ניהול עסק – טיפים לניהול נכון ורווחי כל התורה על 6000 מילה

מהו ניהול של עסק! איך משמרים ניהול עסק

איך אנו אמורים להתנהל עם עסקים זמניים, לדוגמא! על כול פינת רחוב ניתן למצוא היום בר, ולא רק בר, אלה רשתות של ברים הולכים ונפתחים כאשר "חכם" בונה מודל עסקי, פותח או שלא פותח סניף של עצמו, ומיד מתחיל למכור זכיינות בממון רב וזאת שכול הרשת וכול מכירת הזכיינות לא עברה שנה מפתיחת הסניף הראשון, אותה שנה הנכללת בסטטיסטיקה של יותר מ-33% ויותר עסקים שנסגרים תוך שנה.

זהו טרנד שאנשים נוהרים אליו כמו דבורים לצוף.

כ-יועץ עסקי אני מזהה טרנד חדש של "פתיחת חנויות לתיקון סמארטפונים" על כול קרן רחוב או מרכז מסחרי, או יותר נכון בכול פינה! נכון! פתיחה של חנות יחידה כזאת ההשקעה בפתיחתה היא לא גדולה, והתפעול לא צריך להיות גדול, אבל גם כאן מאחר ומדובר בטרנד, ולעולם לא ניתן לדעת לאן ילך השוק או האם בכלל כדאי לתקן מכשירים סלולריים, כי עוד מעט יקומו החכמים והחזקים בשוק אשר יבטיחו הבטחות כאלה ואחרות אשר כול התיקון לא יהיה בו צורך ומה שיישאר זה ממכר האביזרים הנלווים לסמארטפונים.

(לא שאני אומר שזה עסק לא טוב היום אבל אני מזהיר לשמור על כללי הניהול התקין, לא לצבור חובות, לא לראות שיש קצת כסף בכיס ואז להתחיל לבזבז או לפתוח יותר סניפים, ההמלצה החמה בתחום: תנו לראות לאן מתפתח השוק, מי השחקנים שנכנסו לשוק ומה הם מציעים, ואז לכלכל את המהלכים העסקיים.

 זה הכול עניין של ניהול 

כמי שנותן ייעוץ עסקי זכורים לנו הרבה מאד טרנדים במסחר הישראלי בו עסקים נפלו כמגדל קלפים כי לא היה לעסק או למגמה תכנית ברורה והקטגוריה נפתחה בגלל צורך עכשווי, מאחר ואנו מכירים את הנתונים הרבה מאד שנים ברור לנו כי לא ניתן לבנות על טרנד לאורך זמן אלה למצות את התפעול ואת הרווחים כמה שיותר שיהוו מקפצה לעסקים חדשים או טרנדים חדשים הקמים עלינו בברכה מדי יום ולילה.

בעלי עסקים חייבים להפנים כי בתקופה העכשווית צריך להסתכל כאן ועכשיו, לא שחלומות זה לא דבר טוב זה למעשה מצית את מנוע הצמיחה שבעסקים, רק שבאקלים עסקי כמו שהיום בישראל ולא רק בישראל שהנתונים על אחוז סגירת העסקים כול כך גבוה ולא בגלל שאין שוק בגלל התנהלות וניהול לא נכון ועכשווי של בעי עסקים לא יכולים להתפנות לניהול העסק מאחר והם מפעילים את העסק או החברה.  

כיצד מנהלים עסקים מצליחים

לעסקים אין נשמה, לב, רגשות, אמוציות, תסביכים, מאוויים, שמור לי ואשמור לך, אוהב אותך שונא אותך. עסקים בשיטת ה"עץ" "צומח" זה ה"דומם" בחבורה! עסקים זאת ריבוע בטון שמטרתו להכניס כסף לבעליו. 

זו הגישה הנכונה לחשוב על "עסקים"

למי שיש עסק וחושב אחרת, עדיף כי ימכור את ה"עסק" גם אם הוא יצהיר קבל עם ועמדה, העסק שלי הוא עסק עם נשמה! יכול להיות שהוא מתכוון לעובדים בחברה או לו עצמו, נכון, הצדק אתו, לאנשים יש דם, נשמה ורגשות, לעסקים אסור שזה יהיה. 

מה יותר טוב מהדוגמא של ענקית הטכנולוגיה APPEL (לפי ידיעה שהתפרסמה בידיעות אחרונות בשבוע האחרון 25.04.2013) אשר "רמזה" לרשות המיסים בישראל (הארץ הקטנה שבקושי רואים אותה בגלובוס) שיבדקו כיצד רשת השקמה מוכרת IPHONEבמחיר הפסד. כמו שאמרתי, לעסקים אין רגש ואין נשמה.

עסקים כמו בעסקים צריכים להתנהל בקור רוח, בדרך הטובה רק לעסק או לחברה, ובדיוק בגלל אותה ייעודיות של הקמת חברה "כאישיות משפטית נפרדת" מבעלי מניותיה או מנהליה או עובדיה. כיועץ עסקי רב תחומי יוצא לי להיפגש עם בעלי עסקים וחברות שלוקחים את העסקים כפי שמגדלים ילדים ולא כגוף שמחויבותו להביא כסף לבעליו, בעלי מניותיו.

גם הגחמה של נוחי דנקנר לקרוא לחברת האם שלו "גנדן" ע"ש מקדש טיבטי כזה או אחר לא הצילה אותו מחשש להתרסקות כה גדולה ומצבירת חובות עתק אשר לחלקם הוא ערב אישית  (כאשר מגיעים לפסגות שוכחים לפעמים כי העסק נועד לשרת את בעליו ואת ההכנסות ממנו ולא לשרת את הגחמות האישיות, תשלום משכורות עתק בכדי "למצוא חן בעיני מטאורים זמניים"). רוב בעלי העסקים בישראל מערבבים רגשות אישיים בתוך ניהול עסקים, בתוך העשייה, וזאת הסיבה האמתית לחוסר הצלחה ולקריסה של כול כך הרבה עסקים גם ברמת העסקים הקטנים והבינוניים וגם ברמת העסקים הגדולים או היום כבר אפשר להצהיר כי העסק הכי גדול במשק הישראלי (מחוץ לטבע וכימיקלים וכאלה) IDB נמצא היכן שהוא נמצא. ורובו בגלל גחמות אישיות, כי כאשר אתה נמצא בפסגת העסקים אתה מתחיל להרגיש כמו אליל ואז העסקים צונחים מטה.

דוגמא טובה לעסקים מצליחים אפשר לקחת מעולם הזמר והבידור ולהשוות את מקומו של שלמה ארצי לבין זמרים אחרים אשר הגיעו לפסגות הרים והיום הם מחפשים את כספם על שולחנות ההימורים. גם שלמה ארצי הוא עסק, עסק שחושב כמו שעסק צריך לחשוב ולהתנהל. זה ניהול עסקי נכון.

הצעתי והמלצתי לבעלי עסקים, בעלי חברות, תנהלו את העסקים שלכם מתוך אינטרס לחברה או לעסק בלבד, על תכניסו פנימה את עצמכם, על תפחדו לפטר עובדים ולהגיד להם ה"עסק" פיטר אתכם, לא אני. (לפעמים יש עסקים שלא יכולים לפטר עובדים ואז חושבים על פתרון קל להביא עוד עובד שיעזור לעובד שלא נעים לפטר כך ששניהם לא יעבדו והעסק ימשיך לשלם משכורות לשווא) תנהלו את החיים האישיים שלכם מחוץ לעסקים שלכם, על תחפשו להיות מורמים מעם, על תחפשו את מחמאות העובדים, תזכרו שעסקים הם לא רגשיים, הם לא אנושיים, הם עסקים שחייבים להתנהל מתוך שיקולים עסקיים גרידא. גם אם לא היה לציבור נוח עם ההחלטה של בנק לאומי לחתוך בחוב של דנקנר, עדיין המנכ"ל קיבל החלטה עסקית לטובת הבנק שהוא העסק ובעלי מניותיו שהם בעלי העסק.

הבסיס לניהול עסק – להאציל סמכויות

שאלה קריטית ומשמעותית בתחום הניהול היא השאלה האם להאציל סמכויות
האמת כי כול עסק ולא משנה גודלו האצלת סמכויות הוא מעיקרו של עסק.
אין מצב ולא יכול להיות מצב ניהולי תקין ללא האצלת סמכויות.
השאלה שמתעוררת כיום האם האינטרס או העובד של היום דומה לעובד של האתמול והאם האצלת סמכויות אין בה מן האגוצנטריות של העובד המאוצל בכדי להעדיף את האינטרסים שלו מאשר האינטרסים של החברה.

כ יועץ עסקי יש כאן מן המחשבה מה עדיף על מה.

מאחר ואנו נמצאים בתקופה כי כול מה שמעניין אותנו ומה שדוחף אותנו קדימה זה "ממון" והעובד החדש "בצדק" רוצה לקדם את מעמדו ואת יכולת ההשתכרות שלו יש כאן סוגיה שהיא יכולה להוות טעם לפגם כאשר אני מאציל סמכות על עובד והוא עושה שימוש (לא מתוך מניעים הרסניים או דווקא) אלה דווקא מתוך מניעים אינטרסנטים המצויים במוחו לקדם את מעמדו או שכרו או התקדמותו בחברה או בכלל בשוק החופשי.

כמי שנותן ייעוץ עסקי נושא זה הוא דילמה בפני עצמה מאחר ואנו מכירים מקרים של עובדים, שהוכשרו ע"י עסקים וחברות ומשם עברו לחברות אחרות או לפתיחה של עסקים דומים ללא כול חשש כי המעביד יוכל לפגוע בהם בגלל ההיבטים המשפטיים בחוק הישראלי אשר אינו מאשר בנקל חסימה של עובד מלעסוק בכול עיסוק גם ללא תקופת צינון, הסכמים גורפים אותם מחתימים מעבידים עובדים אינם עומדים במבחן בית המשפט וכול עובד יודע זאת.

אז מה עושים איך פותרים את הדילמה הזאת, ובנוסף איך פותרים את הדילמה כי סמנכ"ל או מנהל שהאצילו עליו סמכויות לא ישתמש בעתיד כנגד מעבידו ויוכל לתפעל עסק או עיסוק דומה שיכלול העברת לקוחות מעסק אחד לשני. כן כמו שאמרתי הדילמה קשה ועוד יותר מזה הסיכון רב.

כמי שנותן ייעוץ עסקי אני חושב כי כול האצלת סמכויות לעובד כזה או אחר שזה מעיקרו של ניהול תקין צריכה להבחן ב-7 עיניים וחייב שיהיה עליה פיקוח ניהולי הדוק, זאת גם אחת הסיבות שאני ממליץ תמיד להעסיק בעסק, בחברה בארגון יועץ ומלווה עסקי אשר יהווה חלק מהנהלת העסק ומטלות בתחום האצלת הסמכויות מחיבות אותוגם באופן פרודוקטיבי ומעשי בתחום ניהול העסק מבלי הפחד לדאוג מעובד כזה או אחר הנהנה רובו ככולו מהגנת בית המשפט דהינו "בית המשפט לעבודה" שהוא האכסנייה של העובדים השכירים ובטח לא המעבידים.

עסקים רציניים, עסקים חפצי חיים, עסקים שיש להם ובהם מחשבה בריאה והבנה אוביקטיבית גם לצדדים האנושיים של האדם יידעו או יודעים לקבל החלטה נבונה ולהוסיף לצוות שלהם גורם נוסף, חיצוני, מחוייב, שאם ובמידה ותהיה התמודדות משפטית איתו היא לא תנוהל בין כותלי בית המשפט השייך לעובדים אלה במסגרת אם בכלל סכסוך עסקי כזה או אחר.

אני סמוך ובטוח כי כול בעל עסק או חברה יעשה את השיקול הנכון וימצא את האיזון כפי שתארתי במאמר זה

כך מנהלים עסקים

מה מניע אותנו אנשי עסקים לפעולה!

האם זה ההיגיון, הטכנולוגיה, הסבירות, המתמטיקה, לימודי התואר? כן, אך לא רק זה, אלה כלי העזר שלנו אך הם לא מניעים אותנו:

בעלי עסקים מנכלים של חברות סמנכ"לי שיווק , מועצות מנהלים מאמינות כי האקדמיה היא זאת אשר מניעה אותנו לפעולות בתחום העיסוקים, בדרך כלל האמינו כי הכלכלנים, הוגי הדעות הכלכליים בעולם כולו, הם אלה אשר מניעים את גלגלי העסקים מהעסק הקטן ועד העסק הגדול. אולם היום  הבינו טובי אנשי העסקים, ראשי מדינות כי לכלכלנים להם ניתנו הבמות המרכזיות אין את היכולת או הכוח להניע את המציאות  הכלכלית בעולם ה"שוק הפתוח" את ניהול הכלכלי בעסקים וכול התאוריה, ההסכמות, והמודלים נפלו כמגדל קלפים אחד לאחד.

כמי שנותן ייעוץ עסקי לחברות רבות בארץ ובעולם ולא משנה מה גודלם הכוון שאני מתווה זה פחות להשתמש בסטטיסטיקות, בחישובים כלכליים מדויקים, במצגות אקסל אשר הם בגדר "הנייר סובל הכול" כשורש אשר הפעילות העסקית והשיווקית מנותבת דרכו ויותר להשתמש דווקא בפקולטה אחרת באקדמיה והיא "התנהגות האדם" "פסיכולוגיה" "מדעי ההתנהגות" וכול מה שקשור לתחום זה.

למה? מה הקשר בין עסקים לאקדמיה לפסיכולוגיה או מדעי ההתנהגות או האנושות בכללותה.

ראשית נבין כי אדם הוא אדם!

אדם הוא זה אשר אתו מתנהלת חלופת מסרים מדי רגע ברגע.

בוא נבין שהאינסטינקטים של האדם מקובעות בתוך מוחו התת מודע והם אלה המשדרות מסרים למודע ולעשייה.

יותר מזה, נצטרך להטמיע כי האדם "תמיד" חרד לגורלו, מבקש חיים, פועל מאינטרסים אישיים, והכוח המניע אותו הוא "הישרדות" אם זה הקבצן העומד ליד שמשת מכוניתנו שאנו עומדים ברמזור ועד ראשי ממשלה הנלחמים על ההישרדות הפוליטית שלהם מדי יום ביומו.

כ יועץ אסטרטגי, אם נבין שראשי ממשלה נלחמים על ההישרדות האישית שלהם (למרות הצהרותיהם שלא וכול מיני סיבות המצביאות שתאוריה זאת לא נכונה) עדיין כוח ההישרדות הטבוע  במוחו של האדם עומד בפני כול הגיון בריא וגם עם יפעל כנגד כוח זה עדיין מחשבתו תהיה שם ובזמן נוח למוחו הוא יחזור לשם.

למעשה מה הדבר שבא ללמד אותנו בתחום העסקי, שלא משנה איזו מניפולציה נפעיל ברמה העסקית, במצגות, בתחכום, בניהול, בשיווק, לא משנה באיזה כלים נשתמש הכוח השולט לכן או לא יהיה "האדם".

בארצות הברית של אמריקה התנהלו הדברים בשיטה הקונבנציונאלית המתכתית כפי שהזכרתי בתחילת המאמר אך לאט לאט תוכלו לשים לב לכתבי העת של טובי החוקרים בתחום "האדם והנפש" המעבירים את האמריקאים מהמסגרות הקשוחות לגלגלי הפלסטיק הגמישים.

ניהול עסק מבחינה כלכלית

לא כול העסקים או החברות מחזיקים במשרה מלאה כלכלן או מנהל כספים. האמת שזו לא חובה מאחר והיום בזמננו העכשווי עדיף להעסיק אנשים בתחום ה ייעוץ העסקי כמיקור חוץ מאשר להעסיק עובד של העסק/החברה עם כול ההוצאות הכרוכות בכך.

אבל, עדיין זה לא מצביע כי עסקים רבים אינם לוקחים בחשבון או כלל לא לוקחים בחשבון את התועלת שיש מהעסקה של יועץ עסקי שידו גם בתחום המספרים והכלכלה, יותר מזה השילוב המנצח של יועץ עסקי עם ניסיון כביר כזה שיודע להעריך את המספרים ולהפוך אותם למציאות כל וחומר כי התרומה הגבוהה שתהיה לעסק/לחברה תהיה גבוהה לאין שיאור.

ובמה דברים אמורים! תובנה חשובה מאד המצויה בראשם של בעלי עסקים/חברות ש"רואה החשבון הוא מלך המספרים והביטחון של התנהלות החברה מבחינה כלכלית. נכון רואה חשבון יש בו את הידע הבלתי מעורער של ההבנה הכלכלית ובטח התמצאות במודלים כלכליים ובניתוחים פיננסיים, אבל רואה החשבון זה לא מתפקידו לעמוד עם סטופר ביד ולבחון כול שנת המס את העניינים הפיננסיים של העסק/החברה.

רואה חשבון יש בו כדי לבקר את הדוח של החברה או יועץ מס את דוח העוסק או השותפות להתאים אותו לצרכי מס ההכנסה ולהגיש לשלטונות. זו טעות גדולה מאד אשר אנשים הרוצים לפתוח עסקים פונים לרואה חשבון על מנת שיכוון אותם (כאילו שבשנה הראשונה העסק/חברה תרוויח מיליונים וזה הזמן לעשות תכנון מס) במקום להתייעץ עם יועץ עסקי אשר ייתן את חוות דעתו על כלל העסק על מנת שבסוף שנה יגיע לחבות של מס.

אך מאחר ואנו רוצים לדעת גם בעסקים מתחילים וגם בעסקים קטנים כיצד אנו יכולים להתקדם עם הפעילות שלנו או יותר נכון כיצד נוכל להגיע אל הבנק שלנו ולא לזרוק לא תוכנת עסקית שאין בה ולמציאות כול קשר אנו חייבים להיות מצוידים בכול מיני פרמטרים הנקראים "מודלים עסקיים" כאלה שעל פיהם כול מוסדות המימון בוחנים אותנו ויותר מכול זה חשוב לנו לעצמנו לניהול העסק על מנת שנדע לאן לכוון את מושכות העסק.

אני רוצה לספר לכם כי אני מגיע לעסקים/חברות אשר כול המבנה הפיננסי שלהם הינו נתון הנמצא בתוכנות הנהלת החשבונות כאלה ואחרות, הבעלים לא בדיוק קוראים ומנתחים אותם לעומק, והניהול של העסק/חברה הינו רובו ככולו בנוי על סמך אינטואיציה והזדמנויות עסקיות כאלה שקופצות.

וזה לא נכון! בטח לא היום! היום כאשר עולם העסקים מהווה סכנה לכול עסק או חברה ההתנהלות חייבת להיות שונה והרבה יותר יציבה. התנהלות כלכלית יציבה יכולה להבטיח חיים ארוכים לעסק ולחברה אבל כאשר החלטות מתקבלות מתוך מניעים אמוציונליים, מתוך מחשבה שמחר יהיה טוב, מתוך בטחון כי המכרז הזה ייסגר עבורנו בטוח, והעובד שיגיע יצליח לבצע מכירות שיגדילו את ההכנסות אזי אין לעסק /חברה להמשיך ולהתקיים לאורך זמן.

ניהול חברה זה לא בדיחה כן, זו גם חשיבה המחייבת הכנסת יועץ עסקי מקצועי ומנוסה, זאת אפילו יכולה להיות ערובה לקיומו של העסק/החברה. מה שמדאיג אותי במיוחד כי גם חברות גדולות מתנהלות בדרך זאת כאשר אין הבנה ש מבחינת ניהול עסק/חברה זקוקים להרבה יותר מזה.

רוב בעלי העסקים והחברות שואלים את עצמם "האם אני טועה בניהול החברה או העסק"

רבים הם בעלי העסקים והחברות שבטוחים כי הם עושים טעויות ומחפשים את התשובות לכול כך הרבה שאלות, תשובות שהמענה עליהם הוא קשה.

ניהול תקין, איך מונעים טעויות עסקים

כמי שמומחה בתחום ה ייעוץ העסקי אני מבקש להעלות מספר נקודות!

כעובדה ברורה ומוגמרת "אין מי שלא עושה טעויות" יותר נכון "מי שלא מנסה לא טועה" מי שמנסה, עושה, פועל, מנהל, "טועה" למה הדבר דומה: אדם שלא יוצא אם רכבו לכביש סביר להניח שלא יעשה תאונת דרכים…אדם אשר יוצא לכביש עם רכבו יש סבירות שהוא יעשה תאונה כזאת או אחרת. מה מלמדים אותנו עם כך עובדות החיים "שמי שלא עושה, מנסה, ויוצא לכביש לא עושה טעויות ומי שכן הסיכוי לטעויות הוא גבוהה ומחויב המציאות.

 מאחר ואני כותב על התחום העסקי, תחום אשר אני ומשרדי מתמחים בו אזי אני רוצה לבוא מהכוון של הטעויות הנעשות ע"י בעלי עסקים, מנכלים של חברות, ובכלל מי שעוסק בעסקים.

 אין בעל עסק או מנכ"ל חברה שלא עושה טעויות, טעויות יכולות לצוץ מכול מקום, טעויות בשיקולי דעת, טעויות בשיקולים כספיים, טעויות בתיעול משאבים וכספים, טעויות בהשקעות, בבחירת כוח אדם, בשיווק, במכירות. והטעות הגדולה ביותר של בעלי עסקים או מנהלי חברות הינה ההשפעה והמקום שהם נותנים לעובדים בחברה או בעסק להשפיע על ההחלטות שלהם.

 מי טועה: כולנו!!! מהתאגיד הגדול ביותר במדינה IDB ועד אחרון העסקים במדינה.

מי לא טועה טעות הפוגעת בעצמו: אנשי האקדמיה, המרצים למיניהם, כול אלה שמעבירים קורסים לניהול, לשיווק, כלכלנים וכ"ד. למה הם לא טועים? כי מעולם לא עסקו בעסקים ובחברות בפועל, לעולם לא ניהלו עסק או חברה משל עצמם וכול תפקידם הוא להרצות לאחר…למעשה הפער בין האקדמיה לעשייה בפועל הוא פער עצום כי לא נראה לי שאנשי האקדמיה בתחום העסקים מביאים בחשבון את ערכי החצר, השוק, הבמה המרכזית של העסקים, האנושיות, הרגש והאופי האנושי המתערבב אם תרצה או אם לאוו בתחום הניהול.

 אנו נמצאים בתקופה שונה מקודמתה בעולם העסקים, השיווק, המכירות, הניהול, ניהול עובדים וכד, אנו צריכים לזכור ש"טעות" היא תכונה אנושית, לטעויות בניהול יש השלכות מרחיקות לכת בכול מה שקשור עם אנשים, טעויות ניתן לצמצם אך לא ניתן למנוע.

 כיצד מצמצמים טעויות בעסקים או בחברות

ניקח לדוגמא ראש ממשלה, שר, מנכ"ל משרד ממשלתי, מנכ"ל חברה ממשלתית, כול אלה מחזיקים לידם יועצים מומחים בתחומם על מנת לצמצם כמה שיותר טעויות אשר יש להם השלכות קרדינליות עלינו האזרחים. אותו דבר בעסקים ובחברות, אלה המעסיקים יועצים בתחומים סינרגטיים לניהול של העסק או החברה יכולים לצמצם את הטעויות האובייקטיביות שנעשות בעסק או בחברה.

 מה קורה בעסק שלי

נכון, תחום העיסוק של משרדי ושלי הוא בייעוץ וליווי עסקים למען צמצום טעויות בכדי להצליח ולהתפתח, גם אני כמי שחי את השוק כול כך הרבה שנים הן כבעלים של חברות שהביא על עצמו התחייבויות וגם עשה טעויות והצלחות מבין עד כמה ייעוץ וליווי אמיתי יכול לתמוך ולמנוע הרבה מאד טעויות שלפעמים יכולות להיות הרות אסון. הדבר נכון לגבי עסקים חדשים, קיימים, וכאלה שנמצאים במשבר כזה או אחר. לדעתי ייעוץ מקצועי ויותר נכון ליווי מקצועי מצמצם פערים וטעויות באחוזים גבוהים מאד.

וכך מקדמים עסק

שלבים לקידום עסקים

קידום עסקים הוא תהליך מאוד חשוב שצריך לדעת כיצד פועלים במסגרתו. לכל עסק יש את המאפיינים שלו וכל עסק פונה לקהל יעד שונה ולכן הדרישה היא למצוא את הדרך האופטימאלית לקדם. ישנם מספר דגשים מאוד חשובים שיכולים לעזור לנו להבין כיצד ניתן לקדם באופן חיובי ואיכותי.

המוצר הוא אחד הדגשים המשמעותיים. הרי לכל עסק יש משהו שהוא רוצה למכור. המוצר יכול להיות חפץ ויכול להיות שירות מסוים. איכותו של המוצר היא, בין היתר, גם המוניטין של העסק עצמו ואם מבקשים לקדם מוצר טוב, צריך לדעת כיצד משווקים אותו, באלו אופנים ניתן להביא אותו לידיעת הציבור וקהל הלקוחות וכמובן שהתמחור שלו הוא אחד המשתנים המשמעותיים, שכן תמחור לא נכון יכול למתג את המוצר במקום שיהיה קשה להוציאו משם לאורך זמן. עסקים ניתן לקדם על פי התמחור של מוצריהם. יש מי שמבקשים לשווק מוצרים יוקרתיים ויקרים ויש מי שמשווקים את עצמם כעסקים זולים מאוד ועממיים. לכל אחד משני קצוות הקשת יש את היתרונות וכל מה שצריך זה רק לעבוד על המיתוג הנכון ועל השיווק הממוקד.

עסקים חדשים

נקודה חשוב למדי היא המיקום של העסק. יותר ויותר עסקים בארץ, כמו גם מעבר לים, מבקשים לעצמם אתר אינטרנט שם הם יוכלו להציע את מרכולתם לגולשים. מדובר על חיבור טבעי למאה ה-21 ועם הזמן הנושא הופך להיות יותר ויותר בסיסי בשיח הפיננסי. כל עסק וכל בעל עסק שרוצה לקדם את עצמו, מן הראוי שיחשוב לפחות על אתר אינטרנט שיוכל להוות פלטפורמה לקידום.

קידום העסק בדרך נוספת בא לידי ביטוי בקידום מכירות. מדובר בחלק נכבד מתקציבי העסקים השונים, אולם לא תמיד ההוצאה משתלמת ומחזירה את עצמה. יש לבחון את הימצאות קהל היעד ולראות מהן דרכי הפרסום והשיווק המתאימות ביותר, כיצד אפיקי המכירות האופטימאליים יוכלו להצליח ובסופו של עניין גם כיצד ניתן לשמור על העסק כחלק בלתי נפרד מתרבות הצריכה במעגלים המדוברים. אנו מכירים מותגים רבים שהגיעו אלינו מפרסום מגוון ותמיד יש מקום לחשוב לשווק מחדש.

ניהול עסק בצורה רווחית – למה העסק לא רווחי?

מרבית העסקים היום מתקיימים רק בשביל להתקיים, ומה זה אומר, אקח כאן לדוגמה עסק/חברה המעסיקה 100 עובדים (בכוונה כיוונתי גבוה) נוכל לראות את העסק הזה עובד, קונה, מוכר, הבעלים נוסע על אחד מהג'יפים המודרניים ביותר אך משכורת לעצמו או משפחתו לא יכול למשוך מהעסק. למה כי אין מספיק כסף, ההפך הוא עוד נדרש להוציא מהכיס הפרטי שלו כסף בכדי לממן את ההוצאות לעסק. הרבה פעמים אני שומע בעלי עסקים המתלוננים "אני מרוויח אבל לא רואה את הכסף" הגברים האלה מדוברים גם על עסקים ותיקים וגם על עסקים חדשים או מיזמים חדשים.

אז למה העסק לא מרויח?

עסק לא מרוויח בראש ובראשונה בגלל שהוא מנוהל לא נכון, ניהול טוב ומקצועי ברמה העסקית (לא ברמת האיכות או המקצועיות של העסק) רמת המקצועיות של העסק יכולה להיות 100 או יותר מ-100% אבל הניהול העסקי שלו הכולל "תפקיד מנכ"ל" ירוד ובלתי מתאים כלל ועיקר לתפקודה של החברה או העסק המדובר.

ניהול זה מקצוע ומאחר ורבים העסקים שהבעלים מתמחים במקצועיות שלהם אך כושלים בניהול שלהם, כן, שמעתי בעלי עסקים אומרים "איך מישהו אחר יכיר את העסק יותר טוב ממני?" או בואו נטמיע את התובנה "איך זה שכל כך הרבה עסקים מתרסקים בשנה הראשונה השנייה והשלישית שלו" הכיצד? "ניהול"

ניהול טוב יגרום לעסק להכניס ולהצליח
עסק חייב להרוויח!

מה יש בו בניהול הזה?

ובכן כפי שציינתי ניהול זה מקצוע, האמת, גם מי שלומד מנהל עסקים עדיין לא בטוח שהוא יידע לנהל עסקים או חברות, ניהול דורש יותר יידע מעשי מאשר יידע תאורטי  הנלמד באקדמיה, במיוחד בעשורים האחרונים, אותם עשורים של המהפכה הטכנולוגית. המהפכה הצרכנית, הגלובליזציה, ה"זבל" שהמזרח מציע לנו אשר מרתק לקוחות בגלל המחיר (לקוח רוצה לענוד שעון רולקס או מותג נחשק אחר, הוא פשוט מזמין באתר תמורת 10$, והנה זה עונד שעון יוקרה שרק חדי עיין יכולים להרגיש בהבדל) ניהול זה הליכה בין הטיפות, מחשבה יצירתית, להיות כל יום עם יד על הדופק, לפעול לפני המתחרים, להמציא את עצמו מחדש מדי יום ביומו כי במציאות הנוכחית מה שהיה נכון לאתמול כבר לא נכון להיום. והכי חשוב להתייחס ברצינות למערך החשבונאי של העסק. (יש בעלי עסקים שנמצאים בעסק שנים אך עד היום לא יודעים לקרוא מאזנים ואם הם כבר קוראים אותו ורואים בשורה התחתונה רווח הם אומרים הרווחתי. וזה ממש לא נכון.

בעלים של עסק אש ההתמחות של העסק מופקדת אצל אתם בעלים, למעשה התפקיד שהם ממלאים זה מינימום ניהול התפעול והמקצועיות, אין להם את הזמן והפנאי להקדיש מחשבה מושכלת בניהול. וזה עקב אכילס במאות אלפי עסקים.

אין עסקים לא טובים יש מנהלים נכשלים

אני מאד אוהב לציין את ההבדל בגישות ניהוליות, ש"טבע" הייתה צעד לפני חדלות פירעון, היא שכרה את אחד המנהלים הטובים ביותר במשק, אשר קיבל את כל הסמכויות להוביל את החברה להצלחה, אני זוכר כמה גבות הורמו על השכר שהובטח לאיש, אבל, האיש הוכיח את עצמו, למה? כי הוא היה חופשי לקבל החלטות, ומכאן החלטתו. והדוגמה ההפוכה אשר אני מביא כאן זה את המלחמה בקורונה, ברגע שראש הממשלה קיבל החלטות בתקופה הראשונה של הקורונה הוא הוריד את התחלואה ל-5 נדבקים ביום. ומהיום שהוא הקים ממשלה רחבה ונדרש להתחשב בקואליציה אופוזיציה זינקנו ל-5500 חולים ביום. זה ההבדל בין מנהל טוב ללא קשירת רגליים לבין מנהל הפועל משיקולים לא עניינים.

ניהול טוב יגרום לעסק להצליח
ניהול טוב יגרום לעסק להצליח

בטבע כל מקום שמתפנה מייד מתמלא

עובדה היא כי בטבע חלל שמתפנה מייד מחליף אותו גורם אחר, כך גם בעסקים "עסק גרוע" נסגר ובמקומו נפתחים עוד 3 עסקים.

סיכום והמלצות

עסק אשר מחזיק מחזור מסוים יכול לתכנן את ההוצאות שלו בהתאם להכנסות שלו, עסק אשר הרווח הגולמי שלו מאפשר להכיל בתוכו את ההוצאות התפעוליות + רווח יכול לעצור בנקודה זאת ומכאן להתחיל לטפס מעלה "אבל לא שהוא מפסיד" בכול מקרה עסק מפסיד אסור שימשיך, אסור לצבור לו עוד חובות, אסור לממן אותו שלא ממכירות, כאן צריך לעשות חשבון מכולת פשוט, לבדוק אם ניתן להציל אותו ולהחזיר אותו לפסים ישירים.

בחזרה לפתיח, לא מחזיקים עסק מפסיד באמירה "יהיה טוב" יש רמת הימור או סיכון בעסקים אבל מאד מוגבלת, בעולם העסקי הנוכחי שהבנקים סגרו ברזים עסקים אשר לוקחים חישובים לא מתוכננים ברור הוא שהתוצאה תהיה אחת. קריסה.

כאשר אתם קבלים לידיים שלכם מאזן לתקופה ואתם רואים רווח חשבונאי הווה אומר הכנסות מינוס הוצאות ייתרה רווחית, זה לא נכון, צריך לעשות מאזן תזרימי, ואת המסקנות לקחת מהמאזן התזרימי . דוגמה נגיד שהמאזן של ואה החשבון מראה רווח של 100 שקל הווה אומר העסק הרוויח חשבונאית 100 שקל, אבל אם אתם משלמים חובות של 120 שקל הווה אומר יש לכם הפסד תזרימי של 20 שקל. אז העסק מפסיד.

ניהול עסקי כניהול מדינה

אין ספק שנשיא ארצות הברית טראמפ יודע דבר או שניים בנושא של ניהול עסקי.

נכון, לא למדתי את הביוגרפיה של הנשיא טראמפ ואפילו לא קראתי אף אחד מהספרים שהוציא לאור, אני רק יודע "מהתקשורת" שהאיש צלח מאד בעסקיו, הקים אימפריות, ידע לנהל, ידע לשלוט, ידע רוב הפעמים לשקול את ההחלטות הנכונות, והפך אותו ואת עסקיו בחוכמה רבה לאימפריה עולמית.

אני בטח לא זה שיספור לו את הכישלונות בניהול עסק, שהרי לא עושים עסקים (בטח בסדרי גודל כאלה) מבלי שיהיו כישלונות, הפסדים, פשיטות רגל של חברות, בטח במחצית המאה הקודמת והמאה הנוכחית כאשר העסקים עברו טלטלות אדירות ושינויים טכנולוגים אדירים שלא רק השפיעו על עסקים וחברות אלא על ממשלות שעמדו בפני פשיטת רגל כוול אמריקה הגדולה שעל נשיאה הנוכחי אני כותב.

אני גם לא חושב שזה מענינו של מישהו כל הסיפורים הצהובים הנכונים או לא נכונים על חייו האישיים, לדעתי אמריקה צריכה להיות מאד גאה בנשיא שלה שהביא מדינה של 290 מיליון איש למצב כלכלי טוב לאבטלה נמוכה ולגישה עסקית טובה עבור אזרחיה.

חייב שיקום מישהו שיגיד את האמת לעולם העסקי!

כן, טראמפ מבין טוב מאד למרות כל הלחצים מבית או מבחוץ, או ההסכמים המסחריים בין ארצות הברית לשאר אומות העולם כי בלי תעשיה עצמאית משל עצמו (ובטח מדינה כמו ארצות הברית עם תושביה, מספר אזרחיה, הממון, המימון והטכנולוגיה שלה) ארצות הברית של אמריקה תלך אחורה בלוח השנים ותהפוך ממדינה יצרנית לעצמה ולעולם למדינה שמייבאת מוצרים, סחורות ומה לא, ובכך תבנה אימפריות אדירות במדינות לא כל כך דמוקרטיות (סין, פאקיסטן, הודו, דרום אמריקה ואפילו אפריקה) מדינות שיקומו על ארצות הברית (והעולם כולו) בעוד 50 עד 100 שנה, ומי כמונו העם היהודי הזוכר את המפלצת הגרמנית ומנהיגה המטורף מה עולל לעולם ובמיוחד לעם היהודי.

קראו עוד

איך לפתוח עסק חדש ולנהל עסק קיים

פיתוח עסקי צו השעה

אי אפשר לומר שטראמפ הוא איש עסקים גרוע

הפעולות שעשה טראמפ מייד עם הכנסו לתפקיד, ואני מתכוון רק בנושא של ניהול המדינה מבחינה כלכלית לה אני קורא ניהול עסקי, משקפות חד משמעית מה שכל מנהיג אחר בעולם יודע, רואה, אך אין לו את העוז והכוח בגלל הסכמים בינלאומיים וחבלים אחרים הקושרים מדינות אלה כולל ישראל ופוחדים כי ייפגעו בגלל יחסי הגומלין בין המדינות.

טראמפ הלך הרבה צעדים קדימה עבור אזרחי ארצות הברית.

עוד לפני היבחרו הצהיר הנשיא טרמפ שהוא הולך לתת את אמריקה לאמריקאים, וזה לא הייתה סתם סיסמת בחירות, הוא הבין שאם הוא לא יחזיר את התעשיה ואת RETAIL לארצות הברית לאזרחיה ותושביה אזי הוא יפגע בכלכלה שלה, יפגע עוד יותר במדינות היצרניות מתוך כלל המדינות של ארצות הברית, יפגע בסחר, ויותר מכל זאת יכולה להיות פגיעה ואיום כלכלי על ארצות הברית המדינה הדמוקרטית הגדולה ביותר בעולם. הוא הבין שיצרן אמריקאי לא יכול להתחרות במחירים שמציפים אותו מדינות המזרח והעולם השלישי שעלות המוצרים שלהם היא 1/3 ממחיר הייצור בארצות הברית, הוא הבין מעבר לזה שחייבת להיות תחרות הוגנת ומדינה כמו ארצות הברית לא יכולה לגרום לתעשייה שלה לייצר במחירים המגיעים מהמזרח (שם שכר העבודה והתנאים של העובדים מחפירים בדומה לתקופת העבדות באמריקה)
טראמפ היחידי (עד כמה שאני יודע זאת) יצא חוצץ מול מלחמת הסחר הזאת והחליט להטיל מיסים ונכסים על מרבית מוצרי הייבוא ולפתוח שוב את התעשיה והמסחר לאזרחי ארצות הברית, לסוחריה, ליצרניה ואפילו לתעשיית המכוניות שהייתה נושאת הדגל בשנות ה-50 של המאה הקודמת.

כן, יש גם הסבר בטחוני ואינטרסנטי אחר למדיניות הנשיא טראמפ, מאחר שהוא איש של חזון ואג'נדה עסקית טהורה (דרך אגב הוא בכלל לא רע גם מבחינה מדינית, יחסי חוץ, ראייה נכונה את הכוחות בעולם ועוד הרבה דברים שזה לא המקום לכתוב עליהם ) רואה את הנולד, לא מפחד מסיכונים מחושבים, לא פוחד להשמיע את דעתו ולבצע את מדיניותו כי כך צריך להיות מנהיג, המזל של האמריקאים שהם קיבלו נשיא של אמת.

האם דרכו של טראמפ נכונה גם לתעשייה והמסחר בישראל?

מדינה היא בדיוק כמו ניהול עסקי, כמובן שאני מתכוון לצד הכלכלי והעסקי הטהור של מדינה, בפרט בישראל בה אנו קטנים מול רבים, חבל ארץ צרה, ארץ ללא מדינות שכנות יבשתיות, (חוץ מעזה) ארץ המאוימת על כל גבולותיה, ארץ שאנו צריכים להתקיים בה בתוך תוכנו, דווקא המדינה שלנו מעודדת יבוא ברמות על, מפחיתה מיסים על ייבוא, שיתקה את התעשיה, החריבה מפעלים, העבירה ייצור למדינות אויב, ירדן או מדינות כמו באסיה, באפריקה, רסקה את עולם ה-RETAIL הביאה את אמאזון לישראל שכבר היום נוגסת, שחררה כל רסן והכול בשם הורדת יוקר המחייה,

הכל טוב ויפה בהורדת יוקר המחייה, אבל אם אין תעשייה, ואין מסחר, והעסקים הקטנים שהם מהווים את כוח העבודה הגדול במשק קורסים אחד אחרי השנייה, אז למי יהיה כסף לשלם עבור מוצרים זולים מחו"ל. אני מציע לחברי הקוראים להסתובב ברחבי אזורי התעשיה בישראל ולראות מפעלים נטושים (לא כל מפעל בישראל זה סודה סטרים או טבע) להסתובב במרכזי הערים השוממים מחנויות וממסחר, להסתובב בין העסקים הקטנים וללמוד שהם חיים מהיד לפה אם בכלל.

מנהיגות צריכה להיות למען העם, למען עתידו של העם, ראייה נכונה של התנודות בעולם, ותמיד אני מזכיר את דוד בן גוריון ומנחם בגין יותר שהיו אנשים של העם, שדאגו לעם (נעזוב את האינפלציה בימי בגין) אבל היה לו חזון הוא הביא שלום וגם צמיחה והעלאת הפרט מול אינטרסים גלובליים.

לא עוד הרבה זמן יש בכדי להציל את ישראל מאימת המזרח למען התעשיה, העבודה והעסקים בישראל.

ניהול עסקי מנצח

כלל יסוד בניהול עסק ובהצלחתו

אני לא יכול שלא לכתוב על הקוטביות וחוסר האיזון בין עסקים לעסקים

לפני שנים רבות כל הספרים וחלק מתכניות הלימוד הראו לנו את הדוגמה של "גנרל מוטורס" תזות שלמות נכתבו על קונצרן העל הזה שנוסד בשנת 1908 על ידי ויליאם דוראנט. והעסיקה 200 אלף עובדים.

דורות של אנשי מכירות, מנהלי שיווק, מרצים בפקולטות של האוניברסיטאות חונכו על "דברי הימים" של הקונצרן הענק הזה.

ואילו היום אנו מחונכים בעיקר בספרות המקצועית, במודלים העסקיים, בהצלחה המטאורית של מספר מצומצם של חברות כמו "גוגל" "פייסבוק" "אפל" "מיקרוסופט" "אמזון" "EBAY" ועוד חברות מבוססות אפליקציות אינטרנטיות וסלולריות.

הכול טוב ויפה, מכובד ונכון, אבל כמה כבר חברות יש כאלה בעולם הגלובלי שבו אנו חיים וכמה עוד יצוצו בהמשך ההתקדמות הטכנולוגית שאנו חווים מיום ליום.

במאמרי זה אני רוצה להתייחס לשוק המקומי ולא לשווקים הגלובליים.
בישראל 90% מהעסקים הם עסקים קטנים.
עסקים שמתמודדים מול עסקים בתחרות פרועה, במחיר, ברגולציה, בכוח אדם, במיסוי, בריבוי ובשפע. המרחק בין עסקים אלה לאותם החברות המפלצתיות שהזכרתי הוא הבדל בין שמיים וארץ, ולמרות זאת עדיין בחומר הנלמד ע"י בעלי עסקים בקורסים, בהרצאות של "גורויים" "בספרות" מזכירים לנו ומראים לנו את הדוגמאות האלה, ולזה אני קורא שרלטנות או טמטום שהרי מה הקשר בין חברות ענק אלה לקיומם של חברות ועסקים קטנים שאין להם את "הפטנט" או "ההמצאה הראשונית" או את התקציבים שיש לחברות ענק אלה,

איך הם שורדים, מתפתחים, נותנים מענה לשוק המתפתח וממשיכים לזרום בשוק תחרותי כמו שאנו נמצאים בו היום.

כ-תולעת ספרים גם בתחום השיווק והמכירות אני מצפה לכל ספר או מאמר או פוסט אשר מתפרסם ומנסה לדלות בדל אינפורמציה אשר לא תתאר עבורי את ה-TOP-1000 אלה את ההתמודדות היום יומית "כיצד עסקים קטנים יכולים להתפתח ולמכור יותר"

לצערי אני לא מוצא זאת ואם כן אז "בקטנה"

90% מבעלי העסקים בישראל צריכים להיות מודעים כיצד לנהל ולתפעל את העסק שלהם בתקופה כל כך קשה לעסקים, יש עסקים שקיימים שנים וחיים במציאות אחרת ממה שצריך היום, יש עסקים שעדיין יש את הדור הראשון ואפילו השני אשר קשה לא מאד לקבל את תובנות המציאות העסקית של היום. (ומכאן יש עסקים רבים שכושלים)

לנהל ולהחזיק עסק היום זו בפירוש "אומנות" ולא בכדי כבר היום אנו מבינים שההשכלה הלינרית שלנו לא מספיקה ולא מתאימה לניהול של עסק בעוד שהחשיבה האומנותית, היצירתית היא זאת שמובילה עסקים חיים.

יש מה לעשות

1. ארגון מחדש של העסק.
2. התאמת העסק לקהל לקוחותיו העכשוויים
3. שינוי האסטרטגיה של העסק וחלוקתו על פי הפעילות.
4. שינוי דרסטי שחייב להיעשות במבנה הפיננסי של העסק.(בפרט עסקים שהבנק רודף אותם כל בוקר)
5. יציאה מקונספציות "עתיקות" והטמעה של ה"עכשיו", הצורך העכשווי, מבלי להתבייש לפעול בדרך לא קונבנציונאלית.
6. לא לפחד לפתח כלים אחרים, דרכי פעולה שונים,
7. הכול ניתן לעשייה ולשינוי אם עזרה חיצונית

עסקים המטרה שלהם חיים.
הסיבה "מדוע פתחנו עסק עצמאי" הלכה ונעלמה לנו.
רצינו לעשות כסף, לחיות חיי רווחה, לא להיות תלוי במעסיק אחד,
ומה קורה לנו: הפכנו להיות "עבדים" אם תנאים יותר גרועים מתנאים של עובדים שכירים
איבדנו את התובנה ש- "עסק משמעו לעשות כסף"

הדרכים לפתרונות ניהוליות בעסק

בשבועות האחרונים המשרד מקבל פניות מרובות של לקוחות הטוענים כי הם עובדים, עושים מחזורים יפים, אבל תמיד חסר להם כסף או תזרים המזומנים אצלם שלילי.

לטענתי עסק או חברה שעובדת ומגלגלת מחזורים אין סיבה שהיא לא תרוויח או שתזרים המזומנים שלה יהיה שלילי.  מיד אני מבין שיש בעיה ניהולית בעסק/חברה ואותה צריך לפתור. על מנת לפתור את הבעיה או להגיע לתכנית עבודה שונה בעסק אני מקיים פגישת עבודה עם הלקוח כאשר אני מבקש ממנו להצטייד לפגישה עם:

  1. מאזן אחרון חתום לחברה/מאזן + שומה אחרונה לעצמאי.
  2. מאזן בוחן לשנה וחצי אחורה.
  3. 6 דוחות מע"מ אחרונים
  4. עלות מעביד מתחילת השנה הנוכחית
  5. כרטיס אישי חו"ז של הבעלים בחברה.
  6. כרטיס הוצאות של העסק/חברה
  7. כרטסת עלות גולמי/קניות (לעסקים עם מלאי לא לתחום השירותים)
  8. אובליגו בנקאי (דף יתרות מהבנק)
  9. ואז כאשר כל הניירת מובאת לפגישה הרבה יותר קל לי לאבחן את העסק כבר בשעה הראשונה של הפגישה, מצאתי כי לקוחות "לצערי" לא מספרים הכול בפגישה ראשונה מתוך החשש של "אמון" מאחר ויש עסקים העובדים גם "בשחור" והחשש שלהם שהם ייחשפו בפני כאילו שאני לא יודע שיש עסקים שעובדים בשחור.

כאשר יש לי חצי תמונה ולא תמונה מלאה קשה מאד למצוא את הנקודות הבעייתיות של העסק והדבר דומה לפציינט אשר מגיע לרופא מתלונן על כאב אבל לא מספר לרופא על תופעות הלוואי שיש לו, אותו דבר אצל יועץ עסקי, לפניו צריך להפשיט לא את גוף האדם אלה את העסק על מנת לעלות על בעיות ולפתור אותם בדרך כזאת או בדרך אחרת.

קראו: איך כותבים תכנית עסקית

האם אתם נעזרים בסטטיסטיקות לניהול העסק

האם בעלי עסקים נעזרים בסטטיסטיקות.

מסקר אחרון שנערך הסתבר כי 69% מתוך 90% עסקים קטנים ובינוניים לא מתייחסים כלל או קובעים את האסטרטגיה של עסקם ע"פ סטטיסטיקה, סקר שוק, סקרי אומניבוס, או כאלה שמנהלים מערכת פרסום בגוגל או פייסבוק לא משתמשים בנתונים שמתקבלים מהלקוחות.

על מנת להיות גלוי וללכת צעד אחד אחורה ישנם בעלי עסקים המעבירים פעם בחודש את החומר של הנהלת החשבונות של העסק לרואה החשבון ופוגשים אותו פעם בשנה שצריך לרשום שיקים למס הכנסה או לביטוח הלאומי. בעלי עסקים "סומכים" על רואה החשבון "בצדק" שהרי את תפקידו הוא יעשה נאמנה ללקוח בתחום החשבונאי או מול המוסדות מס הכנסה וביטוח לאומי אבל זה לא מתפקידו גם לייעץ או לקבוע עובדות עסקיות בעסק.

יותר מזה, ישנם עסקים רבים אשר משקיעים את מיטב כספם בפרסום ממומן בגוגל או בפייסבוק מקבלים דו"ח ממוחשב כל סוף חודש, מסתכלים על המיקומים של העסק במנועי החיפוש, מתייקים או זורקים לפח. מבלי לדעת שהם זורקים זהב לפח האשפה ומבלי לדעת שאם תהיה להם את ההרשאה להסתכל בחשבון הפרסום הם יוכלו לקבל תובנות מדהימות בקשר לעסק שלהם ולפי תוצאות אלה הם יחסכו כסף רב, יידעו לנווט את הפרסום שלהם, יבינו מה אנשים מעדיפים או איזה מוצר או שירות לקדם יותר, או לעשות עליו מבצע או פעולה ברוכה אחרת.

העולם העסקי והאקלים העסקי קשה מאד בגלל השפע, התחרות, הגלובליזציה והרגולציה אבל העולם הטכנולוגי שכל כך פגע בנו בבני אנוש מביא מהצד השני כלים לעזרה שיכולים לעזור לנו בהגברת המכירות והתחרות ויותר מכול בקצב ההשקעה שלנו בעסק או בפרסום העסק.

בדרך כלל, ובצדק, אנשי מקצוע להם אתם מוסרים את הטיפול בכם לא רוצים להעניק לכם את הידע שלהם בתחום התמחותם (שהרי זה בסיס פרנסתם) אבל אני טוען ההפך, אני אומר שאם בעלי המקצוע היו מחלקים ללקוחות את היכולות שהכלים שהם משתמשים בהם הם היו מרוויחים הרבה יותר.

סטטיסטיקה ופילוח לקוחות ומגמות לעסק שלנו הוא אלמנט חשוב שחייבים להשתמש בו.

אני בטוח שרוב בעלי העסקים לא מבינים איזה יכולות הם יוכלו לקבל מסטטיסטיקות

וזה כל כך זמין, כל כך נזיל, רק צריך לדעת להסתכל ולהבין את התוצאות.

במקום לטפל בניהול העסק אנו מפרנסים את חברות כרטיסי האשראי

איך משתמשים עם כרטיסי אשראי.

טוב נו, אין זה סוד כי לכל בעל חברה או עסק יש מספר כרטיסי אשראי בנקאים וחוץ בנקאיים המשרתים אותו גם ברכישה של חומרי גלם לחברה וגם לרכישה של שירותים ומוצרים שונים לחברה וגם לבית.

התוספת אשראי הזאת לעסק מגיעה לפעמים למסגרות אשראי של מאות אלפי שקלים, ומאחר והם באים כתוספת למסגרות האשראי הכוללות של החברה אזי אנו מתפתים כאשר מגיע יום התשלום ותזרים לא מאפשר פירעון של החיובים לבקש מחברות כרטיסי האשראי לפירעון של מספר תשלומים.

להפתעתנו אני מגלים כי בחברות כרטיסי האשראי אפילו יותר נדיבים, והם מציעים לנו "מוצר" הנותן לנו לקבוע את סכום ההורדה החודשית בסכום שייקבע הלקוח (הווה אומר יש לנו מסגרת של 50.000 ₪ בכרטיס אחד אז נוכל לשלם רק 1000 ₪ כל חודש. (נשמע נפלא לעסקים שנמצאים במצוקה תזרימי) אבל עליה וקוץ בה אחוז הריבית שחברת כרטיסי האשראי תיקח מאתנו הינו 15%-כן 15% ועוד הנציגה החביבה המקליטה את השיחה טורחת להגיד "שעל כל שקל תשלם עוד 15 א"ג ריבית.

קראו: העסק עובד אבל אין לי כסף

מה שאומר שאם יישאר בחשבון 49.000 ₪ הריבית על זה תהיה 7350 ₪

רווח טוב עושות חברות כרטיסי האשראי, אני רק לא מבין מה ההבדל בין חברת כרטיסי האשראי לשוק האפור.

אם התופעה הזאת לא הייתה הולכת ומתרחבת כתוצאה מהמצוקה בה עסקים נמצאים בתחום התזרים (וכהערת אגב תזרים שלילי מצביע על ניהול לקוי וניהול כספים ופתרונות אשראי זולים עוד יותר לקוי) אולי לא הייתי כותב את זה אבל כאשר מחודש לחודש חוב הצרכנים בחברות כרטיסי האשראי טופח וחברות כרטיסי האשראי מדווחות על נסיקה ברווחיהם אני מבין שהתופעה שהזכרתי כאן הולכת להרוס מספר לא מועט של חברות ועסקים.

אין חייה כזאת בעסקים שיכולים לשלם הוצאות מימון של 15% ובמצטבר של האשראי הבנקאי, הלוואה בערבות מדינה, הלוואות בנקאיות, הלוואות חוץ בנקאיות שחברה או עסק יכולות לשלם אותם בטח לא בתקופה הנוכחית.

וזה למעשה חוזר לתחום הניהול.

בעלי עסקים העסוקים ביום יום בתפעול העסק וכאשר יש בעיה בתזרים המזומנים הדרך הקלה ביותר היא הליכה לרכוש כסף בהלוואה, ואני טוען כ יועץ עסקי שלמצבים כאלה ניתן להתכונן, או למעשה לבחון את העסק אם הוא מרוויח, האם הוא לא מחלק יותר מידי אשראי ללקוחותיו, האם ההפרש הכספי בין הקנייה למכירה ממומן ע"י העסק ועוד רבים הסיבות האחרות.

אני מודע לזה שבעלי עסקים או חברות יודעים את זה שומעים על זה אבל ממשיכים בדרכם כי מאד קשה כפי שכבר אמרתי לצאת מאזור הנוחות והיום בתחום העסקים הכללי "נוחות" זה לא שם המשחק.

המלצות לניהול העסק בתקופת החגים

בהתקרב מועדי ישראל חלק מהעסקים והחברות בישראל "מתחיל לרעוד בידיים" למה? כי ההוצאות החודשיות שלנו קבועות ואילו ההכנסות שלנו פחות.

השנה 2018  חגי תשרי יוצאים בחודש ספטמבר מיד אחרי חופשת החגים וימי העבודה המזומנים לנו הם-10 ימים בלבד מה שאומר שלמעלה מחצי חודש אנו לא עובדים.

מה קורה בארצות הברית של אמריקה?

בארצות הברית של אמריקה מדינה שאנו אוהבים לדמות לה עובדים 360 יום בשנה. אם תאמר לבעל עסק אמריקאי שבישראל זה בדיוק חצי הוא לא יבין איך עסקים מתקיימים בישראל כאשר יש להם את חופשות ימי הקיץ, החגים, השבתונים, המילואים, המצב הביטחוני, הפיגועים, ימי האבל ,התהלוכות בערים (בפרט בירושלים) ועוד מצבים בלתי צפויים.

ומה קורה לנו השנה בחגי תשרי?

השנה קורה הגרוע מכל לעסקים בישראל כאשר תקופת החגים בחודש ספטמבר הופכת להיות לחודש עבודה של 10 ימים (בלי גשרים וחיבורי חגים)

אפשר לקרוא לזה שואה של "חלק מהעסקים"  העסקים.

איך מתכוננים לחודש כזה?.

איך אחרי חודשים חופשת קיץ שגם בה עבדנו למחצה אנו הולכים לעבור חודש של שליש עבודה ?

 

כמי שעוסק ב ייעוץ עסקי אני תמיד מכין את לקוחות החברה לתאריכי החגים כאשר אני מבקש מעסקים לא לקחת על עצמם התחייבויות כספיות לתאריכים אלה ויותר מזה מי שלא עשה כך אני מבקש ממנו להתקשר עם הספקים שלו וליצור מצב של "גרייס" פריסת התשלום לתשלומים מאוחרים יותר (לא חודש אחרי).

ההמלצות שלי לעבור את התקופה הקשה הזאת היא לאחר שנים שראינו איך עסקים קורסים כתוצאה מתכנון לא נכון של תזרים המזומנים של תקופות החגים.

עסקים כבר היום לא נמצאים בתקופה של שפע בתזרים המזומנים ולא ניכנס כרגע לסיבות ולכן בחודש חגי תשרי 2018 עליהם לשבת ולתכנן טוב את נושא תזרים המזומנים:

חשוב לי לעדכן בהמלצות מה עושים על מנת לאזן בין הוצאות להכנסות:

  1. יידעו את הבנק שלכם כי בחודש זה אתם תעמדו בכמה תאריכים של חריגות ונסו לבקש מסגרת נוספת (לא עד סוף אוקטובר 2018 אלה עד סוף נובמבר 2018.
  2. פנו לספקים מוכרים שלכם ונסו להגיע איתם לפריסת התשלומים שנתתם להם לתאריכי חודש אוקטובר.
  3. על תקלטו עובדים חדשים עד לחודש נובמבר .2018
  4. הוציאו עובדים לחופשה כאלה שנצטברו אצלם ימי חופשה רבים.
  5. השביתו רכבים, כן, עם יש לכם עובדים עם רכב צמוד בקשו מהם שאת הנסיעות הפרטיות יעשו על חשבונם ולא ישתמשו בכרטיס הדלק של החברה.
  1. על תבצעו רכישות חדשות, צמצמו את המלאי כמה שיותר, לכמה שנדרש.
  2. יש הטוענים כי יש לצאת במבצע מכירות ולהביא יותר לקוחות זה נכון עבור עסקים סינרגטיים לתקופת החגים זה לא נכון לכלל העסקים..
  3. כאשר יש גשר בין חג לחג או חג לשבת נסו לא להפעיל את המפעל, המשרד, ולצרוך חשמל, מים, שכר עבודה (אלה הוצאות שמשלמים עליהם במזומן או בגמר החודש)
  4. עסקים עם קשיים תזרימים אלה שכבר הזכרתי עשו הכל על מנת לא לקחת הלוואות בנקאיות או חוץ בנקאיות ותהיו עם היד על הדופק בכל מה שקשור בהוצאות הבית בכרטיסי אשראי.(שתפו את בן בת הזוג) במהלכים שלכם לצמצום הנזקים בחודש זה.

אם מדובר בעסקים בידוריים, רשתות שיווק, מתנות לחג וכ"ד זה הזמן להציג את מרכולתכם בכל דרך אפשרית מדיה מקומית וכ"ד.

חשוב לי מאד לציין, זה לא יהיה קל לבצע את הפעולות שהזכרתי כאן כי גם הספק ממנו אנו מבקשים את הגרייס נמצא באותו מצב כמונו אבל בדרך כלל יחסי ספק לקוח מחייבים את הספק להיענות למצוקתנו על מנת שנמשיך לקיים ולצרוך.

בואו ננסה לעבור את תקופת החגים עם מינימום נזק.

קטגוריות

תגיות

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב linkedin
לינקדאין

הצטרפו להצלחה פגישת יעוץ ללא התחייבות

מלא את הפרטים ונחזור עוד היום






מעל 1600 תכנים העוסקים בעולם העסקים

העסק צולל
אימון עסקי

למה אני לא רואה את הכסף של העסק שלי

  ניווט במים סוערים: מצוקת העסקים הישראליים מבוא בשנים האחרונות, נוף העסקים הישראלי עבר טלטלה משמעותית, עם מגמה מדאיגה של עסקים שנתקלים בקשיים, שלרבים מהם

קוד אתי
אימון עסקי

מדריך לקביעת קוד אתי/מיתוג פנימי

טיפוח תרבות של יושרה: כיצד ליצור קוד אתי-מיתוג מבוא בנוף העסקי המשתנה במהירות של ימינו, לא ניתן להפריז בחשיבות של פיתוח ויישום קוד אתי חזק.

Drop shipping
ייעוץ עסקי

רוצים להרוייח כסף מ-Drop shipping

משלוח ישיר מפורק לגורמים: גילוי האמת על רווחים פוטנציאליים והשקעות-dropshiping מבוא בשנים האחרונות, משלוח ישיר צבר פופולריות כמודל עסקי עם השקעה נמוכה וקל להתחלה ליזמים

הלוואות
יועץ כלכלי

הלוואה בערבות מדינה: דעה!

הלוואות בערבות מדינה: הבנת היתרונות והחסרונות הקדמה הבנקים נוחתים על בעלי העסקים "בואו קחו הלוואות: ועכשיו בפרסום שאנו מקבלים מאחד מהבנקים הגדולים זאת "הלוואה בערבות

ייעוץ
חברה בע''מ

מלחמת חרבות ברזל חידדה את הצורך ביועץ לארגון

פתיחת פוטנציאל עסקי: כוחן של שירותי ייעוץ מקצועיים מבוא תעשיית הייעוץ העסקי חוותה צמיחה משמעותית בשנים האחרונות, הודות לביקוש הגובר לייעוץ וליווי מומחים בתחומים שונים

ייעוץ עסקי - דורון עמית

בעל עסק!

פגישת יעוץ ללא התחייבות עם דורון

מלא\י את הפרטים ונחזור עוד היום






דילוג לתוכן