כמו בכול סקטור קמעונאי מלחמת רשתות הספרים לא נרגעת
מי נהנה מכול זה, כמובן, מה השאלה, הלקוחות.
מי מפסיד. הסופרים, ההוצאות לאור, ולדעתי גם הרשתות.
המבצעים הממשיכים של רשתות הספרים מושכות אליהם אש יוקדת מצד ציבור הסופרים והכותבים בישראל. ולמה? כי למעשה מלחמת השיווק האגרסיבי כפי שמתבטא בפרסומים של הרשתות עולה כי מחיר עלות הספר לא מכסה אפילו את הנייר וההדפסה עליו, קל וחומר את הוצאות הכתיבה, המו"ל, השינוע, התקורות, ומה לא. כאשר ספר נמכר ב-25 ₪ כולל מע"מ כול בר דעת יבין שיש כאן מצב של לא WIN-WIN אלה של LOSS-LOSS.
אז ממה חיים הסופרים, המולים, ורשתות השיווק.
כנראה מאותם ספרים שלא במבצעים.
בצומת ספרים יותר ספרים מקבלים את המדבקה של המבצעים
בסטימצקי פחות ספרים נמצאים תחת הכותרת של המבצע.
אבל, מבדיקה מקראית שערכתי על מנת ללמוד יותר בשטח את התנהגות הצרכנים, ויש הרבה כאלה אצל עם הספר, עולה שאנשים פשוט בוחרים את הספרים שבמבצע ופחות רוכשים ספרים שלא במבצע. יש מצב שאדם שמצא ספר מעניין רוכש עוד שלושה שלא כול כך מעניינים אותו לו או לילדיו בכדי לקבל את תנאי המבצע שהוא מצוין לכול דעה צרכנית.
שיווק ומכירות, דורשים בתקופה זאת שיווק אגרסיבי, אבל כאן, כיועץ עסקי אני לא רואה את התועלות שיוצאות לרשתות כתוצאה מהמבצעים. אם ניקח לדוגמא ובהשוואה את מלחמת רשתות המזון שמורידים מחירים של מוצרים לרמה של הפסד עדיין נתנחם כבעלי הרשתות כי ללקוח יש אופציות לרכוש מוצרים אחרים אשר רמת הרווחיות שלהם גבוהה יותר מאותם מוצרים שבמבצע. אבל ברשת ספרים שם מוכרים רק ספרים מה התועלת במכירה בהפסד. מתוך תקווה שאולי הלקוחות ירכשו ספרים שלא במבצע.
זכור לי, כי לאחרונה יצא חוק בעניין. מתי הוא נכנס לתוקף?
ועוד שאלה, האם זה לא אינטרס של ציבור הקוראים לקבל חומרים באיכות ולא שהכותב נמצא בתנאים של עבדות.
מי כמוני, כיועץ ומלווה עסקים דורש את טובת העסקים וכמובן את הפתיחות בתחרות ובשיווק, אבל לדעתי יש נקודה שכבר אי אפשר לרדת ממנה.