אתה, רואה החשבון שלך, והמאזן

מאזן ! מאזן שנתי של החברה או העוסק! מאזן בוחן במהלך שנת הכספים! מאזן לא מבוקר מלא במהלך שנת הכספים לעסקים וחברות לא בורסאיות.

 מתוך ניסיון עם מספר רב מאד של עסקים וחברות אני למד כי מנהלי החברות, בעלי המניות בחברה, או בעלי העסקים לא נותנים או שמים דגש מיוחד על מאזני העסק או החברה. למעשה יש עסקים  וחברות אשר בעליהם כלל לא מתייחסים למאזן או בכנות לא מתמצאים ב-איך קוראים מאזן וכיצד מנתחים אותו. מספיק להם שרואה החשבון אומר את המצב בכללותו. וזהו!

 לפני שנציין את עיקר הדברים בואו נבין איך מתנהלת הנהלת החשבונות:

יש חברות/עסקים אשר הנהלת החשבונות שלהם נמצאת בתוך העסק או החברה ולמעשה הדוחות המאזניים במהלך שנת הכספים מתקבלים מתוך המערכות היושבות בחברה או בעסק. מצב כזה הוא אידיאלי וכדאי לחברות ועסקים עם מחזור גבוהה או רווחיות המאפשרת להם להחזיק מערכת של הנהלת חשבונות פנימית. למעשה כול הפעולות (במידה והם נרשמות מדי יום) מתבצעות במקום ולמנהלים יש את האפשרות לעקוב מקרוב על המערכת הכספית של החברה.

 לעומתם יש הרבה מאד חברות ועסקים אשר הנהלת החשבונות שלהם היא חיצונית (הווה אומר מערכת הנהלת החשבונות שלהם נעשית ע"י מיקור חוץ) או שזה במשרדי רואה החשבון או יועץ המס או שזה בחברה העוסקת במתן שירותי הנהלת חשבונות

 לכול שתי הגישות האלה יש או יועץ מס לעסקים המוכרים כעוסקים מורשים, שותפות וכ"ד ורואה חשבון לחברות.

 עד כאן ההבהרה לגבי מערכות הנהלת החשבונות.

 לא תמיד הנהלת החשבונות מעודכנת לאותו יום נהפוך הוא יש הנהלות חשבונות חיצוניות אשר הפיגור בהכנסת החומר השוטף יכול להיות פיגור של חודשים דבר שלא מאפשר לקרוא מאזני בוחן ומאזנים לא מבוקרים במהלך השנה מה שיוצר פגם אקוטי להתנהלות הנכונה של העסק או החברה.

 אי אפשר להצביע באופן גורף כי בעלי העסקים או החברות מתעלמים מהמערכת החשבונאית שלהם, הבעיה שאת ההתחשבנות של עסקם הם עושים לפעמים כ"חשבון מכולת" הכנסותX    הוצאות Y וסיכום רווח או (הפסד) וזאת טעות אקוטית.

 כ יועץ עסקי אני חייב להקהות ולהצהיר כי אין חשוב יותר מקריאת מאזן חודש בחודשו למען העסק או החברה, מאזן מעבר למספרים המופיעים בו משקף בשקיפות מלאה את מצב העסק או החברה, הוא מצביע על מגמות, הוא מאפשר פעולות מעשיות כתוצאה מראייה נכונה של המאזן, יש בו את כול הנתונים הנכונים על מנת להמשיך את קיום העסק או החברה או הקרבה להתרסקותו של העסק או החברה.

 אין אני רוצה לעשות כאן הכללה אבל אני חייב להביא כאן לפניכם שורה של משפטים שאני שומע במשך שנים מבעלי עסקים או חברות

 תראה, רואה החשבון אף פעם לא הסביר לי.

כול שנה נקראתי לחתום על המאזן השנתי חתמתי היכן שרואה החשבון אמר לי ובסוף החתימה גם נתבקשתי להוציא שיקים לתשלום.

הגעתי לרואה חשבון, שתינו קפה, דברנו על הא ודא, בסוף כבר היה מאוחר, חתמתי על המאזן והלכתי לשלום.

תמיד שהתקשרתי לרואה החשבון בכדי לדעת מה המצב הוא היה אומר לי וזהו המשכתי בעבודה, הרי אני מכיר את העסק שלי!

האמת בגלל שאני חייב כסף לרואה חשבון ביקשתי שהפקידה תבוא להחתים אותי ברכב כי אין חניה.

הייתי מקבל לפעמים מאזן בוחן כזה קטן את הגדול לא ידעתי לקרוא ואתל הקטן הבנתי זה היה סה"כ אם אני מרוויח או מפסיד.

הבנתי שלרואה חשבון אין זמן להסביר לי יותר מידי כי לקח לו אולי 10 דקות להגיד לי כאן זה כך ושם זה כך.

אני לא מבין בלקרוא מאזן ומה שרואה החשבון אמר לי קיבלתי.

הרואה חשבון לא אמר לי שזה המצב שלי.

 אני לא אומר כי כך הדברים מתנהלים ב-100% אבל מאד קרוב לאחוז הזה.

ייעוץ עסקי

 מאחר ועסקים נדרשים לאשראי למינוף העסקים והחברות שלהם למאזנים יש משמעות גדולה לקבלת החלטת הבנק או המממן אם לתת אשראי או לא. יותר מזה יש מסגרות אשראי שלא מתחדשות אם המאזן הרלוונטי לשנת הכספים לא מוגש לבנק.

 כ יועץ אסטרטגי נתקלתי גם בבעלי עסקים וחברות אשר הופכים מאזן הפסדי למאזן רווחי ומאזן רווחי למאזן הפסדי, הכול תלוי למי מגישים את המאזן. לא נראה לי שכול עוד הפעולות עומדות במערכת הנהלת החשבונות לפי תקינה ולפי הכללים אין מניעה בזמן הכנת המאזן או הטיוטה שלו לשבת ביחד עם רואה החשבון, ללמוד את מצבה האמתי של העסק או החברה, ולעשות בו שינויים מקובלים.

 אבל לא די בכך, מאזנים צריכים להיות מונחים על שולחן בעל העסק או החברה וחובה עליו במידה ולא יודע לנתח נכון את המאזנים לעבוד ביחד עם יועץ עסקי ראו מלווה עסקי אשר יידע לקרוא את התוצאות ולהפוך אותם למציאות בחברה או בעסק. התחושה שלי שבעלי עסקים או מנהלי חברות לא נותנים מספיק את הדגש למסמך כול כך חשוב בניהול החברה ובהתפתחותה כמו המאזנים של החברה והעסק גם יחד.

 אני קורא לבעלי עסקים ולמנהלי חברות ואומר להם חד משמעית "מאזן מעודכן של עסק או חברה הינו ערובה לפעילות החברה ולהתנהלותה בהמשך) מאזנים אשר לא נדרשים במהלך השנה או שלא יודעים לנתח אותם כלכלית ועסקית יכולים רק לגרום להרס וחורבן ולהעמיד את בעל העסק או החברה בפני שוקת שבורה. אסור, אסור! לזלזל במסמך זה

 הכותב הוא מומחה בתחום פיתוח עסקים וחברות

קטגוריות

תגיות

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב linkedin
לינקדאין

הצטרפו להצלחה פגישת יעוץ ללא התחייבות

מלא את הפרטים ונחזור עוד היום






מעל 1600 תכנים העוסקים בעולם העסקים

העסק צולל
אימון עסקי

למה אני לא רואה את הכסף של העסק שלי

  ניווט במים סוערים: מצוקת העסקים הישראליים מבוא בשנים האחרונות, נוף העסקים הישראלי עבר טלטלה משמעותית, עם מגמה מדאיגה של עסקים שנתקלים בקשיים, שלרבים מהם

קוד אתי
אימון עסקי

מדריך לקביעת קוד אתי/מיתוג פנימי

טיפוח תרבות של יושרה: כיצד ליצור קוד אתי-מיתוג מבוא בנוף העסקי המשתנה במהירות של ימינו, לא ניתן להפריז בחשיבות של פיתוח ויישום קוד אתי חזק.

Drop shipping
ייעוץ עסקי

רוצים להרוייח כסף מ-Drop shipping

משלוח ישיר מפורק לגורמים: גילוי האמת על רווחים פוטנציאליים והשקעות-dropshiping מבוא בשנים האחרונות, משלוח ישיר צבר פופולריות כמודל עסקי עם השקעה נמוכה וקל להתחלה ליזמים

הלוואות
יועץ כלכלי

הלוואה בערבות מדינה: דעה!

הלוואות בערבות מדינה: הבנת היתרונות והחסרונות הקדמה הבנקים נוחתים על בעלי העסקים "בואו קחו הלוואות: ועכשיו בפרסום שאנו מקבלים מאחד מהבנקים הגדולים זאת "הלוואה בערבות

ייעוץ
חברה בע''מ

מלחמת חרבות ברזל חידדה את הצורך ביועץ לארגון

פתיחת פוטנציאל עסקי: כוחן של שירותי ייעוץ מקצועיים מבוא תעשיית הייעוץ העסקי חוותה צמיחה משמעותית בשנים האחרונות, הודות לביקוש הגובר לייעוץ וליווי מומחים בתחומים שונים

ייעוץ עסקי - דורון עמית

בעל עסק!

פגישת יעוץ ללא התחייבות עם דורון

מלא\י את הפרטים ונחזור עוד היום






דילוג לתוכן