תכנית עסקית בגישה שונה

בואו נדבר על תכנית עסקית

הדגרה של תכנית עסקית דומה להחלטה לצאת לטיול ברחבי הארץ או העולם תוך כדי הסתכלות במפה, בחירת המסלול, קביעת היעד, הטקטיקה בה יתבצע הטיול, בתי מלון, שכירת רכב, מזון, מקומות בילוי ותקצוב כל אחד מהתחנות של הטיול… דבר הגיוני וחיוני לכאלה שחושבים נכון איך כמה למה וכיצד ייעשה הטיול שלהם.

נכון, גם כאשר קובעים מפה לטיול הווה אומר תכנית הטיול עדיין לוקחים מקדם בטחון מושכל על מנת שהתככנית תהיה כמה שיותר קרובה למציאות.

מכאן אני רוצה לעבור לתככנית עסקית אשר כולנו מחויבים לעסוק בה טרם כניסתנו אל הבלתי מודע בעולם העסקים העכשווי.

אז בוא נבדוק מה החומרים שאנו צריכים עבור התכנית העסקית:

1. גיליון אקסל מבית היוצר של OFFICE-MICROSOPT
2. במידה ואין נתונים קודמים על העסק או המיזם המבוקש אזי מחברים את התוכנית העסקית בדרך הזאת:
3. עלות ההשקעה. בציוד, המכונות, בריהוט, בעזרים היוצרים את ההכנסה למיזם, במלאי התחלתי, בשכירות של מיקום, וכל עזר חיצוני אשר מחויב להיות פעיל ועובד בזמן פתיחת המיזם.
4. עלות הפסד ואי משיכת רווחים (אם בכלל) במשך חצי שנה מיום הפתיחה.
5. עלות שוטפת כבר בפתיחת דלתות העסק/המיזם כלומר ההוצאה החודשית אשר לא תכוסה ע"י מכירות ב-6 חודשים שמיום פתיחת המיזם.
6. תכנית הכנסות אשר צריכה להיות מגובה מעסקים דומים-חובה לבדוק בדרכים חוקיות, סקרים כאלה ואחרים, בדיקת הקטגוריה והביקוש לה ברשת האינטרנטית, ספירת לקוחות נכנסים לעסק או מיזם פעיל אחר, לדוגמה, החלטתם לפתוח בית קפה, העמידו ניצבים בבית קפה סמוך למיקום בו אתם מתעדים שיספרו את כניסת הלקוחות פנימה.
7. כל זה על מנת שהתככנית העסקית תהיה מגובה במספרים גם בתחום ההכנסה.
8. לקיחת מקדם בטחון בנושא ההכנסות, משרדנו לדוגמה מסווג כל סקטור של עסק במקדם בטחון, יש סקטור שאנו מורידים 75% מהתוצאה שקיבלנו כמקדם בטחון ועל מנת שהתוכנית תהיה ריאלית ופונקציונאלית.

אם מדובר בעסק/מיזם קיים הרי שיש לעסק היסטוריה של מכירות ועל מנת לבנות תכנית עסקית מחודשת, או לחשב מסלול מחדש, או להכניס או להוריד סקטור מכירתי, אנו נעזרים במספרים הראליים שהשיג העסק בימי קיומו עד לכתיבת וקביעת התוכנית העסקית הבאה.

לאחר שכל הנתונים בידינו, אנו נגשים לבניית התוכנית העסקית, משלב הרעיון של העסק המונגש בכתיבה שיווקית ועד למספרים המשקפים את הקמת העסק/חברה.

קראו עוד

כך יועץ עסקי לניהול עסקך

כך מנהלים עסקים

למי מיועדים התוכניות העסקיות

1. "לנו"
2. בראש ובראשונה התוכנית מיועדת עיבורינו, עבור הידיעה כמה נצטרך להשקיע מהכיס, כמה נצטרך לגייס מימון, ואם חס וחלילה התוכנית תבנה בכישלון אזי כמה כסף נאבד כתוצאה מהרעיון שלנו.
3. התוכנית צריכה להבטיח לנו מינימום נזקים מקסימום רווחיות.
4. התוכנית שאנו מייצרים היא לא תכנית לבנק, היא תכנית לבעלים, אם היא תכנית טובה ומבוססת אזי היא טובה גם לבנק.
5. לצערנו, ולמר ליבנו, יש יזמים הרוצים לפתוח עסקים, ואשר מבקשים מימון מהבנק, ומגדירים כי התוכנית היא לבנק ולכן אפשר להעלות מספרים בכדי "שאולי" הבנק ייתן מימון יתר, טועים, ומתעים את עצמם, את נותן המימון, והסוף כבר ברור.
6. אני יכול לספר לכם שאחד ממקורות המימון הנגישים היום בעולם העסקים הינה "הלוואה בערבות מדינה" כמו בכל סקטור גם כאן קמו שרלטנים העוסקים בבקשות המימון תוך שהם בונים תוכניות הנחשבות לפנטזיה, ואשר מכוונות פיתוח העסק, כך הם מוגשות אבל למעשה הם משמשות לתשלום שיקים חוזרים, מלאי קופת תזרים המזומנים, הכסף נעלם, ההלוואה נשארת, והעסק בסופו של יום כאשר הוא לא נלקח לפי תכנית עסקית נכונה "קורס"(לא גורף)
7. תכנית עסקית להקמת עסק/מיזם חדש דורשת להכניס כסף מהבעלים ולא רק מהלוואות כאלה ואחרות, גם אם אנו חוזרים לתוכנית המימון הפופולארית של העסקים בישראל "הלוואה בערבות מדינה" הרי שגם כאן צריך שיהיה לבעלי העסק 25% כסף פרטי עבור ההלוואה בערבות מדינה.

עסקים הרוצים לעשות שינוי בארגון ולהתאים את עצמם לתקופה העסקית הנוכחית:

1. כדאי שיעשו תכנית עסקית עבורם על מנת לבחון עלייה בעסקם של עוד מדרגה אחת שתיים שלוש
2. יבינו באיזה סיטואציה העסק נמצא.
3. יבינו כי עליהם חובה או להגדיל את רצפת המכירה, או להתאחד, או להקטין, או כל תוצאה שתתקבל מתוכנית עסקית אוטנטית לעסקם.

סיכום והמלצות

1. על עסקים חפצי חיים לערוך תכנית עסקית אחת לשנתיים שלוש
2. התוכנית העסקית חייבת להיות מתוכננת בצורה אמפירית הווה אומר ניסיון תהייה ומסקנה
3. לא ניתן היום לבנות תכנית עסקית ארוכת טווח, בטח לא בעסקים קטנים או בינוניים.
4. בעסקים גדולים כאשר ההשקעות הם מרובות בהחלט ניתן לבנות תכנית עסקית לטווח יותר רחוק וזאת עקב עריכת סקרים מקצועיים, תכנית השקעה רחבה וגורפת, שכירת מנהלים מקצועיים עם צוות ניהול מקצועי, יועצים עסקיים ואחים,
5. לא כך בעסקים קטנים או עסקים בינוניים עם צוות מצומצם והשקעות מוגבלות שם צריך יועץ עסקי אשר יידע לתת את כל המענה למתן תכנית עסקית מובטחת עד כמה שניתן.

תכנית עסקית לעסקים/מיזמים מתחילים חשובה מאין כמותה, אבל רק עם היא נעשית בשום שכל מקצועי ובטחון מקסימלי.

בתכנית עסקית מקצועית לא צריכים לדעת רק את האקסל או רק כלכלן יכול לבצע אותה ההפך הנכון, בגלל המורכבות של העסקים היום תכנית כזאת צריכה להיות בידיו של מומחה בתחום העסקים, ניהול, תפעול, שיווק, פרסום, וחשיבה יצירתית מעבר למספרים

תוכלו ללמוד על המלצות נוספות בקישור

אם גיליתם טעות בכתיבה אנה חזרו אלינו