למי נותר למכור

כבר אין למי למכור!
במדינת ישראל 2.5 מיליון בתי אב
מספר האזרחים קרוב ל 8 מיליון נפש
מתוכם 2.5 מיליון ילדים, חרדים, מגזר הערבי, קשישים.
למעשה כוח הקניה בישראל מצוי בידי "בערך"" 3 מיליון איש
לפי קצב גידול מתן האשראי למשקי בית ועסקים הרי שאלה לוקחים הלוואות פי -3 מיכולת ההחזר שלהם-מה שבעתיד ימשיך וימלא את מסדרונות ההוצאה לפועל.

לעומת זאת העסקים בישראל מצויים על כל פינת רחוב ולא רק עסקים ישראליים גם עסקים מכל העולם מוכרים בישראל באמצעות אתרי אינטרנט, מסעות קניות בעקבות השמיים הפתוחים, רגולציה מאפשרת ייבוא זול וטכנולוגיה. מה שגורם לעסקים רבים (אלפים במספרים) לסגור, לקרוס, ולעבור למחלקת ההוצאה לפועל של מדינת ישראל.

וזה לא רק "עסקים" משקי הבית, עובדים שכירים, ועוד כהנה וכהנה ממלאים את מחשב ההוצאה לפועל ואין זה פלא שבשנים האחרונות נפתחו סניפי הוצאה לפועל בעוד מספר ערים בישראל.

קצת נתונים
בשנת 2016 על כל 11 אזרחים לאזרח אחד היה תיק פתוח בהוצאה לפועל.
סה"כ תיקי ההוצאה לפועל היו קרוב ל-מיליון תיקים.
בתחילת שנת 2018 גדלו מספר התיקים הפתוחים בהוצל"פ (הערכה תתפרסם בקרוב)
בשנת 2017 חזרו שיקים בסכום של 37 מיליארד שקל (זינוק של 10% משנה קודמת)
50 אלף בקשות של חייבים להליך של פשיטת רגל מחכים לאישור בבית המשפט זה בנוסף ל-50 אלף תיקים המתנהלים בהוצל"פ

ומדוע כל ההקדמה:

1. הבנקים לא נותנים אשראי למי שיש תיק הוצל"פ פתוח.
2. הבנקים לא נותנים אשראי גם למי שקיבל הפטר אחרי הליך של פשיטת רגל.
3. חברות כרטיסי האשראי לא מעניקות אשראי למי שהיה תיק בהוצל"פ (פעיל או בעבר)
4. חברות הליסינג "בורחות ממי שהיה לו תיק בהוצל"פ
5. הלוואות חוץ בנקאיות סגורות למי שהיה או יש תיק בהוצל"פ

חצי מהעסקים או האזרחים הצורכים אשראי לסקטורים שונים לא יכולים לקבל אותם והדלתות סגורות בפניהם מה שמקטין את כוח הקניה אצל עסקים המוכרים אשראי .

ואני שואל: אז איך מוכרים ללקוחות שאחוז כל גבוהה לא יכול "לקנות" או לקבל מימון או אשראי.

את עיקר הבעיה אני רואה אצל חברות הליסינג העסקי והפרטי וזאת לאור העובדה שרכישת רכב עכשיו נעשית בתשלומים בשיטת הליסינג התפעולי או המימוני.

לא בכדי חברות הליסינג וחברות יבוא המכוניות מחפשים להם היום אפיקי השקעה נוספים בדמות נדל"ן או כל השקעה מניבה אחרת שהרי לפי הקריטריונים של מתן האשראי ללקוחות ע"י חברות הליסינג לא יהיה למי למכור מכוניות.

אם אני מסכם את שוק האשראי בישראל הרי שמצד אחד חברות המוכרות אשראי בכל מיני דרכים, בנקים, חברות מימון, חברות הליסינג, והרבה אחרים כמותם רק הולכת וגוברת ואילו אלה אשר לא יכולים לקבל אשראי מאותם גופים הולך וגודל מחודש לחודש משנה לשנה מאחר ואי מתן אשראי לאזרחים אלה או לעסקים הוא לא רק על תיקים פתוחים בהוצאה לפועל אלה גם על תיקים שכבר נסגרו והמספרים רק עולים וגבוהים.

קראו עוד הבנק שלנו לא אשם

אז למי נמכור?

לדעתי הסטיגמה של מי שהיה לו תיק בהוצאה לפועל מוחקת אותו מקבלת אשראי אצל ספקי האשראי לא עומדת במבחן התקופה העכשווית ולא התאימה את עצמה לקורה היום בפועל. פעם למי שהיה תיק בהוצל"פ או שפשט רגל ההתייחסות הייתה נוראה גם מצד השלטון, היום השלטון בעצמו רואה את התופעה בצורה אחרת לגמרי וזאת כתוצאה מפתיחת שווקי האשראי של כל המערכת בנקים, כרטיסי אשראי, הלוואות חוץ בנקאיות, שוק אפור, חברות הליסינג ועוד, דבר אשר הביא את השלטון לרפורמות מרחיקות לכת בתחום ההוצאה לפועל וזאת על מנת להחזיר חייבים למסלול חיים תקין.

כמי שעוסק בייעוץ עסקי אני מציעה לחברות ממכר הכסף לעשות חישוב מסלול מחדש ולהתאים את עצמם לרוח התקופה בדיוק כמו שהבנקים מחשבים סיכון במתן ההלוואות שלהם בקביעת הריבית כך גם צריכות לפעול שאר החברות לממכר כסף. וראו את רווחי הבנקים!

לקרוא מאמרים נוספים – הקליקו

אם גיליתם טעות בכתיבה אנה חזרו אלינו