עסקים חייבים להיות נזילים

עסקים חייבים להיות נזילים

כבר אמרנו לא פעם ולא פעמיים כי הלוואות הם מקור האסון לעסקים קטנים ובינוניים, רוב העסקים הקורסים הם כתוצאה של החלפת כסף בכסף, מחזור הלוואות, הלוואות במקום מכירות, השקעות כאלה ואחרות הממומנות מהמחזור העסקי של העסק, והכי נורא הוא שתכנון התחום הפיננסי במרבית העסקים הקטנים והבינונים (אני לא רוצה לדבר על הטעויות הפיננסיות של החברות הגדולות או הציבוריות).

פתיחת עסק

לפני שאכנס לתובנות ולהמלצות אני רוצה להצהיר הצהרה ברורה לכל אלה אשר מתכוונים לפתוח עסקים ומתכננים שאת ההון הראשוני שלהם הם ייקחו בהלוואות כאלה ואחרות, אז שלא! מי שחושב שכך ניתן לפתוח עסק באקלים העסקי העכשווי "טועה טעות מרה" מי שאין לו את ההון הראשוני (לא חייב ב-100%) עדיף שלא יפתח עסק ולא משנה מה קטגורית העסק, הפוטנציאל של העסק (פוטנציאל זה לא כסף בכיס זאת הכרזה ערטילאית) עדיף שיחכה עד שיצבור הון משלו, ואז בתמיכה של הלוואה כזאת ואחרת יקים את העסק שלו.

מתי לוקחים מימון מהבנק או מכל גורם חיצוני לפתיחת עסק

1. כאשר עושים תכנית השקעות בעסק.
2. כאשר מודדים בכלים מתקדמים (באמצעות סקרי שוק או חקר בגוגל) את פוטנציאל המכירות של העסק לשנה הקרובה.
3. כאשר בונים תקציב ,לא תכנית עסקית לבנק שלא שווה את הנייר המודפס, אלא בניית תקציב הדוק עם מקדמי בטחון גבוהים על מנת להבטיח את החזר ההלוואה שנלקחה מגורם מממן כזה או אחר..

ומתי לוקחים הלוואה לעסק קיים

4. ראשית כאשר העסק מכסה את ההוצאות החשבוניות שלו דהיינו רווח, אבל גם מכסה את ההוצאות התזרימיות שלו (החזרי הלוואות והתחייבויות כספיות אחרות)
5. כאשר רוצים להשקיע במוצר, מכשיר, מכונה, ולא מתוך התזרים השוטף של העסק. (הרבה מאד עסקים לא מחשבים נכון את ההתנהלות הפיננסיות שלהם, הם פשוט לא חושבים נכון ומקבלים החלטות שרירותיות להשקיע או להוסיף להוצאות העסק ולתזרים המזומנים שלו בקו מוצרים נוסף, ברכישת מכונות או ציוד לעסק, בהחלטות פרסומיות ושיווקיות רגעיות ובכל מיני מעשים אשר כביכול יכסו על איבוד המכירות העכשווי לטובת פעילות נוספת. והגרוע מכל ברכישה של אביזרים לא הכרחיים לעסק כמו תאוות אישיות להחלפת רכבים, לניהול כושל של כוח האדם, לחוסר גמישות בניהול העסקי של העסק, ועשיית פעילות עסקית מתוך דחפים ולחצים לא רצויים בעליל.

כיצד מחזיקים עסק נכון.

עסקים חייבים לפעול למען הגדלת ההון החוזר שלהם, בתקופתנו היום כאשר כל יום משתנה השוק לכאן ולכאן ומה שהיה נכון אתמול כבר לא נכון להיום והחוסר יציבות העסקי, הקמעונאות, ענף השירותים וכ"ד הוא דרמטי בין יום ליום חובה על עסקים לפעול למען הגדלת ההון העצמי שלהם ולהימנע מרכישות או הלוואות אשר יכבידו על המשך פעילות העסק באקלים הנוחכי.

קראו עוד

תכנית עסקית בגישה שונה

יש פתרון למכירה בזול

לצערי הרגולטור ביחד עם הבנקים הגדולים בישראל נתנו תרופה לעסקים בדמות "הלוואה בערבות מדינה" שרק מקשה יותר ויותר על תזרים המזומנים של העסק, בעלי עסקים לצערי לא חושבים על זה שהלוואות אלה רק מעשירות את הבנקים וגורמת לעסקים לא לעמוד בהתחייבויות שלהם ולקרוס. במקום זאת אם המדינה הייתה מפחיתה מיסים, משתתפת בהוצאות השכר של העובדים או בחוקים הסוציאליים של העובדים הדבר היה עוזר פי עשרות מונים מאשר לדחוף לעסק כספים בתחפושת של הלוואה בערבות מדינה ששוב מעשירה את הבנק אבל לא את העסק.

מתי סוגרים את העסק!

6. שההוצאות עולות על ההכנסות (חשבונאי)
7. שהפעילות העסקית לא מכסה את ההוצאות החשבונאיות (רווח והפסד) ולא את ההוצאות התזרימיות (החזר הלוואות)
8. כאשר לעסק אין כוון, אין חדשנות, לא מחדש ומרגש את קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלו, לא מביא שום חידוש מרענן או עכשווי ללקוחותיו.
9. כאשר הבעלים מרגישים שהם מתחפרים יותר ויותר.
10. שאין קורלציה בין ניהול העסק לבין תזרים המזומנים שלו.
11. שיום רודף יום ובכיס לא נשאר דבר.
12. שבמקום להנות מרווחיו של העסק הוא נהנה מההלוואות שהוא לוקח לעסק.
13. כאשר לא משלמים את זכויות העובדים לרשויות הסוחטות כל חלקה בעסק.

במקרים אלה ובסיבות אחרות יש וחובה להתחיל מהלך של סגירת העסק, ולא בגלל אגו מנופח מושכים ומושכים עד שמאבדים שליטה על העסק וההמשך ידוע.

ואם בכל זאת רוצים להמשיך ולהיות בעלי עסקים (ולא משנה גודל העסק, החברה, הארגון?

14. עוצרים! לוקחים ייעוץ עסקי חיצוני, עושים פסק זמן בהוצאות.
15. מחשבים מסלול מחדש (שזה תמיד טוב)
16. מורידים את ההוצאות דרמטית.
17. מאחדים בעלי תפקידים
18. חושבים איך ובאיזה דרך ניתן להעלאת העסק אל פתח הבאר.
19. לתכנן בצורה שקולה תוך שימוש בעזרים עכשוויים את צמיחת העץ מעל הבאר.
20. לתכנן תקציב. גם כאן בגישה אמפירית עקב בצד אגודל.
21. מחליטים שהעסק הוא החשוב ולא הבעלים.

ואז יוצאים לדרך חדשה, כן דרך חדשה שתוביל את העסק/חברה בבטחה קדימה כאשר כל חצי שנה או שנה (תלוי בשוק שבו פועל העסק) מחשבים מחדש את המסלול.

המלצה נוספת בעולם העסקי של היום היא: אפקט העדר.. לדוגמא אני ירשה לעצמי להביא את ההתפתחות בסקטור של כלים חד פעמיים. ברגע שנפתחה רשת אחת מייד או תוך זמן קצר נפתחו מאות חנויות בתחום, כאשר כל רשת או חנות נלחמת אחת בשנייה, בנוסף מגיע הרגולטור ומחליט להעלות את המיסוי על כלים חד פעמיים בעשרות אחוזים, רק זה מסביר כמה השווקים לא יציבים והניהול של כלל העסקים חייב להיות ניהול המתנהל כמי שהולך בין טיפות או גושי הברד היורדים ארצה ביום גשום. וזאת מבלי להתרטב.

לקריאת המלצות נוספות

אם גיליתם טעות בכתיבה אנה חזרו אלינו