רוצה שהעסק ינהל אותך על תיקח יועץ עסקי

אין עוררין שמי שהתחיל עסקים באמצע או לקראת סוף המאה הקודמת ועדיין חי ונושם את העולם הזה כנראה שפעל בדרך נכונה וניווט את העסק שלו ביחד עם ההתקדמות המטאורית בעולם העסקי, הפיננסי, הטכנולוגי, וכל שאר תהפוכות שעולם זה עבר, משנה לשנה או אפילו מחודש לחודש אנו בעלי העסקים מגלים כי מה שהיה נכון לאתמול כבר לא נכון להיום ולצערי מרבית עולם העסקים לא יכול או לא יכל לעמוד בקצביים אלה וקרס (זו הסיבה שבישראל נסגרים כל שנה קרוב ל-50 אלף עסקים קטנים כגדולים)

תמיד אני נוהג לתת את דוגמת ה"מילקי" של "שטראוס" ראו כמה שנים מחזיק המוצר הזה ונחטף על מדפי רשתות השיווק וזאת בגלל שכל חצי שנה החליף תחפושת אחרת, שהרי מדובר על אותו מוצר אבל אנשי השיווק הטובים היושבים במשרדי הפרסום הקריאטיבי מייצרים אותו כל פעם מחדש הווה אומר מחליפים לא כל פעם את צורת הלבוש, מה שנקרא "אותה הגברת בשינוי האדרת" זאת דוגמא קטנה איך מתנהל מותג לאורך שנים. כאשר שאר העסקים בישראל ישימו מראה מול "מילקי" ויחשבו על העסק שלהם הרי שזו גם דרך להמשיך ולנהל עסקים (כמובן כל אחד והסקטור המתאים שלו)
ייעוץ וליווי עסקי

כן, אנחנו עם של יועצים (עשרה חברים נפגשים 100 דעות שונות) (ראש ממשלה אחד 9 מיליון איש ראשי ממשלה) כולנו יודעים לייעץ לשני, לשכנע את השני, לתת דעה לשני, אבל אנו לא מבינים שעצות זה דבר מצוין (שמיעה והקשבה לעוד דעות) אבל עצות קרדינליות, לעסקים, לחברות, אשר כל עסק או חברה זה סיפור שונה לא דומה אחד למשנהו אזי העצות שאנו מקבלים (כן גם מכאלה המגדירים את עצמם כיועצים עסקיים מומלצים) הם עצות לא אחראיות המבוססות "במקרה הטוב" על הניירת החשבונאית של העסק, או על סיפורי הבעלים על העסק שהוא מנהל, ומתוך סיפורים אלה יוצא היועץ העסקי למסע הייעוץ, מסע ייעוץ שרק יכול להיכשל כי הדינמיקה היום בעסקים מורכבת מאין כמוה, וייעוץ חיצוני שלא מכיר את החברה מבפנים על כל מחלקותיה, התנהגותה הפרסונלית, האורגנים הפועלים בתוכה, מצב השוק , לא מועילים לה כלל ועיקר. ומי שכבר קיבל על עצמו אחריות ותובנה לקחת יועץ עסקי לחברה יהיה חבל לו על ההשקעה הכרוכה בהעסקת יועץ עסקי, כי כפי שאמרתי "עצות" כולם יודעים לתת.

קראו עוד

המאגר החדש לנתוני אשראי האם זה טוב או רע לנו

איך לא מאבדים מכירות

 

מהו ייעוץ עסקי נכון?

אני מסתכל היום על המהות של יישום ההגדרה "יועץ" דרך משקפיים עכשוויים ועתידיים (מאמר זה נכתב בחודש מאי 2019 בואכה שנת 2020) עדיין קהל בעלי העסקים והחברות בישראל מסתכלים על העולם העסקי העכשווי באמצעות המספרים שהם מייצרים, עדיין בעלי עסקים שחווים קשיים או כאלה שעדיין לא הגיע תורם לחוות קשיים לא הפנימו שהייעוץ שהם רוצים לקבל לעסקם לא מבוסס רק על הניירת העסקית של העסק,(אין עסק או חברה שאני או אנשי נפגשים איתם והניירת העסקית החשבונאית לא דומה למה שקורה בעסקיהם, פעם יועצים עסקיים היו מנתחים דוחות כספיים, בונים תכנית עסקית, מכוונים "אולי" לרמות שיווקיות ובזה תם ונשלם. היום פעילות כזאת שניתנת בעיקר ע"י היועצים העסקיים מטעם זכיינים של המדינה היא פשוט לא נכונה ולא מובילה את העסק למוצא או פתרון או הצלחה (לא גורף). טעות נוספת של אלה הצורכים יועץ עסקי היא שהוא מחויב לדעת את הסקטור שלהם, וכאן הטעות המחשבתית הזאת היא "דרמטית" יותר חשוב לשכור יועץ שלא מכיר את הסקטור של העסק ואז יוכל להסתכל על העסק מבחוץ ולתרום תרומה אדירה בתחום הניהול, השינוי, ההתחדשות, שזה בדיוק מה שהעסק צריך.

מה צריך להיות ליועץ על מנת להביא את העסק הקיים או החדש לפסים עכשוויים.

1. וותק: ותק של יועץ חייב שיהיה כמה שיותר רחוק אחורה, אבל לא כזה שתקוע בעסקים של פעם, אלא כזה שראשו התחדש ומתחדש עם כל מה שקורה בעולם העסקים והכלים הנוספים שעולם זה קיבל בעשורים האחרונים.
2. ניסיון, אבל לא ניסיון של רק יועץ לאחרים, נסיון של ניהול עצמאי של חברות בזמן המהפכות בעולם העסקים בחמשת העשורים האחרונים, לא ניסיון רק של ניהול אלה הוא בעצמו היה איש עסקים ובעלים של עסקים שנאלץ לספוג עליות וירידות בתקופה הטקטונית הזאת כאשר עסקו שהיה מתאים להיום כבר נמחק ע"י קטגוריה אחרת ונאלץ לשנות קטגוריות בתדירות גבוהה.
3. ראייה מרחבית של העסק, מה מסתתר מאחורי הניירת, מה בעלי העסקים לא מספרים ליועץ העסקי (והאמינו לי זה קורה המון, בעלי עסקים מסתירים מיידע מהיועץ ולא מבינים שבדיוק כמו שהולכים לרופא שיפתור בעיות רפואיות ומספרים לו "מה כואב" אפילו באזורים אינטימיים אזי הרופא לא יכול לרפא) אבל שהיועץ הוא גם בנאדם ויודע לשאול את השאלות הנכונות ובעל העסק באמת רוצה לפתור את הבעיות, מחויב הוא להיות שקוף עם היועץ.
4. בעלי עסקים חוששים מייעוץ עסקי מאחר והם פועלים ועובדים לא בצורה שקופה ולא מעוניינים כי גורם חיצוני יידע על ה"לא שקוף" אך לא מבינים שיועץ הוא בדיוק כמו רופא, עו"ד, עיתונאי אשר פיו סגור ומטרתו היא לשנות את דרכי העסק "ורק לטובתו"
5. ייעוץ עסקי יכול להיגמר בישיבת עבודה אחת ויכולה להמשיך לליווי של מספר חודשים, יועץ טוב יכול לאבחן עם עסק או מיזם חדש מצריך ליווי ייעוץ עסקי או בכדי למנוע הוצאות מיותרות מספיקה ישיבה אחת על מנת להגיע למסקנות, היום יועצים מבקשים פגישת היכרות להכיר את הלקוח, ואז לשלוח לו הצעה לליווי של חודשים, (הדבר דומה לזה שהרכב שלך מתקלקל אתה נכנס למוסך ואז אומר לך המוסכניק "יש לך חלק במנוע שנשבר אבל כדאי לך להחליף את כל המנוע")
6. ואם כבר על ליווי עסקי דיברנו הרי שגם שם הליווי חייב להיות דומיננטי בתוך העסק ולא במשרדי היועץ וזאת על מנת ללמוד על כל מכלול העסק ולהנגיש את הפתרונות בעשייה משותפת עם בעלי העסק ועובדיהם.
7. יועץ עסקי מקצועי יודע לקחת את העסק ולהוביל אותו בין טיפות הגשם היורדות פעם כברד ופעם כגשם זלעפות או טפטוף.
8. יועץ עסקי חייב שיהיה מצויד בכל הכלים העכשוויים בתחומי העסק השונים כולל המדיה הדיגיטלית שהיא היום הבמה המרכזית לפרסום ושיווק עסקים.

לסיכום

עדיין בישראל יש דעות קדומות לגבי העסקת יועץ, עדיין הרבה מאד בעלי עסקים חוששים מלהעסיק יועץ מאחר ולא רוצים לפתוח בפניהם את כל הקלפים, עדיין יש בעלי עסקים שיש להם תובנות ברורות ומקובעות האומרות "מי הוא היועץ שיידע יותר טוב את העסק שלי" וכמובן חשש מעלות של היועץ העסקי יש כאלה שפותרים סוגיה זאת בקבלת שירות ממוסד ממשלתי (וכך נראה השרות או תוצאותיו) יש כאלה שחושבים שאם ילכו להרצאות של גורו בתחום אזי עסקם ישתנה, הם לא מבינים שההשפעה של הגורו היא עד יומיים לאחר ההרצאה כי משם הראש של בעל העסק חוזר להיתקע בעסק וכל מה ששמע, שכח. מה שבעלי עסקים לא מבינים זה מה זה באמת ייעוץ וליווי עסקי מקצועי, נכון ומביא תוצאות.

תוכלו לקרוא עוד מאמרים והמלצות בקישור

אם גיליתם טעות בכתיבה אנה חזרו אלינו