מה זה ייעוץ אסטרטגי

מה זה יועץ אסטרטגי?

האם ייעוץ אסטרטגי צריך להסתפק בשרטוט מפה?

האם יועץ אסטרטגי בארגון או חברה או עסק באמת יכולים לכתוב את האסטרטגיה, ולהגיד שלום.

בואו נגדיר "מהו יועץ אסטרטגי"

ובכן לכול חברה, או מפלגה, או פוליטיקאי, או ארגון כזה או אחר יש את הצורך לקבוע את האסטרטגיה, למה הדבר דומה: קבוצת אנשים מחליטה להקים מפלגה והם יושבים על מצא המפלגה שהיא גם קביעת האסטרטגיה של המפלגה. אותו דבר לגבי חברה עסקית מסחרית, לכול עסק או חברה חדשה כישנה צריך שתהיה לה אסטרטגיה. המוצר, מבנה המוצר והאריזה, מיתוג, יעדים, קביעת חזקות (שהם הבידול של המוצר) ממה הוא שונה ממוצרים אחרים, קהל היעד, ההשקעה הנדרשת להעמדת המוצר או השירות וכמובן היעדים בה בוחרת החברה ללכת בהם לדוגמא: החלטתם על פתיחת עסק בתחום כלשהו, אתם יודעים כי העסק שלכם הינו מבודל וייחודי, ובתוך שנה פעילות תרצו למכור זיכיונות של המוצר.

ייעוץ אסטרטגי

כיועץ אסטרטגי אני נכנס בנעלי המיזם ויחד עם היזמים, הבעלים, ההנהלה אנו קובעים מהי האסטרטגיה שאתה נריץ את המוצר או השירות. לאחר שקבענו מה האסטרטגיה ויצרנו למוצר ולשירות שלנו "שפה" "שפה בגרפיקה" "שפה בצבע" "שפה במיתוג, האריזה והנראות" אנו ניגש לטקטיקה לא לפני שאנו קובעים מחיר למוצר או לשירות "ולא המחיר הזול"

הפחד מלפנות ליועץ עסקי 

כן, "זול" זו מילה מופשטת, מוצר יכול להיות "זול" בפני הצרכן אך ליצרן או לחברה המחיר הוא נכון, בטח לפי האסטרטגיה שנקבעה ורמת הרווחיות המתבקשת. (לכן כאשר קובעים אסטרטגיה חלק חשוב מקביעת האסטרטגיה היא מחשבה בתוכנית העסקית על עלות המוצר או השירות בחלוקה של עלות גולמית ועלות תפעולית.

כמי שעוסק ב ייעוץ עסקי רב שנים אני בדרך כלל נתקל בחברות ובעסקים כי האסטרטגיה נשכחה ואילו החברה או העסק פועלים רק ע"פ טקטיקה. זה בדיוק כמו שעץ יגדל בלי שורשים, גומה, גזע. ייעוץ אסטרטגי יכול להיות בתחום העסקי, שיווקי או ניהולי.

אני בכוונה מתעכב בנושא האסטרטגיה כי גם חברות ועסקים אשר נמצאים בתוך תהליך של מכירות או חיפוש אחר לקוחות או מבנה העסק או החברה שלהם לא מצויר באסטרטגיה נכונה, עכשיו זה הזמן לשנות אסטרטגיה ולפעול לפי אמות מידה חדשות דהיינו לפי אסטרטגיה מחודשת. "אף פעם לא מאוחר" ברור הוא שלחברה או עסק יש אסטרטגיה יציבה את הטקטיקה ניתן לשנות ע"פ תוצאות בשטח.

טקטיקה כחלק מתהליך של ייעוץ אסטרטגי

אם נגענו בנושא הטקטיקה הרי שטקטיקה היא הצינור איך עובר המסר המבוסס אסטרטגיה, המסרים יכולים לעבור בהרבה מאד תעלות עד שמגיעים אל הלקוח הפוטנציאלי ואילו האסטרטגיה היא זאת שיוצרת את החיבור בין העסק לחברה והיא זאת שבסופו של יום מכניסה את הלקוח הפוטנציאלי לקנות או לקבל שירות מהעסק או מהחברה.

הרבה מאד שאלות נשאלות בזמן תכנון האסטרטגי, שאלות שנבחנות במקרו כמו: החזון שלנו, הראייה קדימה, הבנייה, ובכללי יצירת אותם שורשים עליהם דיברתי קודם.

חשוב מאד להדגיש! חברה או עסק בריא הינו כזה אשר יש לו אסטרטגיה ברורה ולא מתחלפת חדשות לבקרים, הדבר היחידי אותו צריך לשנות ולפעמים מהיום למחר זה את הטקטיקה איך מגיעים למיצוי האסטרטגיה שנקבעה. ברמה התיאורטית זה הדבר הכי נכון לפעולה ועשייה, אך מאחר ואנו נמצאים בשוק לא יציב, בעסקים וחברות הנלחמים על חייהם, בשוק רווי ותחרותי מאין כמותו, מאקלים עסקי קשה, אין אני עומד כסלע איתן, אטום לרחשי השוק ומחזיק בידי את דגל האסטרטגי של החברה.

חברה או עסקים חייבים להיות קשובים לרחשי השוק, וגם אם נקבעה אסטרטגיה וביום היציאה החוצה (לדוגמא) אנו מוצאים כי עוד חברה או עסק יצאה עם אותו מוצר או שירות מבודל כמונו, אין זה אומר כי נאחז בקרנות המזבח.

כול חברה או עסק מסחרי חייבת להיות עם גמישות כזאת או אחרת תוך שמירה על עקרון תהליך האסטרטגי.

הכותב הוא מומחה בתחום העסקים פיתוח אסטרטגיה כלכלה  

אם גיליתם טעות בכתיבה אנה חזרו אלינו