כיצד בונים תמחיר לעסק בתקופת האטה. קובץ המלצות
אקדים ואומר בכתב המלצות זה כי חודש החגים הולך וקרב, וזהו הזמן המתאים להפטר ממלאים, להפוך מלאי לכסף מזומן לתרומת תזרים המזומנים, וליכולת קליטה של מוצרים חדשים. חודשי החגים הם התקופה הטובה ביותר להתארגנות לקראת האטה כללית במשק ובמסחר.
ראשית. בואו נעשה בדיקה באיזה מצב עומד העסק:
1. נספור את המלאי.
2. נתרגם את ערך המלאי לכסף.
3. נפטר מהמלאי העודף או במבצע או בהחזרה לספק
4. נבדוק מה ההתחייבויות שלנו לספקים
5. נבדוק את רשימת החייבים שלנו
6. ונתכנן תזרים מזומנים לכול –רבעון מראש.
לאחר שאנו רואים את התמונה הכוללת (בואו נבנה תקציב לפעילות השוטפת שלנו לרבעון הקרוב (בדרך כלל עם בונים תקציב בונים אותו לשנה-אבל בגלל האקלים העסקי בישראל אני ממליץ לעסקים לבחון כול 4 חודשים את התקציב שלהם מחדש)
הגישה שלי בבניית התקציב הינו בדרך הפוכה – קודם אני ממליץ לבחון את ההכנסות – ורק אחר כך להתאים את (ההוצאות) התקציב.. בדרך זאת אני מבטיח את החיות של התקציב מול הפעילות השוטפת.
א. בואו נבחן את המכירות שלנו בארבעת החודשים האחרונים (ונמצא את הממוצע)
ב. כאשר אנו יודעים (פחות או יותר) מהם ההכנסות שלנו (ובכלל יש עסקים שיש להם הכנסות קבועות כול חודש מה שהופך את תוכנית ההתייעלות לקלה יותר) קל לנו יותר לתכנן את התקציב שלנו.
ג. עכשיו שאנו יודעים מה הסכום הכולל (-+) אנו יכולים לגשת להכנת התקציב.
כאן נתחיל בסדר הפעולות הרצויות לבניית התקציב והתאמתו להכנסה.
בכול מקרה כאשר אני עושה ממוצע של ההכנסות ל-4 חודשים ומפרק אותם לחודש – אני עוד מוריד 25% מסך ההכנסות החודשיות-רק בכדי להיות בטוח בתקציב של העסק.
1. נרשום את עלות הקניות (בכדי לייצר את ההכנסות שמופיעות בתקציב) – הווה אומר אם המחיר הוא לדוגמא 10 ₪ ועלות המוצר הינו 2 ₪ אז אנו יודעים שהמכירות שלנו לדוגמא: הם 1000 ₪ והעלות הינה 200 ₪ – אנו יכולים להכניס בתקציב שלנו הכנסה של 800 ₪ ולזה אנו קוראים רווח גולמי.(הרווח בין קניה ומכירה) בענף השירותים לדוגמא הרווח הגולמי כולל גם את השכר. בעסקים שיווקיים או יצרניים הרווח הגולמי לא כולל את השכר.
2. עכשיו נשארו בידנו 800 ₪ בכדי להכניס את כול ההוצאות שלנו שלא קשורות לקניות כגון:
עלות שכר.
עלות שכירות,
עלות מימון
עלות הוצאות הנהלה
עלות חשמל, דלקים, ארנונה, מים,
עלות רכבים, תקשורת, צרכי משרד, אריזות
עלות ביטוחים, הוצאות הנהלת חשבונות, משפטיות
הוצאות שיווק, פרסום.
ועלות הוצאות שונות
3. בזה הרגע הייתי עושה סיכום ובודק עם ההוצאות של העסק עומדות בתוך ה-800 ₪ או חורגות ממנו.
4. אם ההוצאות חורגות – מיד חייבים לתכנן קיצוץ של הוצאות-ובמידי. לסעיף זה הייתי אומר כי גם הרחבת השיווק והמכירות יש משמעות לתרומה של הגדלת הרווח (התפעולי-קניות + הוצאות) אבל מאחר וכול צעד שיווקי או מכירתי עולה בממון, אזי הייתי ממליץ היום לעסקים קודם כול ליישר קו עם עסקם ורק אחר כך לחשוב על שיווק או על מכירות דבר שבהחלט ניתן גם בזמן של האטה.
5. אם סך ההוצאות פחות מ-800 ₪ אזי הייתי פותח מערך של שיווק, מכירות, תוך כדי ניצול הכלים הקיימים לשיווק ומכירות של מוצרי עסקים בתחומים השונים.
6. הדילמה היא בין להשאיר את העסק במצב של רווח – לבין הרצון (במידה ויש רווח) להעמיק את השיווק והמכירות הוא העובדה שעסק שנשאר במקום צועד אחורה בגלל עסקים מתחרים שדוהרים קדימה.
הערת אגב! יש עסקים שלא לוקחים בחשבון עלויות של שיווק ומכירות, והפתרון המידי שלהם ברגע שההכנסות קטנות הוא להתחיל במהלכי שיווק ללא כול הבחנה ולפעול בשיווק ובפרסום כפי שנהגו פעם. זאת היא טעות בסיסית בעסקים אשר ממשיכים להשקיע בשיווק מבלי ביסוס כלכלי תוך הסתמכות על "אולי" הגברת מכירות. במיוחד שמדובר במצב של האטה.
כ-יועץ עסקי אני חושב שדווקא היום חובה על כול עסק ועסק לערוך את המאזן וזאת מהסיבה שאם הייתם חברה גדולה והייתם מחויבים לחוקי הבורסה הייתם מגישים דוחות מאזניים כול 4 חודשים מה שהיה נותן לכם תמונה מלאה מה קורה עם העסק או החברה שלכם.
מאחר ובמאמר זה אנו מדברים על עסקים המגישים את הדוחות שלהם פעם בשנה ואולי יושבים אם רואה החשבון שלהם או יועץ המס שלהם פעם בשנה אזי לעולם לא תוכלו לדעת בדיוק מה קורה בעסק שלכם. כלי הניהול העומדים לרשותנו היום מאפשרים לנו לדעת את מצב העסק כאן ועכשיו ואין יותר נכון מלעשות ולבחון את העסק מדי חודש בחודשו.
כ-יועץ עסקי אני נתקל בעסקים "מתגלגלים" שפשוט מתנהלים בחוסר אחריות משוועת, מסתמכים על הפגישה עם רואה החשבון ויועצי המס שלהם האומרים להם תחתמו פה תחתמו שם. ובזה נגמר הייעוץ.
ניהול תקין של עסק ובפרט בתקופת האטה הינה מחויבות המציאות ואני מצפה שבעלי עסקים יתנהלו באחריות כלפי העסקים או החברות השייכות להם.
במאמר זה ניסית לעזור, להמליץ ולהעיר בעלי עסקים כיצד פעול
אתם חייבים יועץ עסקי ולכן התקשרו