מה זה השטויות האלה? משבר נוראי ושמו "קורונה"

ממשקפיו של יועץ עסקי:

מי יבין או יידע מה קורה בחדרי חדרים של קובעי המדיניות במשבר הנוראי הזה ששמו "קורונה" מי יכול בכלל לדעת מאיזו גישה באים שרי הממשלה, לישיבות הממשלה כאשר הם צריכים לחרוץ גורלות של "אנשים" "אזרחים" מכל חלקי העם. לא שאני מפקפק ביושרם של שרי ממשלת ישראל חס וחלילה אבל אם אני מסתכל על מפת האנשים המרכיבים את הכנסת ומקבלי ההחלטות הרי שמעבר להם נמצא קדר של "לוביסטים" אשר באים מלאים אינטרסים לקדם את האג'נדה שלהם וכמובן לשרת חלק מבעליהן לטובתם האישית (קרי מה שהם מייצגים)

לאורך כל ההיסטוריה היו מושלים ומלכים שניהלו את עניני הממלכה, אבל גם היו אנשי חצר שלחשו לאוזניהם תוך שהם מייצגים אינטרסים של עצמם או מקורביהם, ישראל לא המציאה את זה.

ומכאן אני מגיע לתובנה (לא בהכללה) שלא הכול זה אינטרס הציבור ששלח את נציגיו למשול עליו.

ממשל ברחבי העולם

הקורונה ואנחנו

אין ספק כלל וכלל כי מדובר פה בסכנת חיים עולמית, מדובר במחלה שאין לה תרופה אבל גם אין לה חיסון, זאת הסיבה שהעולם נעל את שעריו, סגר את האנשים בבתים, ולא אפשר לקיים מסחר מעבר לסופרמרקטים שהכפילו את הכנסותיהם, והצורך בין גישור של להציל חיי אדם  לבין קיומו של האזרח הקים צעקה גדולה וגרמה למהפכה במדינה, משרד הבריאות מול משרד האוצר. זה רצה למנוע כמה שיותר נדבקים וכתוצאה מכך כמה מכונות הנשמה יש לו ואילו האחר הבין שללא כלכלה והפעלת המשק,  המדינה תכנס לגירעון אדיר עם בכייה לדורות, שהרי היא לא הולכים להדפיס עוד כסף למחזור, זאת פעולה שתביא עלינו אינפלציה שלא נרצה להיות שם.

מערכת חוקים שיכולה לעזור למפוטר, לעצמאי, לעסק, לאומן ולאחרים

מערכת החוקים במדינת ישראל הלוא בחלקה הגדול היא מימי המנד"ט ומשקפת לרוב את חוקי המשפט האנגלי, מערכת זאת לא נתנה מענה לתופעות שקורות כרגע בצד המשפטי של הקורונה, ונאלצים להשתמש "בתקנות לשעת חירום" (לצערנו המשפט הישראלי והפרוצדורות בו אינם תואמות את רוח התקופה כלל ועיקר) אביא לכאן דוגמה פשוטה…כאשר אתה נתבע בבית המשפט במשפט האזרחי על מנת להגן עליך אתה צריך להגיש בקשה ל"מתן רשות להתגונן" ואז ברוב המקרים הרשות ניתנת, המקור של החוק/פרוצדורה הזה נובע מהמשפט האנגלי שם כל נאשם היה צריך לקבל מהמלך או מי שאחראי לזה בחצר המלוכה את הרשות להתגונן….הליך מסורבל שגוזל זמן, שגוזל כסף, ומעמיס עוד יותר את אולמות בתי המשפט, עבודת הפרקליטים והעלויות שהם גובים.. הרי אנו אומרים כי לכל אדם יש את יומו בבית המשפט הווה אומר כל אדם יכול לתבוע את זכויותיו או אחר…אז למה צריך בהליך מעייף לבקש רשות להתגונן….תמוהה מאד!

הקורונה ואנחנו

למה הריבון לא עומד מאחורינו

1. לדעתי ורק לדעתי "הריבון לא מאמין לנו"

2. אם יש לו סיבה להאמין או לא תשפטו אתם.

3. הריבון צועק במשך שנים: כלכלת ישראל חזקה, ראש הממשלה מתפאר שהוא מקבל מחמאות מראשי מדינות וכלכלנים על על הכלכלה היציבה של המדינה.

4. בקופות משרד האוצר שוכבים כספים שייעודם לא ברור (אבל כמו עקרת ביית הכי פשוטה אבל חכמה שאומרת אשמור שקל לבן ליום שחור.) כך היא החשיבה

5. את ההכנסות המדינה מייצרים האזרחים במיסים שהם משלמים, במיסים העקיפים שהם משלמים (ראו רק את הפער במחירי הדלק כמה מיסוי והמצאות אחרות שאנו משלמים) על כל צעד ושעל שעושה האזרח הוא משלם מס למדינה.

6. הסכמים קואליציונים בגלל שיטת הממשל שלנו מנותבים לא לפי צרכי המדינה אלא לפי האינטרסים של המלגות (נכון יש לנו את משרד הבטחון שהוא שותה חצי מהתקציב. אבל?)

מה היה צריך לעשות הריבון בזמן הנוכחי

– המחלה הזאת היא מחלה מדבקת, היא הרגה כבר מאות אלפים ברחבי העולם, הריבון עושה עלינו סגרים ומטיל עלינו מעצורים ובצדק כי א. לא הכירו את המחלה מספיק ב. כי מגפה שאין לה טיפול/תרופה/חיסון היא מחלה מסוכנת לאזרח. ונכון הוא שהריבון עשה את כל הצעדים הנכונים בזמן קצר ובהצלחה רבה. זאת גם הסיבה שהאזרחים במשטר דמוקרטי נענו לדרישות הריבון.

– מאחר ואזרחים הוכנסו להסגר, עסקים נסגרו, הרחוב שמם, חובה על הריבון לתמוך ולפצות עובדים מפוטרים, בעלי עסקים קטנים כגדולים, אומנים וכל סקטור מתפרנס במדינה. (אין אני בא בטענות על כי הממשלה בזמנו, זמן תחילת הסיכון לא הייתה ערוכה לזה, וחבל (אולי כן אבל זה לא מורגש במשק)

– ובכל זאת הממשלה זרקה סכום פיצוי של 80 מיליארד שקל ע"פ שיקולים וחישובים שלה, כאשר אף סקטור לא יודע מה הוא יקבל, וכאשר קיבל זה היה כבר מאוחר (שלא לדבר על הסכומים הזעומים) עצמאי שקיבל מענק של 4560 ₪ רק שכר הדירה שלו הוא 5000 ₪ שלא לדבר על שאר ההוצאות והמחייה.

– הממשלה החליטה להקציב סכום להלוואות בערבות מדינה, כאשר הבנקים הם אלה שנותנים את הכסף והממשלה ערבה רק ב-15% (ואני שואל אתכם חברי בעלי העסקים איזה בנק יסכים לתת לנו הלוואה שאנחנו בתקופת קורונה, שעוד לפני תקופת הקורונה עסקים נסגרו כאן כמו פטריות אחרי הגשם, שעסקים ניצלו את כל האשראי בבנקים, בהלוואות חוץ בנקאיות, בחברות כרטיסי האשראי ולצערי גם בשוק השחור (ראו ארצות אחרות שהממשלה משתתפת ב-50% בטחון להלוואה הנדרשת, ועוד לא דיברנו על הבירוקרטיה ועל חסמים בטופסולוגיה, בתשלום ליועצים ובכלל חוסר יכולת לדעת אם הבנק לא יזרוק את העוסק מכל המדרגות.

– התחושה היא שהריבון מושך את כל בעלי העסקים באף..הנה אנחנו בתחילת חודש מאי וחוץ ממקבלי ההבטלה, 500 שקל לכל ילד, ומענק לעצמאים המקנה להם יכולת לשלם "כלום" על הוצאות העסק והמחיה, ועוד כמה אישורים להלוואה (כן הלוואה) בערבות מדינה.

– לי כל זה נראה כמשיכה מכוונת של זמן שהרי בהיפתח המשק הרבה מהתמיכה של הממשלה בעסקים תרד והכסף יבוא מפתיחת החנויות או העסקים.

– ועוד משהו, אם היה לך עסק שפתחת אותו לפני שנתיים ולפי תכנית עסקית הוא אמור להתחיל להרויח אחרי 3 שנים "אתה מסורב מענק" פשוט מאד. השקעת, חלמת, התכוננת לא להרוויח בקצר אלא בארוך..אתה ילד חורג במערכת.

ריבון מושך עסקים באף

סיכום והמלצות

וכך עומדים בעלי העסקים בכל המגזרים בפני שוקת שבורה, מהצד האחד הם יודעים כי הקורונה כאן, וגם להם יש סיכוי להידבק, ומהצד השני במקום שהממשלה תיקח אחריות, לא במימון העסקים לא בתשלום שכר הדירה שלהם, לא בתשלום הדלק בגיפים שלהם, אלא רק שתשווה אותם למקבלי האבטלה שיהיה להם למחייה.

יחד עם זאת הממשלה על מנת לשמור על בריאות אזרחיה ועל קיומם חייבת לחוקק חוקים אשר יעזרו לעסק לדוגמה: ביטול ארנונה ל-6 חודשים, ויתור על תשלומי המע"מ ל-6 חודשים (לתת לעסקים שנפתחו מרווח של 17% שיפצה אותם על אובדן ההכנסה והתאקלמות לקראת הבאות.) להתחיל להעביר עסקים לדיגיטלי פרויקט שמשרד העבודה והרווחה יעמיד קורסים ייעודיים להכשיר אנשים/מקדמי אתרים/ וכאלה שמבינים בתחום ליצור לעוסקים הקטנים חנות אינטרנטית זה טוב לימי רגיעה וזה טוב לימי קורונה. להפחית את המיסוי לבנקים על מנת שיהיו יותר קאופרטיבים עם הלקוחות במשקיהבית והעסקים. (היום התנהגות הבנקים שמרויחים מיליארדים כל שנה היא בושה וחרפה-נכון, בנק הוא לא פילנטרופ והוא עסק עסקי לכל דבר, אבל היכולת שהממשלה שנתנה לו רישיון זאת פרה חולבת שאין כדוגמתה.

ליבי כואב ודואב לא מסיפורים הלקוחים מהסרטים התורכיים שמביאים לנו בטלוויזיה, אחרי הופעה אחת בטלוויזיה הם כבר נהפכו לעשירים, אלא על כל העסקים שאני כ יועץ עסקי 45 שנה יודע מה הם עוברים אבל גם יודע איך להוציא אותם לעולם אחרי הקורונה כי מה שהיה הוא לא מה שיהיה.

תוכלו ללמוד עוד על התנהלות בעסקים במגוון המאמרים כאן באתר

קטגוריות

תגיות

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב linkedin
לינקדאין

הצטרפו להצלחה פגישת יעוץ ללא התחייבות

מלא את הפרטים ונחזור עוד היום






מעל 1600 תכנים העוסקים בעולם העסקים

קידום אורגני
שיווק ופרסום

האם תוצאה אורגנית בגוגל אכן משכנעת?

    מיקסום הנראות בגוגל: מדריך לאסטרטגיות אורגניות וממומנות מבוא בעידן הדיגיטלי של ימינו, יצירת נוכחות מקוונת בולטת ומשפיעה היא קריטית לכל עסק או אדם

ייעוץ עסקי
אימון עסקי

איך מצליחים עם יועץ חיצוני

נסה תחתית הטופס ניווט בעולם הייעוץ האישי: מה כדאי לדעת לפני שאתם מבקשים עצה מבוא בשנים האחרונות, הנוף של ייעוץ מקצועי ופיתוח אישי התרחב משמעותית,

פיתוח מנהלים
מגזין עסקי

פיתוח מנהלים

בעולם עסקי תחרותי ומשתנה תדיר, הצורך במנהלים מיומנים ומוכשרים הולך וגובר. מנהלים אלה נדרשים לא רק להוביל את צוותיהם להצלחה, אלא גם להתמודד עם אתגרים

ניהול עסק משפחתי
מגזין עסקי

ניהול עסק משפחתי

העסקים המשפחתיים הם לא רק אבני יסוד בכלכלות העולם, אלא גם חלק בלתי נפרד מהתרבות והחברה. למעשה, כ-70% מהעסקים בעולם מנוהלים על ידי משפחות, ותרומתם

העסק צולל
אימון עסקי

למה אני לא רואה את הכסף של העסק שלי

  ניווט במים סוערים: מצוקת העסקים הישראליים מבוא בשנים האחרונות, נוף העסקים הישראלי עבר טלטלה משמעותית, עם מגמה מדאיגה של עסקים שנתקלים בקשיים, שלרבים מהם

ייעוץ עסקי - דורון עמית

בעל עסק!

פגישת יעוץ ללא התחייבות עם דורון

מלא\י את הפרטים ונחזור עוד היום






דילוג לתוכן