תוכנית עסקית אמיתית, ולא כתיבת מחזה לבנק

רבות דיברנו על נושא תוכנית עסקית, והבנו כי רוב התוכניות העסקיות נועדו כמצגת לבנק על מנת לקבל עוד הלוואה או הלוואה בערבות מדינה, בעלי עסקים הנדרשים לתוכנית עסקית, בפרט אלה המנהלים כבר תזרים המזומנים שלהם שלילי, קופתם ריקה, תשלום לספקים מתקרב והם יושבים מכוססים ציפורנים לפני הכלכלן או הפקיד במטי ומהנהנים בראש כול רגע שנשאלים על נתון זה או נתון זה רק לקרב ככול שיותר מהר את אישור ההלוואה, לו ידעו חברי אלה המשוועים להלוואה רק בכדי לשלם לספקים את השיקים, או התחייבויות אחרות, משכורות וכ"ד איזה בור הם חופרים לעצמם בלקיחת עוד הלוואה (מבלי לעשות ניתוח כירוגי בעסקם הן בצד הניהול והן בצד השיווק) אזי לא היו בכלל מתקרבים להלוואות נוספות על מנת שיכבידו עליהם ויגרמו להתרסקותם בתקופה הקרובה.

כמי שנותן ייעוץ עסקי יש גם כתיבה של תוכנית עסקית למטרות אחרות, ולא למטרה של לקיחת הלוואות, שהרי ברור שלצייר או לסרטט מפה לפני שיוצאים לדרך או באמצע הדרך עושים אתנחתא ואומרים! מכאן נשרטט מפה לראות בדיוק לאן אנו הולכים או מה הכיוונים שלנו,

כמי שנותן ייעוץ עסקי אנסה לתת לכם כאן תקציר קטן לקביעת הנקודות הבסיסיות כיצד כותבים תוכנית עסקית לעצמכם מבלי להיות מושפע מזה שהתוכנית העסקית מטרתה (גיוס כספים) בתוכנית זאת אתם תעשו הכול עד כמה שתהיה קרובה למציאות כי את עצמכם בטח שלא תרצו לשטות.

ההתייחסות במאמר ובהמלצות אלה הם לעסקים חדשים, מיזמים חדשים, ועסקים קיימים.

העלו בכתב מה המטרה, הייעוד של העסק/החברה, בדקו את הצד הפיננסי והניהולי שלכם, נסו לכתוב תקציב מוגדר מראש על כול הוצאה שיש או תהיה לכם ביחס לעסק, לאחר שכינסתם את רוב ההוצאות שלכם במסגרת תקציב עברו על הנתונים שוב על מנת להגיע לדיוק מרבי של התקציב שלכם, מכאן גשו להכנסות שלכם על מנת שתדאו עם התקציב שיצרתם מחזיק מים, בדקו מי קהל המטרה שלכם, במעגל הראשון, במעגל השני והשלישי, ונסו לקמט את כמות הלקוחות שירכשו מכם, (בדקו את התמחיר שלכם שייגזר מחישוב העלות הגולמית והעלות התפעולית) נסו לחזות (כמה שיותר בחשיבה ראלית) את גודל השוק שלכם, אם זה עסק קיים אז המספרים ידועים לו אם זה מיזם או עסק חדש נסו לבדוק כמה לקוחות מתעניינים בסוג מוצר או שירות שלכם (נתונים אלה קלים למציאה באם משתמשים בכלים הסטטיסטיים של מנוע החיפוש גוגל) ואז תנו מחיר ממוצע למוצרים או השירותים שלכם ותפרטו אותם להכנסה שתוכנס לתוך התקציב שבניתם קודם בסעיפי ההוצאות ואחזקת העסק שלכם.

לאחר שמונח בפניכם דו"ח ורצוי בגיליון אקסל והתמונה עומדת לנגד עינכם, תוכלו לבדוק עם התוכנית העסקית הבסיסית שיצאתם מחזיקה מים ויש לה זכות קיום! והיה כי ראיתם שהדבר לא כך נסו לבצע שינויים כמו: להקטין את תקציב ההוצאות שלכם בכול דרך אפשרית, בדקו עם יש מקום להרים את מחיר המכירה שלכם ובזאת תעזרו בחקר מחירים של המתחרים הפוטנציאלים שלכם, בדקו מה תוכלו לעשות על מנת לתת כוח "טורבו" בנושא המכירות שלכם, איזה שופרות פרסום יוכלו להגדיל את היקף המכירות שלכם, אולי אריזה חדשה בחזקת אותה הגברת בשינוי האדרת, או מציאת גורם מבדל למוצרים או השירותים שלכם, כול רעיון יצירתי שיקטין את תקציב העלויות שקבעתם ויגדיל את המכירות שתכננתם הלוא הוא מבורך בקידום העסק החדש או הקיים שלכם.     

נכון, אף אחד לא מבטיח שהתוכנית שכתבתם אכן תעמוד במבחן המציאות. אבל חשוב להפנים ולהבין, עסק או רעיון להיות בעל עסק, זה בראש ובראשונה ההוצאות של העסק, ניתן להתלהב מהרעיון, ניתן להכריז "מי לא ירצה לרכוש את המוצרים או השירותים שלי שהרי אני בלעדי בדרך שאני מגיש את המוצר או השירות שלי" ועוד הצהרות חשיבה חיוביות "שזה נכון לחשוב כך כי ההתלהבות רק מביאה את המכירות פנימה" אבל תמיד זכרו! מה שקובע להיות או לא להיות בעסק זה הצד הכספי, לכן חשיבה ותכנון של "תקציב" בתחילת הדרך או באמצע הדרך, היא המפתח להצלחת העסק, יותר מזה, אני הייתי ממליץ כול 15 לחודש שלאחר חודש הפעילות הקודם לעשות טבלה נוספת בדוח האקסל בה מצד אחד רשום התקציב ובצד השני בודקים את הביצועים מול התקציב ורואים, האם יצרנו גרעון בתקציב או שההכנסות שלנו היו מעל התקציב, בדיקה זאת תעזור לכם עד מאד להיות בבקרה אופטימלית על הזרימה בעסק שלכם.

נכון, אני יודע, תוכנת ותקציב טובות על הנייר בלבד, אבל באמונה שלמה אני אומר לכם עדיף לדעת על חסרונות העסק דרך התקציב ולחזות מראש קשיים כאלה או אחרים או אולי אפילו הפרש לטובתכם בנתוני התקציב מה שייתן לכם בטחון לשמירת העודפים כתמיכה לעסק או להשקעה בעסק שתביא להכנסה נוספת של העסק.

אני אישית לא מאמין בכתיבת תוכניות לעסק בטח לא התוכניות המשמשות כמצגת לבנק לקבלת עוד הלוואות וכסף, זה בסדר רק בתנאי שלוקחים יועץ עסקי אשר ילווה את העסק בתקופה שהעסק או החברה לוקחים את ההלוואה. יועץ טוב יבטיח שההלוואה לא תרד ותלך סתם לטמיון והעסק ימשיך וידשדש בביצה החולה. תוכנית עסקית של אמת  היא בראש ובראשונה הכנה של תקציב והצורך לעמוד בו.

אם גיליתם טעות בכתיבה אנה חזרו אלינו