יש כאלה הרואים בשיטות השיווק או במניפולציות השיווקיות "תרמית" ואילו אני רואה בשיטות השיווק רצון לשווק מוצר אשר המשווק חושב או יותר נכון בטוח שהמוצר או השירות עבור הצרכן נכונים כולל אופן הצגת המוצר ללקוח.
לדוגמה: מים מינרלים כמו של פעם בבקבוק זכוכית נראה ומרגיש יותר יוקרתי מאשר מים בבקבוק פלסטיק. האם יש כאן הטעייה שיווקית, האם אנו מבינים כי לשבת במסעדה טובה, ש-כבר משקיעים כסף בעבורה החוויה לא תתקלקל עם יוגש לשולחן מים מינרלים בבקבוק של פלסטיק אשר ניתן למצוא בכול תחנת דלק. האם זו תרמית?
שיווק זו תורה, שיווק זה התעמקות בפסיכולוגיה, שיווק זה להכיר נכון איך עובד המוח האנושי. (תוכלו להגיד כי רוב עם ישראל או העולם טיפש מאחר והוא משקיע ברכישה של "חלום" בדמות כרטיס הגרלה של מפעל הפיס, הרי נמכר כאן "חתיכת נייר" ולא מוצר ממשי, אבל בד בבד עם המכירה נמכר כאן "חלום" והמוח האנושי אוהב לחלום, אוהב לדמיין, אוהב לראות את עצמו נהנה ממה שיכול לספק לו החלום, ראו איזה התרגשות יש למביא הכרטיס שנקנה לדוכן "אולי" יתמזל המזל והוא זה הזוכה הגדול. התרגשות זאת והחוויה הרצופה לה זה מה שמושך מיליונים להשקיע מאות שקלים בכרטיסי מזל, כי מי לא רוצה לחלום,
כמי שנותן ייעוץ עסקי אני יכול להביא המון דוגמאות המתארות מוצרים או שירותים דרך הליכה אל החלום, שאנו מוכרים נופש מפנק באילת או באנטליה" מספיק שנאמר את המילה "הכול כלול" ריר האוכל והשתייה עולה בגרונו של הלקוח והוא מרים את הטלפון או לוחץ על האינטר של המחשב להזמנת החופשה. והרי אנחנו יודעים שיש קיבולת לבנאדם לאוכל, ובתי המלון לא מפסידים, ובכול זאת הפקודה המתקבלת בראש "הכול כלול" מעלה את כול הדמיון הגסטרונומי של הלקוח הפוטנציאלי.
כ יועץ עסקי גם הדחיפה למכירה מוגברת מקובלת ואינה נחשבת כ"תרמית" קנה 3 במקום 2 וקבל את השלישי ב-10% או כול הצעה צרכנית אחרת כמוה כדי לעשות טוב לצרכן, נכון המשווק לא סובל מזה, ההפך הוא רק מרוויח, אבל גם טובת הצרכן נמצאת בהצעה זאת. גם הבהלה שיוצר המשווק באומרו קנו 2 ולא אחד כי מחר לא בטוח שתהיה אספקה סדירה של המוצר או מניפולציות דומות, כמו ההצעה מוגבלת ל-30 יום בלבד, המדד עלול לעלות ואז גם ההצעה שלך תהיה יותר גבוהה, כול אלא הם הצעות מכר לגיטימיות שהמשווק עושה את מה שמוטל עליו קרי הגברת המכירות.
כמי שנותן ייעוץ עסקי אני חושב כי משווק צריך להשתמש עם הרבה יותר דימויים ואלמנטים רציונאליים, למרות שלא תמיד הצרכן האנושי חושב בצורה רציונאלית. ביטויים כמו "כדאי לנו לרכוש את המחיר למופע כי אמרו שהכרטיסים הולכים להיגמר" זו בהחלט חשיבה שיווקית נכונה, אם אתה כבר רוצה לראות את המופע אז כדאי שתקנה כרטיסים עכשיו פן תאבד את ההזדמנות.
ובכלל אני בטוח כי אם יידעו משווקים, יצרנים, כאלה שנותנים שירותים לתאר בפני הלקוח את החוויה שתצא לו מהרכישה אזי המכירות יגדלו ויעלו פלאים,