פרסום, אני מבקש לסכם למענכם את עולם הפרסום לשנת 2012
למעשה שוק הפרסום בישראל ממשיך לצנוח גם בשנת 2012
היקף פרסום של 3.5 מיליארד ₪ במחירי "יפעת" שמזה עדיין ישנם הנחות משמעותיות עד 50% אם לא יותר בתשלום בפועל של עלויות הפרסום במדיה השונות, רק מגבירים את הענף ההולך וקטן משנה לשנה.
כאשר אני לוקח אתנחתא קלה מסיכום שוק הפרסום ב-2012 ומסתכל על העיתונות המקומית (לא הארצית) אני מבין כמה מאמצים עושים מערכות המקומונים להוציא פרסומים החוצה בדמות "תחרויות" של עסקים! "העסק הנבחר" וכך הלאה פרסומים אשר הרמה הפרסומית שלהם שואפת ל-0- אחד גדול וזאת רק בכדי למכור פרסום ללקוחות, כול זאת בכדי למלא את העיתון המקומי בעוד נייר ובעוד פרסום זול שלא מביא כבוד לעיתון ובטח לא פרנסה לאלה שמפרסמים אותו. למעשה יותר מאוחר בכתבה נראה כי הפרסום בעיתונות רק הולך ופוחת.
נחזור לסיכום השנה וכאן נגלה כי: עוגת הפרסום מתחלקת ל: 42% טלוויזיה, 29% עיתונות (ארצית +מקומית) 16% באינטרנט, 7% ברדיו (ארצי ואזורי) 5% שלטי חוצות, 1% בתי הקולנוע. בעוגה זאת לא מוזכר נושא העלונים המודפסים והמחולקים (מאחר ואין אפשרות לעקוב אחר פעילות זאת) כמו כן לא נלקחה בחשבון הפרסום במנועי החיפוש GOOGEL לדוגמא במיזם הפרסום שלהם AD WORDS ששם הפרסום אפקטיבי מאד אך לא נלקח בחשבון. עדיין מבנה חלוקת הפרסום בישראל עובדת בטכנולוגיה הישנה בה כול האלמנטים באינטרנט עדיין לא תופשים מקום אמיתי בעוגת הפרסום הישראלית.
אם ניקח בחשבון את העלויות שבפרסום בטלוויזיה נבין עולה התובנה כי הרווחיות נשחקה עד בלי כלל, כאשר תמהיל הלקוחות לא גודל ונשאר פחות או יותר עם אותם שחקנים עיקריים בשוק הפרסום בטלוויזיה בחזקת פרסום לעשירים בלבד.
כמו שהזכרתי קודם הפרסום בעיתונות סובל את הירידה המשמעותית ב-2012 נגרר מ-2011. לצערי העיתונות וגם הרבה מפרסמים לא הפנימו כי עידן העיתון, הפורינט, זה לא מה שהיה פעם. חד משמעית והוא רושם ירידה של 12% בשנת 2012.
בנושא האינטרנט הרי שגם כאן נרשמה ירידה ב-2012 של 1% (לדעתי במדגם זה של יפעת לא נלקחו הפרסומים במנועי החיפוש אשר לדעתי תפסו תאוצה הולכת וגוברת בתחום הפרסום הממוקד.
לגבי הפרסום ברדיו, למרות ששנת 2012 לא רשמה עליה בפרסום במדיה זה, כיועץ עסקי, וכיועץ פרסום אני דווקא כן חושב כי הרדיו האזורי והרדיו הממלכתי העלו קמפיינים מעניינים ויצירתיים בתחום השמע ולדעתי הביאו ברכה רבה ללקוחותיהם.
לסיכום, אזרחי מדינת ישראל ובעלי העסקים בא חייבים להפסיק להיכנע לכול מיני אנשי מכירות של אפיקי פרסום כאלה ואחרים (יש עסקים שאני מוזמן לתת חוות דעת על העסק ואני מוצא שתקציב הפרסום שלהם כול כך מנופח ביחס להכנסתם וזאת בגלל שאיש מכירות כזה מציע מגנטים, איש מכירות אחר מציע עלונים, איש מכירות אחר מציע פרסום במקומון, השני בקובייה, השלישי באמצע עמוד עם סוף שבוע בבית מלון כבונוס והאחרון מציע לו פרסום על מקרר, דפי זהב, דפי תל אביב או דפי קיסריה)ן.
המלצתי לכול עסק שרוצה לפרסם, התייעץ עם גורם אוביקטיבי כמו יועץ פרסום או יועץ עסקי, או ליווי עסקי, על מנת שיחלק את הפרסום או יותר נכון את התקציב באפקטיביות הגבוהה ביותר, ויש היום דרכים לפרסום מועיל ומכניס לעסק
דורון עמית