איך בוחרים מיקום לעסק
LOCATION+LOCATIO+LOCATION זו מילת המפתח להקמה של עסק.
עד היום אנו יודעים כי מכת הקניונים הביאה על העולם כולו תובנה "שאם אתה רוצה למכור" עדיף לך להיות בקניון כי שם תמצא בדיוק מה שאתה צריך, ואכן רחובות העיר התרוקנו למחצה והחנויות והרשתות ורשתות המזון עברו אל מתחמי הקניונים ומרכזי הקניות הפתוחים.
אם פעם זה היה בלתי אפשרי להשיג חנות לשכירות ברחוב ביאליק ברמת גן, אלנבי ודיזינגוף בתל אביב, מרכז הנגב בבאר שבע, רחוב אלי כהן באשקלון ועוד במקומות ומרכזי ערים אחרים בישראל, היום ללא קושי רב אתה משיג מיקומים (תלוי במחיר) בייתר קלות. כן עדיין נשארו רחובות במרכזי הערים שקשה להשיג בהם מיקומים כמו ברחוב קינג גורג בתל אביב ובירושלים אבל אלה מועטים ביחס למה שהיה פעם.
מה קרה למסחר בישראל והיכן צריך להיות ה-LOCATION
- הערים התרחבו, נבנו בהם עוד שכונות, הגיעו עליהם עוד תושבים, ורחובות שפעם היו מרכז העיר הפכו להיות חלק מהעיר.
- מרכזי הקניות בקניונים צמצמו חנויות גדולות ופרסו אותם ל-2 חנויות וזאת בגלל ביקוש לחנויות מצד אחד ורצון הרשתות הגדולות להצטמצם במקום (עלויות גבוהות-נטישת לקוחות לקניות באינטרנט-החובה שמחייבים אותם בעלי הקניונים ומרכזי הקניות לפתוח סניף גם במקומות מכירה חלשים) שטחי המסחר הכוללים הגבוהים יחסית לאוכלוסיית העיר. הקניות בחו"ל כתוצאה מירידת עלות הטיסות בצורה דרמטית, כל אלה מותירים את הקניונים עם פחות קונים אבל עם הרבה מבלים שהולכים לסרטים, רשתות הקפה והמסעדות. ויתרון החניה בחינם או בתשלום.
- כתוצאה מתנודות דרמטיות שקרו לקניון (רכישה באתרי אינטרנט רכישה בקניונים בחו"ל בגלל שמיים פתוחים, ריבוי קניונים בעיר אחת ולדוגמא העיר (באר שבע) איבד הקניון את המרכזיות שלו לכאלה שמוכרים מוצרים והפך להיות Show room של מותגים מחו"ל הנרכשים באתרי חו"ל.
והנה אנחנו רואים את הפריחה המחודשת של חנויות ברחובות העיר.
שאנו רוצים מיקום/חנות למוצרינו או לעסק החדש שלנו מה אנו צריכים לדאוג בראש ובראשונה?
א. מה מספר התושבים המצוי בשכונה (בדיקה בעירייה)
ב. מיהו הקהל הסוציו אקונומי הגר בשכונה.
ג. כמה בתי אב יש בשכונה (על מנת להפעיל קמפיין פרסומי זול בשכונה)
ד. המיקום של השכונה ביחס לשכונות השכנות.
ה. חניה
ו. אלה עסקים מובילים יש בשכונה (רשתות פארם, רשתות שיווק, בעלי מקצוע חופשי, אולם אירועים או היכל תרבות קופ"ח בנקים וכ"ד.
וכאשר כל הנתונים האלה בידינו אנו יכולים לשקול את מיקום החנות לחיוב או שלילה.
לא סתם כתבתי ואני ממליץ לבדוק את הפרמטרים שציינתי וזאת מאחר שבכוונה שלי זה ליצור חנות "אקטיבית" ולא "פסיבית" (הווה אומר שלא רק מנהלים מכירות בכניסת לקוחות אלה יוצרים מערך שיווקי כולל גם לשיווק מכירות החוצה בעזרת כלים זולים ואפקטיביים)
קראו על יש לי רעיון לאפליקציה
הטוב ביותר מעבר לכול שהחנות תהיה נגלת אל העין, לא מוסתרת, לא בפינות חשוכות, לא במרתפים או בקומות, אלה על הכביש או בתוך מרכז מסחרי שכונתי (ראו מרכז שוסטר ברמת אביב, מרכז מסחרי פלורנטין בתל אביב, מרכז מסחרי רוגוזין ביבנה ועוד רבים אחרים.
סיכום והמלצות
אין ספק שעולם הצרכנות והקמעונאות שינה את פניו, אין ספק שבכדי לפתוח חנות אם קיימת ואם חדשה אנו צריכים לחשוב על המיקום הטוב ביותר של החנות ואף יותר מזה לנתח את הקהל הפוטנציאלי שלנו ולכוון את מחשבתנו ע"פ הצרכים של הלקוח ולא על פי האפשרויות העומדות בפנינו.
כמי שעוסק ב ייעוץ עסקי רב שנים ומכיר את תהליכי העבר ההווה וגם רואה את העומד לבוא אני ממליץ בחום רב לא למהר לפתוח את העסק שאתם כל כך רוצים ולהתעכב ביחד עם יועץ לבניית וסגירת המעגל אשר יבטיח לחנות/לעסק לעבוד ולהרוויח.
בהצלחה