רוצה עסק של מזון בבקשה!

רבים מאתנו בעיקר בחורים/בנות חולמים על פתיחת עסק מזון.

בתחילת העשור הנוכחי כל חייל שהשתחרר מהצבא  רצה לפתוח בר/פאב, זה היה ממש קשה לשכנע  את אלו שרצו לפתוח פאבים שלא לעשות כך, ההשקעה הייתה גדולה, אנשים לא ידעו מה זה ניהול עסקים, לא הבינו את התחרות הקשה ויותר מזה לא הבינו כי כמו כל סקטור פאב/בר לא יחזיק יותר משנה, בגלל תחרות, מחירים, ותדלוק הצעירים באלכוהול טרם לכתם לבר או למועדון. זאת גם הסיבה שהרבה מאד חברה צעירים קרסו התמוטטו רבו בין השותפים ומלקקים את הפצעים.

בכלל ענף בתי הקפה והמסעדות בישראל הינו ענף קשה ומתיש אם רווחים לא גדולים ואין זה פלא שהבנקים סימנו את הענף ברמת סיכון הכי גבוהה בבנק וממענת להזרים אשראי לעסקים אלה.

בישראל יש למעלה מ-1000 בתי קפה במחזור מכירות של פחות מ-4 מיליארד שקל בשנה, אחוז גבוהה מסך כל בתי הקפה בארץ קרוב ל-50% נמצא רק בתל אביב הכולל את גוש דן. תמהיל בית הקפה מחייב 1/3 עלות גולמית, 1/3 עלות תפעולית ו/13 רווח לפני מס. נתונים אלה היו נכונים עד לפני עשור אך בעשור האחרון כאשר נפתחו כל כך הרבה מקומות של בתי קפה הכולל בתחנות דלק והיכן לא השתנו המספרים וכתוצאה מתחרות או מניהול לא נכון העלות הגולמית גדלה, והרווח קטן.

פרמטר נוסף שצריך לקחת בחשבון כאשר מחליטים על הקמת עסק מזון זה הטרנד החדש שנפתח והוא תחום הזכיינות, למעשה כל יזם שהמציא מזון או קינוח מסוים, פתח, הצליח בשנה הראשונה והשניה החליט למכור זיכיון לכאלה אשר רוצים לרכוש עסקים כאשר הכול בא להם מוכן ליד והם בחשיבה שהם פותחים, מתחילים לעבוד ומרוויחים

בנושא זיכיונות כתבתי מדריכים רבים באתר זה ובקישור תוכלו לקרוא אם כדאי או לא ומה הסיכונים מול הסיכויים.

מכאן אני נגש לתחום המסעדנות/בתי הקפה למי שבאמת חלומם לפתוח עסק בתחום.

רבים מאתנו נוסעים אל ארצות הניכר "עקב מדיניות השמיים הפתוחים" ופוגשים במסעותינו חנויות קטנות או "גזלנים ברישיון" אשר מוכרים לנו "אוכל רחוב"  הכרנו את זה יותר בארצות הברית של אמריקה אבל שם כל עסק של "אוכל רחוב" הפך לרשת או מפלצת ואילו אחר כך פגשנו את זה במדינות המזרח: תאילנד, סין, ויאטנם, סינגפור דרום אמריקה ועוד. כאשר יותר ויותר אנשים מכתתים את רגליהם בין "דוכני הרחוב" ופחות למסעדות קונבנציונאליות עם גינונים וטקסים בעלויות גבוהות.

למה יש יתרון לפתוח דוכני רחוב

  1. אנשים/תיירים/עובדים/ מעדיפים לאכול מאכלים קלים המוגשים להם בלחמים מסוגים שונים, בפיתות, בטורטיות וכל שאר דברי המאפה.
  2. זה מהיר זה עכשווי זה נותן ללקוח לנסות דברים חדשים, טעמים חדשים, סקטורים של מאכלים צמחוניים טבעוניים וגם מאכלים קונבנציונליים
  3. זה לא מצריך שטח עבודה גדול הווה אומר חנות גדולה אם כל ההשקעה והאביזרים הנדרשים ממסעדות גדולות ואפשר לתמחר הקמה של רעיון כזה בעלות נמוכה.
  4. במקרים האלה ה-LOCATION הוא מאד חשוב, אבל מה שלא הכי חשוב זה להימצא בתל אביב, יש עוד הרבה ערים מתפתחים בישראל ששם ניתן להקים עסקים בסגנון הזה.
  5. לאנשים במהלך היום אין חשק להכנס למסעדות (אלה אם זה לאירוע מיוחד) הם רוצים משהו יעיל, מהיר, ולאכול עכשיו. קונספט כזה עונה על המענה.
  6. חנות הרחוב לא חייבת להיות ממותגת כמו שאנו מכירים מרשתות דומות סאבויי, מקדונלד, הפלאפל בצבעים, או היוגורט והטוסט ועוד מה שאומר שההשקעה בפתיחה של עסק כזה הוא זולה יחסית אם הסיכון הכי קטן להפסדים.

היו אתם אלה שתמכרו זיכיון לאחרים

סיכום והמלצות

כמי שעוסק בייעוץ עסקי אני יכול להצהיר שיש יתרון בשוק המזון זה התחום שהוא תחום המתכלים,(מוצרים מתכלים נאכלים יום יום) בני אנוש אוכלים כל יום ולכן עסקים כאלה מתגלגלים במחזורים קבועים, האפשרויות למגוון מהלכים הוא ענק, מכל סקטור, מכל מטבח, רעיונות ויצירתיות בהנגשה מנות משביעות, עלויות נמוכות וסיכון סופר נמוך. יכולת התפתחות ופוטנציאל הגדלת המיזם בעלות נמוכה ובהחזר גבוהה.

תשקלו בחיוב במידה והרצון שלכם הוא כוון המסעדנות במציאות העסקית החדשה

405244_302521869789480_140793219295680_838993_1215722788_n

אם גיליתם טעות בכתיבה אנה חזרו אלינו