המלצות להתנהלות בזמן מיתון או טרום מלחמה

בתקופה של שפל כלכלי, תחילתו של מיתון, קריסה של חברות, קושי במכירה של מלאים סחורות ותוצרת, מרכיב חשוב בהישרדות העסקים ובתזרים המזומנים שלהם הינו ניהול מלאי לייצור ומלאי מוצרים מוגמרים נכון.

אני יודע כי החברות הגדולות וגם מרבית העסקים מנהלים את המלאי שלהם בצורה מסודרת המנוהלת ע"י תוכנות מחשב לניהול מלאי, אך גם המחשב מקבל פקודות ממפעילו, וגם ישנם חברות או עסקים קטנים שניהול המלאי שלהם הוא בסדר עדיפויות שני ושלישי. בכלל יש הנוהגים היום לרכוש יותר מלאי על מנת לשמור על ערך כספם מאשר להפקיד בבנק בפיקדונות שלא מניבים דבר וחצי דבר.

נושא המלאי חייב להשתנות ולהתאים את עצמו למצב העכשווי.

כיצד מנהלים מלאי נכון, ההמלצות שאני אתן כאן הם ללא התייחסות כי מחשב הוא זה שמסדר את המלאי עבורכם ואתם אלו שצריכים להכניס לו את הפרמטרים המשתנים.

א.         יש לבצע ספירת מלאי-עכשווי. כן באמצע תקופה, או באמצע שנה או באמצע רבעון.

ב.         יש לספור את המלאי לצורך ייצור לבד ומלאי המכירה בספירה נפרדת בלבד.

ג.          יש לספור את המוצרים אשר נשארו כזרוקים במחסנים, ונספרו כול השנים כמלאי קיים (יש כאלה שספרו מלאים כאלה מהסיבה שרצו להראות רווחים כלפי הגורמים הממנים אותם רווחים שלמעשה הם שגויים ולא נכונים) לחוד ולהוציא אותם מהמלאי הכללי. (אם יש לכם דרך להפטר מהמלאי המת זאת תהיה ברכה לתזרים המזומנים שלכם)

ד.         יש לעדכן את מחיר המכירה:

            אם מדובר בייבוא יש לעדכן לפי שער הדולר ואת המחיר במחסן שלכם (הווה אומר חישוב של עלות המוצר בחו"ל, הובלה, ביטוח, מכס, אחסנה והובלה לשער עסקכם) אם מדובר במוצרים שנקנו בארץ יש לעדכן את מחיר המחירון של הספק ובמידה והמלאי שולם גם את עלויות המימון שלו (יש תוכנות שמחשבות זאת באופן אוטומטי יש רק לעדכן ידנית שערים)

ה.         לאחר שיש בידנו את ערך המלאי הנכון במחיר הנכון במחסנינו אנו בודקים מה היה היקף המכירות של הפריטים שנמכרו ברבעון האחרון בצורה של פירמידה (הווה אומר מה שנמכר יותר למה שנמכר פחות) גם כאן התוכנה עושה זאת.

ו.          לאחר שמצאנו את המלאי שנמכר ברבעון האחרון אנו יכולים לתכנן את המלאי ל-4 חודשים הקרובים. אני בכוונה מצביע וממליץ לתכנן את המלאי ל-4 חודשים הקרובים וזאת בגלל חוסר הודאות המוחלט את הקורא במשק הישראלי והמצב הביטחוני. (אין לי רצון לשמוע על עסקים שקרסו כתוצאה ממלחמת הפתאומיות של לבנון 2)

ז.          גם שאנחנו מתכננים את המלאי של -4 חודשים הקרובים, הייתי ממליץ לכם להוריד ממלאי זה 20% עד 30% בכדי לא לרכוש מלאי שיעיק עליכם בתזרים המזומנים שלכם מעבר לקו האשראי שהעניק לכם הספק בארץ או בחו"ל אם בכלל.

ח.         לגבי אותם מוצרים אשר השארנו בצד. נדאג לעשות מבצע אצל הלקוחות, או לנסות להחזיר לספק על מנת להפטר מזבל ששווה כסף.

ט.         אם המלאי שמצאנו בסופו של דבר לאחר בדיקת ערך המלאי (המלאי הטבעי שלנו – ללא מלאי הזבל)  וקביעת הממוצע של מלאי זמין במחסן שלנו עלינו לדאוג להפטר מהמלאי או באמצעות קידום מבצעים במחירים מיוחדים שזה הפתרון הטוב ביותר להתפטר ממלאי, או בלית ברירה להחזיר לספק. כן לא צריך להתבייש להחזיר לספק אנו נמצאים במצב לא וודאי ואף עסק גדול כקטן ירצה לקרוס כתוצאה מניהול לא נכון ואחראי.

י           ההמלצה שלי מדברת על מלאי זמין ל-4 חודשים. ישנם עסקים שמימון המלאי שלהם יכול להספיק לחודש או לחודשיים ולכן כול עסק צריך לנהל את המלאי שלו לפי הצריכה, המכירה, המימון, (דהיינו אשראי ספקים מול אשראי לקוחות) הסיבה שאני ממליץ בימים אלה להקטין את ערך המלאי גם לרמות נמוכות יותר הנוגדות כלכלה בריאה וניהול עסק תקין הוא בגלל הסיכונים שכבר הזכרתי והשנייה הוא החשש ממוסר התשלומים הירוד מאד במשק הישראלי והיכולת של הספק לקבל את כספו מהלקוח.

הבאתי לכם כאן המלצות לגבי ניהול מלאי נכון ואחראי ביחס לתקופה שאנו נמצאים, אני רוצה שתזכרו שאומנם התארגנות מלאי דורש לוגיסטיקה וסדר אך בסופו של דבר מונע נזק בלתי הפיך באקלים עסקי כמו שאנו והעולם נמצאים היום.

התקשרו לקבל המלצות וטיפים בנושא יעוץ עסקי

054-8087706

www.doronamit.co.il

doron@doronamit.co.il

קטגוריות

תגיות

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב linkedin
לינקדאין

הצטרפו להצלחה פגישת יעוץ ללא התחייבות

מלא את הפרטים ונחזור עוד היום






מעל 1600 תכנים העוסקים בעולם העסקים

קידום אורגני
שיווק ופרסום

האם תוצאה אורגנית בגוגל אכן משכנעת?

    מיקסום הנראות בגוגל: מדריך לאסטרטגיות אורגניות וממומנות מבוא בעידן הדיגיטלי של ימינו, יצירת נוכחות מקוונת בולטת ומשפיעה היא קריטית לכל עסק או אדם

ייעוץ עסקי
אימון עסקי

איך מצליחים עם יועץ חיצוני

נסה תחתית הטופס ניווט בעולם הייעוץ האישי: מה כדאי לדעת לפני שאתם מבקשים עצה מבוא בשנים האחרונות, הנוף של ייעוץ מקצועי ופיתוח אישי התרחב משמעותית,

פיתוח מנהלים
מגזין עסקי

פיתוח מנהלים

בעולם עסקי תחרותי ומשתנה תדיר, הצורך במנהלים מיומנים ומוכשרים הולך וגובר. מנהלים אלה נדרשים לא רק להוביל את צוותיהם להצלחה, אלא גם להתמודד עם אתגרים

ניהול עסק משפחתי
מגזין עסקי

ניהול עסק משפחתי

העסקים המשפחתיים הם לא רק אבני יסוד בכלכלות העולם, אלא גם חלק בלתי נפרד מהתרבות והחברה. למעשה, כ-70% מהעסקים בעולם מנוהלים על ידי משפחות, ותרומתם

העסק צולל
אימון עסקי

למה אני לא רואה את הכסף של העסק שלי

  ניווט במים סוערים: מצוקת העסקים הישראליים מבוא בשנים האחרונות, נוף העסקים הישראלי עבר טלטלה משמעותית, עם מגמה מדאיגה של עסקים שנתקלים בקשיים, שלרבים מהם

ייעוץ עסקי - דורון עמית

בעל עסק!

פגישת יעוץ ללא התחייבות עם דורון

מלא\י את הפרטים ונחזור עוד היום






דילוג לתוכן