מערכת היחסים שלנו עם הבנק
כל אחד מאתנו עובד עם בנק או סניף בנק שהוא מכיר את אנשיו, שכל חסכונותיו או הלוואותיו מתקיימות בסניף הבנק, במהלך השנים נוצרה מערכת יחסים עם הבנק, ואף אחד לא יכול לבוא ולהגיד לי כי יחסים אלה בטלים ב-60.
ככל שהמערכת הבנקאית בקביעת אשראי, במתן הלוואות היא פונקציה היוצאת מחדר המחשבים של הבנק ומכתיבה את מתן האשראי, המסגרות, ההלוואות, עדין בידי פקידי הבנק ומנהליו יש את היכולת להתנהל בגישה אנושית עם הלקוח שאחרי הכול מדובר כאן ב"חנות לממכר כסף" וככל המרבה הרי זה משובח.
מה בסך הכול רוצה הבנק: להלוות כסף עם כמה שיותר בטחונות ויציבות פיננסית על מנת שהכסף יחזור לבנק ויותר מזה תהיה הזדמנות לבנק למכור עוד כסף ללקוח, מכאן בא פרנסתו ורווחיו הגדולים.
בעשור האחרון כאשר הבנקים זיהו את המגמה בשוק בו נכנסו שחקנים חדשים לתחום הבנקאות, תחום טכנולוגי, בנקים חברתיים, שוק חוץ בנקאי, פינטק, ועוד, הם הבינו כי עליהם להתייעל, ובתכניות העבודה שלהם היה שינוי אסטרטגי לצמצום הסניפים, איחוד סניפים והעברת לקוחות לסניפים אחרים תוך סגירת סניפים קיימים או הקטנה של הסניף הקיים.
כדבר מובן מאליו הלקוחות הקבועים חוששים:
א. חששו כי כל בניית האמון עם הסניף תאבד.
ב. הסניף החדש לא מכיר את הלקוח ואת צרכיו.
ג. בקשותיו יידחו על הסף.
ד. אף גרוע מזה הוא יידרש להקטין את מסגרות האשראי בנק.
כל אלה יוצרים אצל הלקוח במחשבה טבעית ונכונה חשש וחרדה, וזאת בזמן שיותר ויותר עסקים (וגם משקי הבנקים) צרכים יותר ויותר אשראי. ק ישראל ביקש להגביל את מתן האשראי ללקוחות במנוע של העמדת מסגרת לכל לקוח משקי בית או עסקי על מנת למגר את התופעה של "משיכת ייתר" כפי שקורה בארצות אחרות בעולם, אבל, מאז ההחלטה של בנק ישראל גדל המינוף במשק ולקיחת האשראי באחוזים גבוהים וזאת גם בגלל רצון הבנקים למכור יותר כסף, השוק החוץ בנקאי, כרטיסי האשראי, הבנקים החברתיים ולא עלינו "השוק האפור"
קראו: נמאס לי מהעסק רוצה למכור
במקרה שהבנק הודיע לכם על מעבר סניף בתוך הבנק, (לקוחות עסקיים) המלצותיי הם.
א. וודאו כי הסניף הישן דאג לעדכן את הסניף החדש בדרך התנהלותכם. (הדבר נעשה אבל ע"י ניתוח הסניף החדש את החשבון שלכם ע"פ מה שמופיע במחשב)
ב. גשו והכירו את הנציג החדש של החשבון שלכם. (קבעו פגישה מסודרת)
ג. תארו בפני הנציג את העסק שלכם ומהם צרכי האשראי שלכם כמו צריכת מסגרת זמנית, הלוואות אונקל, וודאו כי הסניף יגבה אתכם (בדיוק כמו שעשה הסניף הקודם)
ד. והיה ומערכת היחסים עם הסניף לא הייתה טובה/בעיות של אי עמידה במסגרות/אי כיבוד התחייבויות (כמובן לא בכוונה בגלל שוק בעייתי) נסו לפתוח חשבון בבנק אחר, בנק מזרחי, בנק אוצר החייל, בנק מסד, בנק איגוד ואחרים.
ה. מי שבאמת עסקו עבר משברים וזה התבטא בחזרה של שיקים או באי עמידה ברמות הדרישה של הבנק תוכלו לפתוח חשבון בבנק הדואר, נכון שם אין אשראי (ולדעתי זה נהדר לחזור לשיטת המזומן יש כסף משלמים אין כסף דוחים) הבנק מאד התקדם, יש לו אתר מצוין והרבה יותר קל להתנהל אתו.
לסיכום
אנו נמצאים בתקופה לא טובה ולהעביר אותנו סניף "זה לא בדיוק הזמן" אך אין ברירה וצריך להתנהל בג'ונגל העסקי, לא אתם ממש לא לבד, על תחשבו שאתם לבד במערכה, אתכם עוד נמצאים אלפי עסקים (נכון, צרת רבים נחמת טיפשים) אנו צריכים להיות מנהלים עסקיים זריזים על מנת להתגבר על כל מכשול ובפרט על מכשול קרדינלי שכזה.
לא הצלחתם קחו עזרה!
בהצלחה