פתיחת עסק

יזמות, הקמת עסק, יזמות שיכולה להתפתח!

לא הכול שחור בעולם העסקים, עדיין יש מקום טוב להרבה מאד מיזמים ועסקים מצליחים בישראל ובעולם, נכון זה לא ציק צאק והעסק מתרומם למעלה ובעליו יכולים כבר לנסוע במכוניות פאר אבל כן יש סיכוי למיזמים טובים, אלה אשר יש בהם רעיון, אלה אשר יש בהם חדשנות, אלה אשר המוטיבציה של הבעלים גבוהה וחס וחלילה אלה שהתאגדו עד לפני המיזם כחברים הופכים להיות אויבים תוך כדי המיזם.

איך אנחנו יכולים להיות מסודרים במחשבה בכדי שהעסק או המיזם החדש שלנו יכול להצליח, מבחינתי כ יועץ עסקי יש ארבע אפשרויות.

1.         לרכוב על הצלחה של עסק מצליח/לנסות לרכוש ממנו זיכיון/ או באם מוכר זיכיונות אזי לנהל משא ומתן על רכישת זיכיון.

2.         לרכוש עסק עובד, אשר יכול להוכיח את הכדאיות העסקית של העסק, עסק אשר לא יכול להוכיח כדאיות כלכלית עדיף להתרחק מלהתעניין בו.

3.         יזמות עצמית, יזם אשר לו רעיון עסקי חדש, מעניין, מפתיע, משהו חדש שעדיין לא היה, פטנט חדש, ייבוא של מוצר ייחודי או קו מוצרים ייחודיים משהו שיהיה בו בכדי לרגש לקוחות ולהביא בשורה חדשה לעולם.

4.         פיתוח ושכלול של עסקים קיימים, מתיחת מותג, הרחבת פעילות, בידול של פעילות, פיתוח אשר ימשוך אליו לקוחות רבים.

האם נוכל להצליח בכול אחד מהפרמטרים המוזכרים?

עם בזיכיון עסקינן הרי שקל מאד לבדוק את כדאיות הזיכיון וזאת מאחר ואותה רשת המוכרת זכיינות ערוכה עם תכניות עסקיות מפורטות (הגם שחובה להתאים אותה לאזור, לאוכלוסייה, למצב הסוציואקונומי המתאים לאוכלוסייה) תכניות המאפשרות לרוכש הזכיינות לקבל תמונה פחות או יותר לגבי התוצאות העסקיות של הזיכיון ותקופת החזר ההשקעה (בעולם העכשווי צריך לשים דגש על החזר השקעה מהיר במיוחד) יותר מזה בזיכיון כול התוכניות, הנראות, המוצרים או הפרודוקטים נמצאים כבר בגדר הסכם הזיכיון ומה שנותר מבחינה לוגיסטית ופיננסית הוא להשקיע את הכסף, לעבוד להקמה לפי תוכנת הרשת ובתפעול השוטף למכור את מוצרי הרשת בכול תחום. ברור הוא לכולנו שלמרות שאנחנו מתחייבים בזיכיון להתנהל ולתפקד במדיניות הרשת עדיין זה לא אומר כי נוכל חס וחלילה להיכשל וזאת מפאת ניהול לא תקין או אי עמידה בתנאי הרשת. מותר לציין כי יש רשתות המקפידות מאד על יחסי רשת זכיין ואילו אחרות הרואות בזכיין כגוף זר לה ומקדמות ראשית את סניפי בעלות הרשת דבר אשר יוצר חוסר איזון בין הזכיין לבין הנהלת הרשת.

ברכישה של זיכיון יש להקפיד לבדוק את המספרים, לאמוד את התוכנית העסקית, לבדוק את המיקום של הזיכיון, לבקר אצל זכייני הרשת (לא אלה המומלצים ע"י הנהלת הרשת אלה אצל אלה אשר לא נכללו בהמלצת הרשת) ולהיות מספיק מקצועיים על מנת לבחון את הזמן שנותר לרשת עוד להתקיים וזאת אני אומר שוב בגלל אקלים עסקי אשר חדשות לבקרים יזמים מוצאים פטנטים כיצד לערער רשתות "ומקרה קופיקס" הוא רק דוגמא לכך.

לסיכום הפרק הזה ביזמות, אני מציע לכאלה ההולכים לרכוש זכיינות להיות הרבה יותר זהירים ממה שהיו פעם כי עם הרשת היא רשת פעילה אקטיבית מייצרת חדשות ויש לה ייחודיות בתחום מסוים אזי זה יכול לעזור להחלטה. לפעמים נדרשים זכיינים לשלם מחיר מופקע עבור זכיינות מחיר אשר לא מצדיק את הכדאיות הכלכלית ולפיכך נבחן במיקרוסקופ כול זכיינות לגופה.

 במקרה של רכישת עסק עובד, או רכישה של פעילות עסקית.

גם כאן כפי שתיארתי בנושא הזיכיון חובה על זה הרוצה לרכוש את העסק או הפעילות לבחון: כדאיות של העסק מבחינה מספרית, תקופת החזר ההשקעה, מדוע העסק עומד למכירה, ומה אפשר לבצע בעסק מבחינת בידול, מיתוג, או חידוש שיכול להרחיב את פעילות העסק קדימה. חייבים לזכור ככלל! עסקים טובים לא נמכרים ברוב המקרים, בעלי עסקים נבונים מוכרים עסקים שהם ב"טופ" של העסק ומשם יוצאים לדרך חדשה, על הרוכש מוטלת האחריות לבדוק כי אכן העסק יכול להוות מדרגה לקפיצה נוספת בחיים העסקיים ולא לראות את העכשווי ואת הרגע.  

בנושא היזמות!

כאן הדמיון עולה על המציאות, החוכמה והפקחות הכוללת יכולת לאבחן רעיון, מוצר, שירות, פטנט, סטרטאפ, אפליקציות עם שימוש המוני (בעיקר בעולם הסלולר הסקסי והמבוקש) הוא זה אשר יכול בחשיבה נכונה, בכתיבת תכנית עסקית, בחקר השוק, בהקמה הנכונה, בבניה המתאימה, בניהול הנכון, (וכאשר אני מתכוון לניהול נכון הייתי שמח לראות פיצוציה המנוהלת בדיוק כפי שמנוהלת מועצת המנהלים של אחד מהבנקים הגדולים) כן, אני לא צוחק! ניהול היא מילת המפתח בכול הצלחה של עסק כזה או אחר ולא משנה גודלו והמחזור שלו.

יש לכם את הרעיון, הרעיון יושב לכם חזק בתוך הנשמה, אתם מאמינים בו ויודעים שהוא עומד בפרמטרים להצלחה בפרט באקלים של היום, הכינו את התכנית שלכם לביצוע, על תפחדו, קחו אתכם מישהו מקצועי ורוצו לדרך, העולם מחכה לשמוע על מוצר או שירות חדש שיעשה לו יותר טוב.

פתיחת עסק כאשר יש לו מתחרים נוספים!

העצה הראשונה שלי! על תיבהלו! במידה ויש הרבה עסקים כמו שאתם רוצים לפתוח זה לא סיבה לא לפתוח אותו, אתם פשוט צריכים להיות הרבה יותר טובים, בעברי כאשר הייתי יזם, בעל עסקים, לעולם לא הסתכלתי על מתחרים שכמו לפני! תמיד המטרה שלי הייתה להגיע למקום הראשון, להיות הכי טוב, הכי ממותג, להתנהל בתוך השוק הקיים ולהרחיב אותו, לחדש, לרגש את הלקוח דווקא שיבחר בעסקי ולא באלה שקמו לפני והרבה שנולדו אחרי. זה אומנם לא פשוט כמו שזה נשמע, והרבה תלאות ומאמורות בדרך, זה הרבה אכזבות אבל מלא הצלחות, זה הדבר היפה בעשייה שאתה מפתח עסק או מיזם ומביא אותו לגבהים למרות שהתחלתה עם הון חוזר נמוך, והרי כמה בעלי עסקים ומיזמים התחילו ללא פרוטה, ללא הון חוזר מספיק להפעלת העסק, אך תוך כדי תנועה הצליחו לצבור הון ולפתח את העסק!

התנהלות זאת היא ההתנהלות הכי קשה וגם הכי מסוכנת, כאן לדעתי ולמסקנות שאני הגעתי או התובנות שאני קיבלתי הם כי אתה חייב מישהו אמתי שילך לציידך, מישהו שהוא נטול אינטרסים, מישהו שלא ידבר אחרי גבך, מישהו שלא יחמוד את מקומך, מישהו שלא יפעל מתוך קנאות וחמדנות, מישהו שיהיה לך ליועץ ומלווה עסקי ואשר כול מטרותיו של היועץ המלווה יהיו נקיות ואינטרסנטיות אך ורק לך, בעל העסק, היזם.

 יזמות, פתיחת עסק, מכירת עסק, זכיינות

לסיכום! דעתי המקצועית כמי שעוסק ב פיתוח עסקי, ביזמות, בייעוץ עסקי, בשיווק ובתחום הכלכלי של עסקים אני מצהיר קטגורית כי אין טעם לפחד להיות עצמאי כבעל עסק בישראל, להיות בעל עסק זה הרבה יותר מאפשרי במידה ועושים אותו ומנהלים אותו נכון. אני חוזר על מילת המפתח! עסק חייב להתנהל מבחינה ניהולית בדיוק כמו שמתנהל בנק, זה המפתח להצלחתו של כול עסק ולשימורו לאורך זמן כנכס עובר לסוחר, וראו את רווחי הבנקים בישראל

המאמר נכתב ע"י דורון עמית פיתוח עסקי ו ייעוץ עסקי 

אם גיליתם טעות בכתיבה אנה חזרו אלינו