שוק העבודה בישראל מקבל תפנית.
דור חולף ודור בא, ואתו משתנים הציפיות והדרישות העצמאיות.
חברות ההייטק מחליפים עובדים כמו שאנשים מחליפים גרביים.
מסתבר שלמעלה ממחצית העובדים מבקשים לקדם את עצמם בתעסוקה שונה ובמטרה להכנסה יותר גבוהה.
הבעיה העיקרית בנושא שאדם שנולד להיות שכיר, ולהתנהל בחממה כשכיר, קשה לו מאד לוותר על חממה זאת וזאת למרות שהוא מרגיש חוסר סיפוק, אי מיצוי עצמי, התעסקות בפוליטיקה במקום עבודתו, והוא נמצא שם רק בכדי לקבל את תנאיו, הרכב, הארוחות והמשכורת בסוף חודש.
הבעיה היא שדבר אחד לא נלקח בחשבון והוא נושא הפיטורין, בשוק כול כך דינמי, ובעיקר בחברות ההייטק תחלופת העובדים גבוהה לאין שיעור וזאת כי כול מועמד חדש הוא בחזקת מטאטא חדש מטאטא טוב. אולי היכולות שלו קצת יותר טובות, ואולי ההכשרה שלו יותר מקצועית ומתקדמת. בשוק העבודה של היום אין סנטימנטים.
בנוסף לא תמיד סיבת הפיטורין נובעת מאיוש של עובד אחר, אלה מטעמים אמוציונליים בין מנהל לעובד.
בסקר שפורסם לא מזמן 54% מהנשאלים לשאלה מדוע אתה שוקל לעשות הסבה מקצועית ענו כי הם רוצים לממש את עצמם. כבר לא מענה של "אני רוצה יותר שכר" אלה מימוש עצמי הרבה יותר חשוב להם. יותר מזה וזה נתון מעודד ומחבר לנתון הקודם כאשר 52% ענו שהם גם רוצים לשפר את גודל ההכנסה שלהם.
כאשר אנו מסתכלים על עובדים לפני גיל פרישה, למעשה אנו חווים קריסה אינדיבידואלית לסוג עובדים שלמעשה מבינים כי תוחלת החיים שלהם הרבה יותר ארוכה, והם נמצאים בפני שוקת שבורה שהמעביד או מעבידים פוטנציאלים לא רוצים את שירותם בחברה.
לאן ילכו? כיצד יתפרנסו? האם יתפסו את מקומם של הדור הבא אחריהם?
וכאן באה למעשה התזה שלי כיועץ עסקי עם התובנה שכול אחד שיש לו חלום, והחלום יכול להתגבש לעסק מכניס מבחינה עסקית אזי ישקול העובד בחיוב למעבר וליציאה לשוק החופשי המלא במיזמים טובים וברעיונות נפלאים במגוון תחומים.
לצאת היום אל עולם העסקים מצד אחד הוא קל מאחר ומרבית הפעילות העסקית מתבצעת בעולם הווירטואלי, ובשדה האינטרנט, אך מצד שני הוא רווי ומלא. כפי שנאמר "המוח הישראלי ממציא לנו פטנטים" כך אני מאמין שיש מאות עם לא אלפי רעיונות ומיזמים שניתן לפתח אותם לרמה עסקית. יש גם לזכור שאנו היום מדברים על דור חדש או דורות חדשים שהעסקים הקיימים כבר לא מספקים את הצרכים שלהם ולכן כול כניסה של מיזמים חדשים ויזמים חדשים מבורכים.
החוכמה היא לעשות את האינטגרציה בין הרעיון לבין המהלכים העסקיים והפיננסים, כי לפעמים יזם מאוהב בראיון ושוכח שזה גם צריך להיות עסק.