ייעוץ עסקי כך מנהלים עסקים

את הכותרת הזאת מצאתי באחד מעיתוני הכלכלה. והיא למעשה משקפת מה שקורה בעסקים בחמישה עשורים אחרונים.

"הדוחות הכספיים של ענקיות התקשורת בארה”ב מספקים הוכחה נוספת לכך שיותר צופים מעדיפים את הטלוויזיה האינטרנטית החדישה והזולה על פני הטלוויזיה המסורתית, וגם בישראל המגמה דומה ● כעת החברות הוותיקות משיבות מלחמה עם הורדת מחירים ושירותים אינטרנטיים משלהן"

רקע

כאשר החלטנו לפתוח את העסק חלק מאתנו עשה זאת מתוך רצון להיות עצמאי, היה קרוב לתחום, דור ממשיך, יזמות כזאת או אחרת, חלקנו חקרנו, קבענו אסטרטגיה, עשינו תכנית עסקית, כן התייעצנו עם יועץ מקצועי או שלא, ופתחנו.

אם אנו מודדים היום את הסטטיסטיקה כמה עסקים, חברות, קונצרנים, התרסקו כל שנה בעשורים האחרונים (קרוב ל – ארבעים אלף) אז אנו מבינים כי בכל העשורים האחרונים הייתה טעות קריטית בחשיבה של היזמים על פתיחת עסקים והסתכלות ארוכה יותר על קיומו של המיזם לאורך זמן.

יזמים ובעלי עסקים "התגלגלו", היו כאלה שהרוויחו ובשני העשורים האחרונים אבדו את מה שהרוויחו, היו כאלה שרק התגלגלו וחיו מהגלגול, (גלגול הכסף) היו כאלה שהזדקנו ואו שסגרו או שהעבירו את העסק ל"דור הממשיך", אבל אני רוצה לכתוב דווקא על עסקים משנת 2000 עת פרצה גוגל ופייסבוק לעולם שלנו.

מה קרה לנו

אתם מספיק מנוסים לדעת מה קרה לנו בעולם העסקים אבל אני מבקש  לחדד:

עולם העסקים הגלובלי התהפך עלינו ברמות דרמטיות, כבר בתחילת שנות ה-90 התחלנו להרגיש כי העסקים והחברות בישראל נדרשים לדפוסים חדשים אם התקדמות הטכנולוגית, תחילת ההתפתחות של מדינות המזרח, ריבוי של עסקים (מתחרים) בניה מטורפת של מרכזי קניות, ועסקים וחברות "אלה שהבינו לאן צועד עולם העסקים" התחילו לשנות אסטרטגיה ובמקביל טקטיקה על מנת להתאים את עצמם לעשורים הבאים.

יש כאלה שהבינו שהם צריכים לתכנן לזמן ארוך ויש כאלה שראו את "המהפכה" והבינו כי לא יוכלו לתכנן לזמן ארוך ולכן קבעו את האסטרטגיה שלהם בצורה אמפירית.

קראו עוד: שינוי מסלול מחדש באסטרטגיה העסקית

קראו עוד האם רואה חשבון הוא יועץ עסקי

איך התנהלו 90% מהעסקים בישראל

כבר בשנות ה-2000 התווספו לשוק הרבה מאד עסקים לאלה שכבר היו קיימים אך  אלה לא הפנימו, יותר נכון לא ראו את הגל הענק שישפיע כל כך דרמטית על עסקים וחברות, נפתחו רבבות עסקים, התווספו יותר מקומות מסחר, שירותים ומוצרים חדשים נכנסו והחליפו קטגוריות שלמות של מסחר, גוגל ופייסבוק פרצו לתודעה שלנו ושינו את כללי המשחק (המרוץ של העסקים היה לשנות את שיטת השיווק והפרסום מדפי זהב הספר הצהוב ועד להיות במקום ראשון במנועי החיפוש), האינטרנט הפך להיות הבמה המרכזית של המסחר והרכישות, והתחרות כתוצאה מהשפע, הגלובליזציה, המסחר האלקטרוני, התפתחות הודו והמזרח והתחרות שהם יצרו בעולם כולו באמצעות הייצוא הזול (דבר אשר אילץ תעשיות שלמות בעולם להתפרק מחוסר הכדאיות של הייצור) דרדרה עסקים אחורה.

הנפגעים העיקריים הם אותם חברות ועסקים שלה הצליחו לצפות את הנולד ואז עם התפרצות הבנקים, חברות המימון החוץ בנקאי, חברות כרטיסי האשראי, השוק האפור אשר זימן אלפי עסקים לבוא לקבל אשראי, התחיל לגדול האשראי שעסקים לקחו בטענות שונות אבל האמת היא שאשראי זה "החליף מכירות" "שיפר את התנאים של בעלי העסקים (תנופת הליסינג של חברות הרכב אשר מכרו כמטורפים ג'יפים ורכבים לבעלי עסקים וחברות") תוך התעלמות מוחלטת מהחובה לחשוב או לתכנן את העסקים והחברות לקראת המציאות ההולכת ומשתנה מיום ליום.

כל אלה במהלך השנים האחרונות יצרו:

  1. סגירה של מפעלים תעשייתיים.
  2. החלפת קווי ייצור ביבוא זול.
  3. תעשיות ותיקות התחילו לייבא במקום לייצר
  4. סיטונאים רבים נחלשו במכירות שלהם עקב ריבוי שחקנים בשוק.
  5. חברות ענק שצצו עם אסטרטגיה ברורה מצאו את עצמם אם מציאות המנוגדת לאסטרטגיה הבסיסית ומרווחים של מיליונים עברו להפסדים של מיליונים עם חובה "לקצץ" בשירות, באיכות, בעובדים.
  6. גם עולם התעסוקה עבר שינוי דרמטי כאשר שירותים כמו שירותי כתיבת תוכנה, טלמרקטינג, גרפיקה ועיצוב, בניית אתרים ואחרים הפכו להיות "מיקור חוץ" בעיקר בהודו ופקיסטן.
  7. הצורך להפחית מכירי מכירה על מנת להתחרות ובמקביל במקום להתייעל או לחשוב ולתכנן קדימה ממנו את הפעילות שלהם מכסף שהביאו מהבית או מהלוואות כאשר ההלוואה הנפוצה ביותר היא "הלוואה בערבות מדינה" אשר מטרתה והייעוד שלה היה עבור פיתוח העסק/חברה אבל בסופו של דבר היא החליפה תזרים וגיבוי לתזרים, דבר אשר יצר גיבנת נוספת לעסקים.(כמובן לא גורף).

 

כיצד מסתכל יועץ עסקי על כל המהפכה העסקית בעשורים האחרונים 

אף חברה, או עסק, או משקיעים כאלה ואחרים לא יכלו לצפות את המהפכה בחמישה עשורים האחרונים. מה שקרה בחמישה עשורים אלה לא קרה מאות בשנים, אך את סימניה אפשר היה לזהות כבר בתחילת שנות ה-90.

המאמר הזה אשר מקורו במשפט הפתיחה כאן למעלה שמצאתי בעיתונות הכלכלית מוכיח את העובדה שגם חברות ענק לא יכולים לצפות או לתכנן אסטרטגיה קבועה גם שהם משקיעות מיליונים בחברה, פתאום צצים להם טכנולוגיות חדשות אשר סוטרות את כל התכנית העסקית או האסטרטגיה או ה"מודל העסקי" ומחייב אותם להשקיע עוד, לשנות את המבנה שלהם וכל זה קורה תוך הפחתת רווחיות (ויש לזכור כי חברות כאלה הם ממונפות או מהציבור או מהלוואות) הורדת שירותים ופיטורי עובדים.

קל וחומר חברות ועסקים יותר קטנים אשר נדרשים למציאות שונה כל בוקר אשר הם קמים, ואין להם את היכולות של החברות הגדולות אשר להם צוות חשיבה, יועצים, משרדי יחסי ציבור, יכולת גיוס כספים והנפקות.

המלצתי לחברות ועסקים:  

א. מי שאין לו אסטרטגיה לתקופה הקרובה מוטב שיעשה אותה ויתאים את העסק שלו מבחינת פעילות וכספים לאסטרטגיה שנקבעה.

ב. המעשה הנכון שעסק מלא בהלוואות חייב לעשות זה לנכות את ההלוואות שלו הווה אומר להפחית את התשלומים החודשיים אם בפריסת הלוואות, אם בהכנסת יד לכיס (מי שיש לו) אם במכירת נכס, או הגעה לאסטרטגיה כזאת שתגדיל את הרווח ותקטין את ההוצאות

 

ליזמים חדשים אני ממליץ לא להתייעץ עם רואה חשבון בתחום העסקי,(אלא בתחום של מיסוי, מיסים, חבות מיסים, והתנהלות חשבונאית מבחינת ניירת והחוק)  לא לבנות את כל המיזם שלהם על תכנית עסקית קבועה מראש, לא להשקיע או לקחת הלוואות לפני שמתייעצים עם יועץ עסקי, לא להיכנס להתחייבויות טרם התייעצות והכנת תכנית "השקעות" (לא תכנית עסקית, אלה על מנת לדעת אם יש לכם את היכולות לעמוד בתנאי הסף של המיזם שלכם)

 

ג. לעסקים קיימים אני ממליץ מאד לעשות "בדק ביית" על מנת למנוע קריסות, נחיתות בלתי צפויות ואירועים בתחום העסק שיכולים לשנות פני קטגוריה .

ד. לעסקים בקשיים המלצתי היא חד משמעית לערוך פגישת עבודה המלווה בכל החומרים החשבונאיים של העסק עם ייעוץ עסקי על מנת לקבל החלטה דרמטית GO-NO-GO ולא לגרור את העסק/חברה להתחייבויות נוספות, ולא שבעלי העסק לא יעשו מהלך בגלל "אגו" "האמירה יהיה בסדר" או מכל סיבה אמוציונלית אחרת.

ה. גם כאלה שחושבים כי זכיינות היא הפתרון לפתיחת עסק או מיזם חדש אולי יופתעו אם אומר להם "אתם טועים" ואפילו טועים בגדול (לא גורף) ב"מקרו" כבר בשלב הראשון אני אומר לכם את חוות דעתי כי 90% מחוזי הזיכיון הם חוזים לא הוגנים ומקפחים את הזכיין. ומה אם שאר הדברים?

אנו חייבים להפנים שהיום עסקים הם קשים לניהול וקשים לצפייה קדימה ולכן אנו חייבים לפעול אחרת עם העסק, להיות יותר אחראים עסקים קטנים כגדולים, ולהתייעץ עם גורמים מתאימים,

תוכלו לקרוא המלצות בכל נושא עסקי

אם גיליתם טעות בכתיבה אנה חזרו אלינו