם הטכנולוגי בכלל פרץ ברמות היסטריות, כל מה שראינו לפני עשורים בסרטים בדיוניים היום הם הפכו למציאות. ולמה אני כותב את זה? כתוצאה מכל ההתקדמות הזאת חברות שהמודל העסקי שלהם חד ויציב מתחילים היום להתנועע וזה טרתי משמע.

 

ושוב אני נאלץ להביא את גוגל כדוגמה (ואני חוזר זו דעה שלי לא כתובה בשום מקום ולא נלקחה משום מקום) כפי שכתבתי קודם הרי שלגוגל יש והייתה מודל עסקי מובהק, והנה בא היום ונושא הבינה המלאכותית צצה וקמה (היא הייתה קיימת עוד לפני עשרות בשנים ולגוגל יש את הטכנולוגיה הזאת (עוד פעם גוגל כדוגמה) והיא מאפילה (לדעתי) על המודל העסקי של גוגל בטח בתחום האורגני של המנוע כאשר קודם נשאלו שאילתות לגבי טכנולוגיה ואחרים והמנוע נתן תשובה היום בבינה המלאכותית מספיק לתאר ל"גולם" התוכנה מה אנו מחפשים והוא ייתן לנו מענה בשנייה כולל פתרונות כולל כל מה שנרצה או נבקש ממנו.

 

וכאן אני נכנס לספקות ומבקש מעצמי לחשוב איך אני בונה מודל עסקי או תוכנית עסקית שלא תהיה ארוכת טווח אלא אמפירית בשלבים שינוי תוך התקדמות לדעתי מודל כזה או תוכנית כזאת בהחלט יכולה להצליח ולא לגרום ליזמים הפסדים כספיים ואף גרוע מכך.

 

 

תוכן המאמר הוא שלי אין כאן קריאת תגר על כל מי המוזכרים כאן במאמר אלא רק ראיית המציאות

קטגוריות

תגיות

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב linkedin
לינקדאין

הצטרפו להצלחה פגישת יעוץ ללא התחייבות

מלא את הפרטים ונחזור עוד היום






מעל 1600 תכנים העוסקים בעולם העסקים

קידום אורגני
שיווק ופרסום

האם תוצאה אורגנית בגוגל אכן משכנעת?

    מיקסום הנראות בגוגל: מדריך לאסטרטגיות אורגניות וממומנות מבוא בעידן הדיגיטלי של ימינו, יצירת נוכחות מקוונת בולטת ומשפיעה היא קריטית לכל עסק או אדם

ייעוץ עסקי
אימון עסקי

איך מצליחים עם יועץ חיצוני

נסה תחתית הטופס ניווט בעולם הייעוץ האישי: מה כדאי לדעת לפני שאתם מבקשים עצה מבוא בשנים האחרונות, הנוף של ייעוץ מקצועי ופיתוח אישי התרחב משמעותית,

פיתוח מנהלים
מגזין עסקי

פיתוח מנהלים

בעולם עסקי תחרותי ומשתנה תדיר, הצורך במנהלים מיומנים ומוכשרים הולך וגובר. מנהלים אלה נדרשים לא רק להוביל את צוותיהם להצלחה, אלא גם להתמודד עם אתגרים

ניהול עסק משפחתי
מגזין עסקי

ניהול עסק משפחתי

העסקים המשפחתיים הם לא רק אבני יסוד בכלכלות העולם, אלא גם חלק בלתי נפרד מהתרבות והחברה. למעשה, כ-70% מהעסקים בעולם מנוהלים על ידי משפחות, ותרומתם

העסק צולל
אימון עסקי

למה אני לא רואה את הכסף של העסק שלי

  ניווט במים סוערים: מצוקת העסקים הישראליים מבוא בשנים האחרונות, נוף העסקים הישראלי עבר טלטלה משמעותית, עם מגמה מדאיגה של עסקים שנתקלים בקשיים, שלרבים מהם

ייעוץ עסקי - דורון עמית

בעל עסק!

פגישת יעוץ ללא התחייבות עם דורון

מלא\י את הפרטים ונחזור עוד היום






דילוג לתוכן