במאמר זה אני רוצה לכתוב על אסטרטגיה וניהול.
למעשה אסטרטגיה היא קביעת המפה הראשונה של החברה או מה שהחברה הולכת לעסוק והיא זאת אשר מכתיבה את שאר המהלכים נשוא האסטרטגיה הבסיסית לשמה ולמטרתה החברה הוקמה.
כאשר יזם או משקיע חשבו על רעיון כלשהו הם היו פונים לחברות ל ייעוץ עסקי או חברות ייעוץ אסטרטגי ונעזרים בהם ובהמלצותיהם לקביעת האסטרטגיה של החברה. אפשר לחשוב שלמעשה שלאחר שנקבעה האסטרטגיה הסתיימה פעולתם של אותם יועצים, האסטרטגיה הוחלפה בטקטיקה ולמעשה נשמרה בכספת אשר בה נשמרים הסודות של קוקה קולה או של גוגל.
אולי פעם בעולם העסקים היה נכון הדבר.
אולי פעם (ואני לא מתכוון להרבה מאד שנים אחורה אלה המהפכה התעשייתית והעסקית שקרתה ממחצית המאה הקודמת שזה בסך הכול 45 שנה אחורה) אז אסטרטגיה עסקית הייתה מחזיקה שנים ויובלות ראה חברות קמו קרייזלר פורד ואחרות אותו דבר לגבי אסטרטגיות צבאיות כאשר בקביעת האסטרטגיה היה ידוע מה השטח בו פועלים הצבאות ולא היה נראה באופק איזה פיתוח משמעותי שיכול היה לשנות את האסטרטגיה הבסיסית שנבחרה. (ראה את המטורף הנאלח שנשמתו תעבור גיהינום יום אחרי יום היטלר "יימח שמו" ) הייתה לו אסטרטגיה מובנית שהחזיקה מעמד זמן רב וקצרה בדרך מילונים של אנשים יהי זכרם ברוך.
היום לאחר 45 שנה של תהפוכת השוק העסקי והכללי בכלל תהפוכות אשר התקיימו בזמן קצר ושלא היה ידוע כמותם בהיסטוריה האנושית יש צורך להבין מחדש את נושא האסטרטגיה ולהפנים שהיא כבר לא מספיקה לנהל עסקים או חברות לאורך זמן, הווה אומר אותה חברת ייעוץ אסטרטגי אשר נתנה את המבנה הבסיסי בתחום האסטרטגי כבר לא יכולה ללכת אחורה ולהשאיר את האסטרטגיה לבדה אלא חייבת להפוך ולהיות אסטרטגיה ניהולית חופפת אחד בשני.
כאשר השוק העסקי משתנה מהיום למחר, כאשר כל עסק חייב להמציא את עצמו כל יום מחדש לחדש ולרגש, כאשר שום דבר לא ניתן לתכנון מוקדם (ראה את תחום הכלכלה אשר לא מצליחה לנבא מהלכים קדימה אלא רק לפתור סוגיות אחורה) אזי האסטרטגיה והמנהיגות של החברה או העסק חייבים להיות חופפים אחד לשני. חפיפה אשר מחייבת חדשות לבקרים לשנות את האסטרטגיה של החברה ולהתאימה לשוק.
לדוגמה: אני באמת לא מכיר את המבנה של רשת האופנה FOX אני לא מכיר את האסטרטגיה הראשונית שלה אבל כאשר אני מסתכל ממעוף הציפור על ההתפתחות של החברה ומתיחת ה"מותג" שלה אני למד שזו בהחלט הדוגמה שאני מתכוון אליה אסטרטגיה ניהולית חופפת.
אומנם נתתי כאן כדוגמה את FOX אבל פעולה זאת נכונה לכל עסק וחברה עסקית (וגם לא עסקית) הפועלת בישראל ובעולם, ומי שלא יבין זאת לצערי יצעיד את עסקו אחורה ולא קדימה.