שאלות ותשובות בנושא ייעוץ עסקי הניתנות ע"י יועץ עסקי
לא כול אחד נולד איש עסקים, ולא כול עסק שמוקם בעליו יכול להיות מודע למגוון האפשרויות והאופציות העומדות בפני איש עסקים או בעל עסק לשמירה וקידום עסקו. שאלות פשוטות בעסקים כמו: איך לנהל את העסק? תחת עוסק מורשה, עוסק פטור, חברה? הם שאלות טריוויאליות שעל כול אחת מהם יש תשובה התואמת את סוג העסק, מטרותיו, המחזור שהוא עומד לעשות, התחום שהוא עומד לעסוק בו. רמת האחריות האישית המעורבת בעסק ורק לצורך זה צריך להשקיע מחשבה טרם פתיחת העסק במס ההכנסה.
או לדוגמא פתיחת חשבון בנק. רבים רצים בפתיחת עסק לסניף הבנק בו הם עובדים שנים על מנת שיפתחו שם את חשבון הבנק של העסק שהם רוצים לפתוח, גם כאן צריכה להיכנס מחשבה האם זה בכלל נכון לעשות זאת, האם האשראי הבנקאי שקיים לך בסניף הבנק הקיים לא יפריע לך למסגרת האשראי אשר תדרוש בכדי לפתוח עת העסק שלך? (בנק רואה מול עיניו אובליגו כללי) ולכן הוא יתייחס לתיק האישי והעסקי שלך כאחד. המקרה כזה עדיף תמיד לפתוח חשבון עסקי בבנק שלא מכיר אותך וגם לעמוד מקרוב על עלויות הריבית והעמלות שהבנק מחייב.
כ-יועץ עסקי אני יכול להצביע על פרמטר נוסף של עסק בהתפתחותו והוא נושא כרטיסי האשראי, היכן ליסלוק, באיזה חברה ניתן לקבל את התנאים הטובים ביותר. רמת העמלות בין שלושת החברות ויזה כאל, ויזה לאומי, וישראכרד כול אחד מהם רמת אחוזי הסליקה נעה בין 1% ל- 2.5% (זה יכול להיות הרבה כסף במידה ומקימים עסק שרמת הסליקה שלו גבוהה) גם כאן צריך למצוא את החברה שתסכים לתת לך את העמלה הנמוכה ביותר. בנוסף: יש את נושא התשלומים (לקוח משלם ב-6 תשלומים ומבקש שיהיו ללא ריבית) ואילו העסק צריך את הכסף מידי לצורך תזרים המזומנים שלו. לפיכך צריך לבדוק בכמה תחייב אותו חברת כרטיסי האשראי אשר מסונפת לאחד מספקי ניקיונות כרטיסי האשראי "גמה" או "יציל") הנתון הזה חשוב מאד לבעל העסק החדש.
פרמטרים ותהיות נוספות לעסק שרק קם הוא נושא הפרסום, כיצד אתה מביא מקסימום לקוחות במינימום השקעה. בדרך כלל יזמים צעירים מתבססים על הרשת החברתית פייסבוק כפלטפורמה זולה שתוכל להביא להם לקוחות. אבל הטעות כאן מרה, מאחר ואזרחים ולקוחות פוטנציאלים לא מחשיבים את פייסבוק כבמה פרסומית ולכן האכזבה מסוג כזה של פרסום היא רבה. פייסבוק בעצמה מפרסמת נתונים נמוכים ביותר על כוח הפרסום שלה ברשת. לא תמיד זה איך אתה מפרסם אלה היכן אתה מפרסם!
היכן להקים את מרכז העסק, האם העסק הוא פלטפורמה אינטרנטית, האם העסק דורש מיקום, משרד, חנות ואם כן היכן נכון למקם אותו. לכול אלה יש תשובות ויש אפשרויות להגיע למיצוי רק אם בעל העסק עושה את השיקולים הנכונים כמו: למי מיועד מוצרי העסק או השירות שניתן, מהו קהל היעד מבחינת חיתוך הגילאים? היכן ניתן לקבל עלות תועלת גבוהה יותר לפעילות העסק.
פתיחה של עסק או הקמת מיזם כרוכה בסיכון גבוע של היזם ובעל העסק ולפיכך כול מענה נכון לכול סוגיה יהווה פחיתות של סיכון עם יכולת הגנה מקסימלית על בעל המיזם או העסק.
המלצתי היא לבעלי עסקים חדשים כישנים לחשוב על כוונים שבכלל לא חשבו עליהם אלה הבינו כי כך עושים עסקים וזהו!
דורון עמית
054-8087706
doron@doronamit.co.il