בוא נדבר קצת על תערוכות
תערוכות בישראל ותערוכות בעולם.
אם נתייחס לתערוכות בישראל, אני מתכוון לתערוכות עסקיות, כדוגמא אקח את החיבור של תערוכת פיסקום המחוברת לתערוכת הדפוס ישראפרינט שפעם הם היו שני תערוכות נפרדות האחת פיס שעסקה בכול מה שקשור לדפוס והדפסה, ותערוכת המחשבים אשר כול שנה כול תערוכה כזאת רפדה 4 עד 5 ביתנים בגני התערוכה בתל אביב ואילו היום הצטמצמה התערוכה לשני תערוכות בתערוכה אחת וגם היא פעם אחת בשנתיים.
מי שביקר בפתיחה היום של התערוכה המחוברת לא יכול היה שלא להתאכזב מתערוכה משולבת הממוקמת בביתן אחד בגני התערוכה, ומכניסת המבקר עד יציאתו לא עוברים יותר מ-5 דקות! פשוט אין מציגים, אין מה לראות, אין חידושים ואין המצאות, "שוק מת" אם לפני 7 שנים היו מאות מציגים רק בתערוכת נושא אחד היום יש לא יותר מ-20 מציגים בשני תערוכות פעם בשנתיים.
למה? מה קרה? איך זה שגם תחום התערוכות קורס לנו מול ענינו.
האם זה בגלל השוק החלש?
האם זה כי אין למציגים כסף להשקיע בהקמה של ביתן/ביתנים?
האם זה בגלל שהכול נמצא ב"אינטרנט" וד"ר גוגל מספק לנו כול מיידע לגבי מוצר כזה או מוצר אחר שאנו מחפשים!
בכול זאת תערוכה בתחום מקצועי הוא מקום מפגש של קונים למוכרים, ספקים ללקוחות, חידושים והמצאות!
כ יועץ עסקי ומי שנותן ייעוץ עסקי אני מסתכל על קטגוריות בענפי המשק השונים בישראל ורואה אותם מתרסקים, כי אם אין כסף לתערוכה, עם חשיבות התערוכה כבר לא בעמדה ראשונה (פעם היו נלחמים על מקומות בתערוכות המקצועיות בישראל) היכן או נמצאים! האם הערכות כי 90% מהעסקים בישראל סובלים מחוסר מזומנים? או אולי קניינים מעדיפים לנסוע החוצה לעולם הגדול ל-לאס וגאס, לבייגין, או אולי היום הספקים הם כבר לא ישראלים וענף המסחר פוגש את הספקים שלו באולמות התערוכות בסין, ויאטנם, סינגפור, ארצות הברית? האמת נראה לי שכן,
מאחר והתעשייה בישראל "התרסקה" אבל עדיין יש צריכה, צריכה שמגיע מארצות המזרח בעיקר, אין יותר עניין בתערוכות המתקיימות בישראל, כאן אצלנו בבית. דווקא בתערוכת המיים המתקיימת גם היא בימים אלה הגיעו קניינים ואנשים מתעניינים מרחבי העולם ומילאו את בתי המלון לעייפה בעומס שיצרו לכוון התערוכה.
יכול להיות שאני צודק ויכול להיות שלא אבל עם עובדות לא ניתן להתווכח ותחום המסחר בישראל הולך ושוקע.
אז מה עושים? סוגרים את השערים? סוגרים את המדינה? הרי בכול זאת חיים כאן למעלה מ-7 מיליון אזרחים, שאוכלים כול יום, ששותים קפה כל יום, שהולכים לעבודה, חוזרים מהעבודה, שעדיין מהווים כוח קניה כזה או אחר! איך יוצרים את המפגש בין הלקוח לספק? האם זה רק עניין של מחיר? עם שופטים את ההתנהגות האחרונה של "ארומה" שנכנעה למחיר של רשת "קופיקס" ש כמדומני יש לה סניף אחד אז כנראה שהתחרות הולכת להיות במחיר וזה לא טוב כי זה יביא קריסה נוספת של עסקים ויותר חללים עסקיים.
אני יודע, כי יש פתרונות אחרים לקיומם של עסקים, פתרונות יצירתיים ולא איזה "תופעה חולפת הנכנסת לשוק מורידה את כולו יוצרת קריסות ונעלמת כמו שצצה" הפתרונות הם בהישג יד רק צריך לדעת להשתמש בהם.