איך למשוך כסף מהעסק מהחברה

כיצד אני מושך כסף מהעסק או החברה שלי.

המאמר נכתב בראייה עסקית גרידא ולא מתוך ראייה של רואה חשבון.

המאמר מתייחס לעסקים הרשומים כחברה ולא עסקים הרשומים כשותפות או כעוסק מורשה.

 בעלי עסקים וחברות שואלים בדרך כלל את השאלה "כיצד אני מושך כספים מהחברה"?

ובכן יש מספר דרכים למשוך כסף מהחברה והם:

 א.         משיכת משכורת

ב.         משיכת דיווידנד ( דהיינו בסוף שנת מס החברה הרוויחה, שילמה את המס על הרווח ומהיתרה מושך בעל המניות דיווידנד אשר עליו יש מס מופחת ואין צורך לשלם ביטוח לאומי על המשיכה. (ישנם כול מיני סוגי עסקים ושיטות חוקיות למשוך דיווידנד בעלויות מס מופחתות)

 אבל כפי שאנו יודעים לא הכול ורוד בעולם העסקים, ולא כול החברות מרוויחות, ובכול זאת הם פועלות, נושמות ובועטות ובסוף השנה החברה מראה הפסדים (ולא רווחים) ולכן אינם יכולות למשוך כספים באמצעות סעיף ב מעלה.

יש חברות אשר במאזן השנתי מציגות הפסדים למרות שאולי היו להם רווחים חשבונאים אך לצרכי מס עושים רואי החשבון באופן חוקי להתאים את המאזן כך שהרווחים לא יצופו, לעומתם יש חברות אשר רוצות לגייס אשראי מהבנקים או ממוסדות חוץ בנקאים ואז רואה החשבון מתאים את המאזן לרווח כזה או אחר. יש גם חברות המשלמות מקדמות כול השנה או שמנכים להם מס במקור ואז רואה החשבון בסוף השנה מתאים את המאזן לרווח מסוים שהנגזרת שלו הוא תשלום מס (שכבר נוכה מהחברה באמצעות המקדמות או הניכוי במקור) .

נטבח נוסף בחשיבה הינו נושא תזרים המזומנים.

אנו מכירים את נושא תזרים המזומנים והקושי שלא, למעשה מי שנפגע מ-תזרים מזומנים צפוף או תזרים מזומנים הנשען על הגדר הם בעלי המניות העובדים בחברה אשר צריכים להתחשב ב-תזרים הצפוף ולא למשוך את משכורתם המלאה שלא לדבר על רווחים בסוף שנה.

הדבר מקבל חיזוק נוסף בזה שבמידה ובעל המניות מושך את המשכורת בגובה שקבע לעצמו אזי חלים עליו תשלומים עקיפים של ביטוח לאומי ומס הכנסה מס בריאות וכ"ד.

למעשה נמצא בעל המניות, העובד בחברה, זה שאחראי על ביצועי החברה, זה שעליו כול הסיכונים של החברה, ההתחייבויות הכספיות וכ"ד ללא יכולת למשוך שכר כפי שעובדיו מושכים.

הפתרון לסוגיה הזאת שהיא לחץ תזרימי המופעל על החברה אבל מצד שני גם בעל המניות חייב להתקיים הינה משיכת כספים תוך חיוב הכרטיס האישי של בעל המניות עם החברה (לכרטיס הזה קוראים "חו"ז" בעלים והוא למעשה משקף את ההתנהלות הכספית בין בעל המניות לחברה. כאשר בעל החברה מכניס הלוואות בעלים לחברה נרשם לזכותו הסכום שהוכנס בכרטיס החו"ז בחברה וכאשר הוא מושך כספים גם נרשמה הלקיחה בכרטיס החו"ז. (למעשה למשיכה של כסף מהחברה בדרך זאת אין חובת תשלום מס מידי או תשלום ביטוח לאומי – ההכנסות וההוצאות של בעל מניות מתנהלות בדיוק כמו שמתנהל חשבון בנק עובר ושב)  

מאמרים וטיפים לחברות 

למעשה זו הדרך החוקית למשוך משכורת מינימום, לשלם את המס והביטוח הלאומי המופחת למשכורת המינימום ובימי לחץ תזרימי לחברה היתרה של השכר תמשך כהלוואה מהחברה לבעל המניות.

כמובן שאסור לנו לטעות, על משיכות בעלים או על כרטיס חו"ז העומד בחובה כתוצאה מעודף משיכות כספים מהחברה חלים חוקי מס ודיווח במאזן השנתי של החברה ובעל המניות מחויב בריבית עבור הכספים שמשך (בדיוק כמו שהוא מזוכה בריבית והיה וכרטיס החו"ז שלו נמצא ביתרת זכות) ההמלצה היא לא להגיע ליתרות חובה גדולות מול החברה מאחר ואחר כך יראה מס ההכנסה (בצדק) את ייתרת החובה כהכנסה לצרכי מס.

כצעד זמני, עד להגיע החברה לרווח גם חשבונאי ובטח תזרימי  ניתן להשתמש בכלי הזה על מנת להתקיים ולשרוד וכמובן במקביל לפעול למען יכולת לשלם משכורת מלאה לבעלים בטח ובטח משיכה של דיווידנד באחוז מיסוי מופחת.

היבט נוסף שצריך לזכור הינו התנאים הסוציאליים המשתקפים מגובה המשכורת.

אובדן כושר עבודה, פנסיה, תביעות לביטוח הלאומי, ביטוח מנהלים וכ"ד. כול אלה הם חלק מהנזק האישי הנגרם לבעלי שליטה בחברה והיה ולא משכו משכורות בגובה המבטיח את עתידם, אך חשוב להבהיר כי בעל מניות יכול למשוך שכר גם בסוף שנת מס והדבר יחשב לו בכול התנאים הסוציאליים שהזכרתי כאן.  

הכותב הוא מומחה בתחום פיתוח עסקי וניהול 

קטגוריות

תגיות

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב linkedin
לינקדאין

הצטרפו להצלחה פגישת יעוץ ללא התחייבות

מלא את הפרטים ונחזור עוד היום






מעל 1600 תכנים העוסקים בעולם העסקים

קידום אורגני
שיווק ופרסום

האם תוצאה אורגנית בגוגל אכן משכנעת?

    מיקסום הנראות בגוגל: מדריך לאסטרטגיות אורגניות וממומנות מבוא בעידן הדיגיטלי של ימינו, יצירת נוכחות מקוונת בולטת ומשפיעה היא קריטית לכל עסק או אדם

ייעוץ עסקי
אימון עסקי

איך מצליחים עם יועץ חיצוני

נסה תחתית הטופס ניווט בעולם הייעוץ האישי: מה כדאי לדעת לפני שאתם מבקשים עצה מבוא בשנים האחרונות, הנוף של ייעוץ מקצועי ופיתוח אישי התרחב משמעותית,

פיתוח מנהלים
מגזין עסקי

פיתוח מנהלים

בעולם עסקי תחרותי ומשתנה תדיר, הצורך במנהלים מיומנים ומוכשרים הולך וגובר. מנהלים אלה נדרשים לא רק להוביל את צוותיהם להצלחה, אלא גם להתמודד עם אתגרים

ניהול עסק משפחתי
מגזין עסקי

ניהול עסק משפחתי

העסקים המשפחתיים הם לא רק אבני יסוד בכלכלות העולם, אלא גם חלק בלתי נפרד מהתרבות והחברה. למעשה, כ-70% מהעסקים בעולם מנוהלים על ידי משפחות, ותרומתם

העסק צולל
אימון עסקי

למה אני לא רואה את הכסף של העסק שלי

  ניווט במים סוערים: מצוקת העסקים הישראליים מבוא בשנים האחרונות, נוף העסקים הישראלי עבר טלטלה משמעותית, עם מגמה מדאיגה של עסקים שנתקלים בקשיים, שלרבים מהם

ייעוץ עסקי - דורון עמית

בעל עסק!

פגישת יעוץ ללא התחייבות עם דורון

מלא\י את הפרטים ונחזור עוד היום






דילוג לתוכן