איך מתרסקת לה קטגוריה
מאמר זה בא להדגיש איך קטגוריות שלמות של עסקים מתרסקים כתוצאה מהחדשנות הפוקדת אותנו מדי יום ביומו, העניין הוא שאנו לא מתכוונים לקטגוריות ישנת אלה גם לקטגוריות חדשות מהעשור האחרון וזה רק מדגיש את הצורך בלחדש ולהמציא את עצמנו כל יום מחדש.
עולם הסלולרי והסמארטפון
אלכסנדר בל ממציא מכשיר הטלפון עשה את שיחת הטלפון הראשונה שלו בחודש יוני 1875 מאז התחוללה מהפכה בעולם התקשורת וזכורה הכרזתה של חברת הכנסת לשעבר שולמית אלוני ז"ל שהצהירה כי "לכל אחד יהיה מכשיר טלפון בכיסו" אומנם היא לא חזתה את מכשיר הסמארטפון את זה עשה אחריה סטיב גובס שיצא אם מכשיר ה-I-PHONE בשלהי 2008-9.
מאז עברו מים רבים בנהר, הוקמו חברות סלולר בישראל, התחרות נפרצה, מכשירי הסמארטפון סופקו ויוצרו על ידי כל יצרן מוכר בעולם ומהר מאד הפך כל אזרח לבעל 2 סמארטפונים לפחות אם לא יותר.
וכמו שאנשים מחפשים לעשות עסקים הוקמו רשתות של אביזרים וכל מיני גדג'טים לסמארטפונים הפזורים על כל פני הארץ.
מה הייתה התכנית העסקית של אלפי חנויות ורשתות לסמארטפונים?
- מכירה של גדג'טים לתחום הסמארטפונים.
- מכירה של דקות שיחה (לאלה אשר היה להם סלולר PREPAID)
- מעבדה לתיקון סמארטפונים.
- מכירה של מכשירי סמארטפון.
חשוב לציין כי הרווחים הממשיים אשר היה לחנויות אלה נבעו מפעילויות המעבדה לתיקון הסמארטפונים כאשר מכירת הסמארטפונים הרווח קטן מאד והגדג'ט תלוי היה מאד בעלות הרכש. מכירת דקות שיחות נעלמו חלפו להם מהשוק בכלל.
ובכן כמו שציינתי שוק תיקוני הסמארטפונים הפך לשוק גדול שהצדיק פתיחה של רשתות או חנויות על כל פינת רחוב בישראל כולל במספר קניונים. נוסיף לזה כי גם החברות הסלולריות מכרו גדג'ט, והיו גם הם פעילים בתחום התיקונים אזי שהשוק התחלק למספר רב מאד של חנויות סלולר כאשר בשנתיים האחרונות הענף הגיע לרוויה והתחלנו לראות קשיים של חנויות בתחום.
מה המצב היום
אנו עדים למתחרה אשר קם לכל חנויות הסלולר ורשתות הסלולר בתחום "מעבדת התיקונים" ומגלים שהתווסף לשוק חברה בשם MOBILAB שזאת אפליקציה המתחייבת לשלוח טכנאי סמארטפון לבית הלקוח ולתקן את מכשירו "מידית" מבלי שיצטרך לצאת מהבית (ואנחנו יודעים איזה "תיק" זה לצאת ולתקן את הסלולרי זה בדיוק כמו לצאת לרכוש בטריות או דיו למדפסת) אם מחירים זהים למעבדות, אחריות, וחלקי חילוף מקוריים.
סיכום
מאמרי זה בא להמחיש עד כמה השוק בישראל ובעולם הוא מטורף ומשתנה חדשות לבקרים, האמת שאת המטאוריות הזאת אנו חווים כבר ממחצית המאה הקודמת כאשר ב 5 עשורים האחרונים העולם העסקי התהפך בדיוק כמו שכדור הארץ מסתובב מדי יום ביומו.
להקים היום עסקים, זה לא לחקות עסקים קיימים אלה ליצור מייזמים חדשים ויחודיים בכל קטגוריה. ואני מדגיש "יחודיים" זה גם יכול להיות בית קפה או מסעדה "ייחודית" (כל מה שלא אפשרי או נראה נורמאלי אכן אפשרי) ולכן החשיבה להקמת עסק זה לא ללכת אחרי העדר אלה ליצור ראש עדר חדש.
ישיבה ביחד עם ייעוץ עסקי ובעל רעיון יכולה להתפתח לעסק מזמין ומכניס