מהו המונח חינם בעולם הצרכנות
האם למונח חינם יש אחיזה במציאות?
מה זה לקבל דבר בחינם?
מה ערכו של דבר בחינם והאם בכלל יש ערך לדבר בחינם.
אפשר להסתכל על המונח "חינם" בעולם הצרכנות, הקמעונאות, והעסקים כמונח לא קיים כלל ועיקר. שהרי אף אחד מאתנו לא יאמין למילה הנקראת "חינם". אנו כן מבינים את המינוח "קנה מוצר וקבל את השני בחינם" זה עושה לנו הגיון ואנו מבינים כי הרווח על מוצר אחד יכול לשלם את המוצר השני בחינם, יש כאלה החושבים את מחשבותיהם של הלקוחות ומציינים כי "קנה את המוצר השני ב-90% הנחה) כאן אנו הולכים על פסיכולוגיה הפוכה כאשר אנו מכירים באינטליגנציה של האדם ואומרים כי אנו לא רוצים שהלקוח יקבל את הרושם שהמוצר הראשון שרכש הינו חסר ערך מאחר ואת השני רנו מקבלים בחינם ולכן אנו קובעים מחיר או הנחה גבוהה על מנת לעשות שכל בראש של הלקוח.
ראו מה שקורה היום בנושא הכרזת ה"חינם" בשוק מכשירי השמיעה, שוק אשר מגלגל מיליוני שקלים אך נמכר או מוכרז כמוצר חינם. למעשה מי שמכיר טוב את שוק מכשירי השמיעה מבין שחינם הוא כלל לא חינם אלה סבסוד של הממשלה בסכום כסף מסוים למכשירי השמיעה הנמכרים דרך זכייני הקופה. אני חוזר אין מושג כזה של חינם בעולם העסקים.
יותר מזה, לקוחות בני אנוש נרתעים ממי שמציעה להם מוצר בחינם, הם שואלים בראש ובראשונה "מה התרגיל כאן" עד שהם מבינים כי אכן יש כאן תרגיל יכול להיות שיתפתו לקבל את המוצר בחינם או לחשוב שהם מקבלים אותו בחינם ובמהלך שני לבטל מיד את עסקת ה-חינם שהתבצעה.
הרבה פעמים אנו נתקלים במודעות פרסום המבליטים את המילה "חינם" אז מי שחושב ש"חינם" זה טריגר להביא לקוח אל השוקת טועה טעות מרה. המונח "חינם" טוב שהוא מלווה עם עוד אלמנט המבטיח ערך ללקוח (כמו שציינתי קנה ספר במחיר מלא ועל השני תקבל 50% הנחה) זה מהלך מכירתי נכון.
בכלל ראוי כי מי שעומד לפרסם מודעה כזאת ואחרת והוא לא מתנהל דרך משרד פרסום כדאי שיעשה כך כי ההבדל של מודעה מנוסחת ומעוצבת ע"י מקצוענים לבין מודעה שמנוסחת ע"י מערכות העיתונים היא הבדל שמים וארץ, וההשפעה שלהם הם דרמטית לגבי הצלחת מכירת המוצר.
יותר מזה, מוכרים חייבים להפנים כי המסרים ללקוחות צריכים להיות שקופים, לא מתפתלים, לא נדושים, לא משעממים אלה ישירים ומהפכנים. מקצועיות לשם מקצועיות.
אז אם נחזור לנקודת ההתחלה ונבין כי המילה "חינם" לא מייצרת שום ערך עבור הלקוח חבל להשתמש בה ועוד יותר למכור ב"חינם". מכירה שלא מובילה לשום מקום ולמרות שאני לא נאיבי וכמותי רוב הלקוחות בישראל המבינים כי "אין מתנות חינם" ואם יש אז משלמים עליהם "ריבית" כפול ומכופל.