למה בעלי העסקים מאוכזבים מייעוץ עסקי

ייעוץ עסקי שעובד

למה בעלי העסקים מאוכזבים מייעוץ עסקי

ההבטחות גדולות, ההבטחות בשמיים. "בוא איתי, ואראה לך את העולם". מדובר בשטיק שבעלי עסקים אוכלים, כי מי לא רוצה "לראות את העולם", מי לא רוצה לגדל ולפתח את העסק שלו. אלא שלא הכל וורוד ברגע שמתחילים לעבוד. לא כל ייעוץ עסקי יכול להצליח, לא כל בעל עסק מפיק את הפוטנציאל המלא. ובכתבה זו, נדבר קמעא על הסיבה לכך.

 

איך באמת לומדים משהו חדש?

ראשית, הבה נדבר לרגע מה קורה במהלך ייעוץ עסקי. כדי להבין את זה, עלינו לדמיין מאסטר רוחני גדול, ותלמיד שיושב לצידו ומעוניין לספוג את החכמה. אנחנו לא טוענים שהיועץ העסקי הוא איזשהו ביגשוט או מר עולם, ובעל העסק הוא תלמיד זוטר שצריך לספוג את חכמתו. אך אנחנו כן מציינים שיש כאן אלמנט של למידה. מישהו שעשה את הדרך, הטמיע את הלמידה, הבין את השיעורים ויודע כיצד להוביל אחרים להצלחה, עוזר למישהו אחר שמעוניין לעלות רמה. על כן, הבה נחזור לדוגמה. יש לנו מאסטר רוחני גדול, ותלמיד שיושב לידו.

במשך שנים, התלמיד משרת את המאסטר. מכין לו תה, מציע את מיטתו, מקשיב לכל המלמולים של המאסטר. הכל, על מנת לדלות ולו את החכמה העדינה ביותר. זאת על מנת לקדם את המסע הרוחני האישי של התלמיד. במקרה שכזה, אין אגו. התלמיד לא מנסה להוכיח למאסטר שהוא יודע יותר. התלמיד לא מזרז את המאסטר להתחיל ולחלק את פניני החכמה שלו. התלמיד יודע שזו זכות גדולה לשבת ליד המאסטר, וכל מה שהמאסטר יגיד – התלמיד יעשה. כי הוא בא כתלמיד, לא כמורה. אין לו מה "למכור", אלא רק "לרכוש". כלומר, התלמיד לא בא למכור חוכמה, אלא לרכוש אותה. ועל פי כן, הוא לא יציב תנאים, ולא יחבל בתהליך הלמידה שלו. ואכן, בבוא היום, גם מבלי לשים לב, הוא יהפוך למאסטר בעצמו. פשוט, כי הוא לא היה בהתנגדות לתהליך הלמידה עם המורה שלו.

יועץ לתזרים מזומנים
לייעוץ עסקי מגיעים עם ראש פתוח

מה יכול לחבל בהליכי למידה?

אך מה היה קורה, אם התלמיד היה יושב על הטוסיק ליד המורה, ופשוט מרגיש לא מוגשם. או חושב שהמאסטר לא יודע על מה הוא מדבר. או יושב בחוסר סבלנות ודורש לקבל תשובות כבר עכשיו. או אם היא מקבל תשובות, היה מתנגד להן ואומר שהן לא טובות, לא מועילות, לא רלוונטיות ולא חלות למצבו. ובכן, במצב כזה הלמידה הייתה עקרה, לא רלוונטית, לא נוגעת בו. התלמיד לא היה נותן ללמידה להיכנס, לא היה סופג אותה, ולכן היה מעכב את תהליך הלמידה של עצמו. למעשה, אפשר שהתלמיד היה חווה תסכול כה גדול, מכך שהוא לכאורה לא לומד שום דבר חשוב או רלוונטי עם המורה, כך שהוא היה קם ועוזב. במקרה שכזה, התלמיד לא הופך למאסטר, כי הוא לא ממשיך להתפתח בדרכו הרוחנית.

מדוע טרחנו לספר את האנקדוטה הקלה הזאת? ובכן, גם במהלך ייעוץ עסקי, יש אפשרות לקבל את מה שהיועץ אומר, או לא. מדוע שאנשים יבחרו לא לקבל את מה שהיועץ אומר? מדוע שאנשים יבחרו כן לקבל? ומה עושה את ההבדל? ומה היתרונות וההשפעות של להתחייב, באמת ובתמים, לתהליך למידה עם מורה, מנטור שיודע את הדרך להצלחה עסקית?

איך להישאר פתוחים ללמידה ולקבל את מה שהיועץ מציע (כל עוד זה באמת זהב)?

ובכן, הבה נדבר על אחד המכשולים הגדולים ללמידה: "אני יודע", ו-"אתה טועה". מדובר בשני משפטים, שברגע שאמרנו אותם, גם אם לא ביטאנו אותם בקול – הפסדנו בקרב. הפסקנו ללמוד. זאת כי, חלקנו, חלק מהזמן,  נוטים לראות את העולם דרך פרספקטיבות מעוותות. דרך פילטרים. יכול להיות, שיש בתוכנו משהו שרוצה להרגיש בשליטה, ועל פי כן לא יישאר פתוח ("חסר שליטה"), אל מול מה שקורה בחוץ. לכן, המקום הזה בתוכנו יכוון אותנו לסגור את התקשורת עם אדם אחר, ולא לתת לתקשורת להיכנס אלינו. אנחנו נגיד לו שהוא טועה, שאין לו כוונות טובות, שהוא לא מבין, וכן הלאה דברים. העיקר, לא לתת למידע החדש להיכנס.

מה שמוביל אותנו לנקודה הבאה: על מנת ללמוד דברים חדשים, יש עניין להיות בענווה ובפתיחות. בזן (ZEN), קוראים לזה "מוח המתחיל" (BEGGINER MIND). כלומר, להגיע עם תודעה של מתחיל לכל מה שאנחנו עושים. גם אם עשינו את זה 30 שנה, ואנחנו הכי טובים בתחומנו – המטרה היא להישאר פתוחים מספיק לידע חדש, שישנה עבורנו את כל התמונה. במיתוסים מסוימים, הגיבור שמציל את הממלכה, הוא זה שאף אחד לא חשב שיש לו סיכוי בכלל. הוא זה שמגיע "משום מקום", בלי הכשרות, הסמכות, מוניטין או תהילה. ועדיין, בהינתן זה שלא מפריעים לו יותר מדי (ואפילו אם מנסים להפריע לו), הגיבור פשוט ממשיך בדרך, במסע, ומציל את הנסיכה. באופן דומה, יכול להיות שגם לנו, בחיים, יש נסיכה שאנחנו רוצים להציל. ואנחנו מחכים לגיבור, שיראה לנו איך, שיעזור לנו להפיל אסימונים.

ייעוץ למנהלים
לא דוחקים את הייעוץ הניתן

מדוע להישאר בפתיחות כלפי המידע החדש?

ברגע שאנחנו נשארים עם תודעה פתוחה מספיק, לפתע אנחנו זמינים ורספטיביים (נמצאים בפתיחות) כלפי המידע החדש. שיכול להגיע גם ממקומות לא צפויים, כמו צפצוף ציפורים, אדוות במים או צחוק ילדים. ועם זאת, נמרכז לרגע את השיח שלנו על שיח עם יועץ עסקי. כאשר הוא מציין בפנינו שיש דברים שאנחנו פשוט לא עושים טוב, או יכולים לעשות יותר טוב – יש לנו למעשה כמה בחירות:

  1. להקשיב
  2. לא להקשיב
  3. להעמיד פנים שאנחנו מקשיבים, אך לא להקשיב
  4. לרצות להקשיב, אך להרגיש שזה מעלה רגשות לא נעימים
  5. להקשיב אך לא להטמיע / לעבד וכמובן לא ליישם

וכן הלאה. ניתן לחשוב על זה קצת כמו 0 ו-1, בשפה הבינארית. רבים מאיתנו מכירים את השפה הבינארית ומכירים שבמסגרתה, ניתן לדבר עם מחשב כדרך אוסף של אפסים ואחדים. לצורך העניין, ניתן לחשוב על 0 כאופציה אחת, ועל 1 כאופציה אחרת. 0 היא להיפתח, 1 היא להיסגר. המטרה היא להישאר באפס, לא משנה מה קורה. גם אם היועץ עסקי מתחיל לקלל (זה כנראה לא המצב), או להעניק ביקורת באמת חריפה (שימושי, בעיקר אם הוא צודק), וגם אם הוא אומר דברים מאוד תמימים שמשום מה, התגובה הטבעית שעולה מתוכנו, היא לרצות להתגונן מולם ולהצטדק. יש לזכור, להמשיך להישאר ב-0, בפתיחות, בתודעת המתחיל.

מה הערך שביכולת להישאר בתודעת המתחיל, בפתיחות מוחלטת, באופציית ה-0? ובכן, כשאנחנו בפתיחות מוחלטת, אנחנו כוס ריקה. ניתן למלא אותנו. אם אנחנו רוצים לדעת משהו, סימן שאנחנו לא יודעים אותו. על כן, להגיד "אני יודע את זה כבר", או "אתה טועה", זה כמו לשים יד על הכוס שלנו, ולא לאפשר לה להתמלא. שזה די טיפשי ונוגד את המטרה. ועם זאת, חלקנו חשים שיש להם מה להוכיח, שיש להם אגו לשמור עליו. אלא שאם אנחנו מצדדים באגו שלנו, ולא מאפשרים לעצמנו להיפתח – אנחנו נשארים רק עם אגו שעומד על רגליו האחוריות, אך לא עם כוס מלאה.

כיצד להתייחס ליועץ עסקי שבאמת רוצה ויכול לעזור?

המטרה שלנו, היא לא רק להיות עם כוס ריקה, מוכנה למילוי, אלא גם להיות עם היד על הדופק, במוכנות להתמלא. כלומר, אנחנו לא צופים פאסיביים, אשר מחכים שמישהו ימלא אותם (אף על פי שזה בהחלט יכול להיות ולעבוד), אנחנו משתתפים פעילים. באם החלטנו לקבל את תמיכתו של יועץ עסקי שאנחנו סומכים עליו ומעריכים אותו, אנחנו לא צריכים לשבת בשקט במהלך כל הפגישה (אם כי, זה יכול להיות מאוד בעל ערך – בייחוד אם היועץ יכול למלא בכך את הכוס עד תומה). אנחנו יכולים לקחת חלק פעיל, אלא מנת "לשאוב" מהיועץ את כל מה שיש לו להציע לנו.

אנחנו לא שואלים שאלות או מדברים על מנת להתנגד, או לסגור את הכוס, או להגן על אגו שברירי שלא רוצה להרגיש שהוא טעה, שהוא לא בשליטה, שהוא "פחות טוב" וכן הלאה. אנחנו שואלים שאלות על מנת להתמלא. אנחנו מדברים על מנת לקבל מילוי. ואנחנו טורחים בכל עת, לבחור באופציית ה-0. צמח שלא פתוח לקבל הזנה, פשוט יכול לסגור את עצמו ולא לקבל מן המים, והרכיבים התזונתיים שבאדמה, וכו'. אנחנו רוצים להיות כמו צמח שפותח את עצמו לשמש, לאוויר, למים, לאדמה ולכל מה שמזין אותו, ולהתמלא בכל טוב.

איך להישאר בפתיחות גם אל מול "ביקורת בונה"?

ובכך, באם יועץ עסקי מספר לנו שיש משהו בעסק שלנו שלא עובד – אנחנו לא נסגרים ובורחים אל בין סלעי הסלע כדי לקבל הגנה מהאדם היום והנורא שהעז להגיד משהו שאינו מאה אחוז חיובי לכאורה על העסק ו/או על ההתנהלות שלנו בתוכו. אנחנו מתלהבים. כי לפתע קיבלנו הזנה. קיבלנו משהו שלא היה בתוכנו, משהו שלא ידענו. הזדמנות חדשה לגדילה ולצמיחה. כך שלא משנה מה הוא אומר ומציע…

  1. לפטר עובדים
  2. לצמצם הוצאות
  3. לשנות מערך תפעול
  4. להשקיע בנכסים ו/או אפיקים מסוימים
  5. לשים לב לסכנות ולסיכונים אפשריים
  6. למכור צי של ג'יפים שאינם עומדים בהלימה עם מטרות, חזון, מטרת ואסטרטגיית העסק

וכן הלאה. אנחנו יכולים לקבל את זה כהזדמנות פז לגדול, לצמוח, להשתפר ולעשות חיל. ובכך, אנחנו כמו התלמיד שעם הזמן הופך למאסטר רוחני. אך במקום להיות התלמיד, אנחנו הופכים ליועצים עסקיים. אנחנו מקבלים את החכמה שלהם, נותנים ומאפשרים להם למלא את הכוס שלנו – ואז לפתע אנחנו מוצאים את עצמנו לפחות במישור המיומנות והמקצועיות שלהם. כי נתנו להם להדריך ולהוביל אותנו לאפיקים שרצינו להגיע אליהם. לא רק ברמה מקצועית, אלא גם מבחינת השקפה, מבחינת מערך אמונות ומבחינת הרבה אלמנטים אחרים שאפשרו להם להצליח כפי שהם הצליחו. וכשאנחנו "כוס ריקה", אנחנו מאפשרים לעצמנו להתמלא בכל הטוב הזה, שהם מעוניינים להעניק לנו. כך שאנחנו משלימים את השלב הנוכחי, עולים לשלב הבא והופכים להיות יועצים (אם נרצה) הן של עצמנו והן של אנשים הבאים אחרינו.

ייעוץ זה להקשיב
כאשר מקשיבים לייעוץ ומתווכחים ריאלית עם היועץ זאת התוצאה

לסיכומו של דבר, אם אנחנו רוצים את עזרתו של יועץ עסקי, אז אנחנו רוצים אותה. אם אנחנו נלחמים בו, זו לא הדרך הכי טובה לגמול לו על ייעוצו. מה גם, שזה כנראה לא יסייע לנו בדרכנו ולא יגשים את מה שחשבנו שנוכל לקבל מעזרתו וסיועו של יועץ עסקי. אלא אם כן, גם הוויכוח היה חלק מהלמידה. כך או כך, עלינו לאפשר לעצמנו לקבל את מה שהגיע זמננו לקבל. ולהמשיך לעשות חיל. כדי להמשיך את השיח, ניתן להשאיר פרטים

קטגוריות

תגיות

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב linkedin
לינקדאין

הצטרפו להצלחה פגישת יעוץ ללא התחייבות

מלא את הפרטים ונחזור עוד היום






מעל 1600 תכנים העוסקים בעולם העסקים

ייעוץ עסקי לעורכי דין
ייעוץ עסקי

ייעוץ עסקי לעורכי דין

ייעוץ עסקי לעורכי דין   האם עורכי דין יכולים להיעזר בייעוץ עסקי? גם אם הם ממש טובים במה שהם עושים והם נודעים בתבל? זו שאלה

ייעוץ עסקי שעובד
אימון עסקי

למה בעלי העסקים מאוכזבים מייעוץ עסקי

למה בעלי העסקים מאוכזבים מייעוץ עסקי ההבטחות גדולות, ההבטחות בשמיים. "בוא איתי, ואראה לך את העולם". מדובר בשטיק שבעלי עסקים אוכלים, כי מי לא רוצה

יועץ עסקי
עובדים

ואוו כמה קשה להשיג עובדים ב-lowe-tech

לואו טק   בעולם בו ניתן לעשות המון כסף מהמחשב בלי לצאת מהבית, מה יכול לעודד אנשים לצאת לעבר "עבודות מסורתיות", ולמלא את השוק בכל

ייעוץ עסקי
אימון עסקי

איך שומרים על הלקוח המלצת ייעוץ עסקי

מתן שירות לצמיחה עסקית   "מנהיגים מתחילים עם הלקוחות, ועובדים אחורנית. הם עובדים ללא חת כדי להרוויח ולשמר את אמון לקוחותיהם. על אף שמנהיגים שמים

ייעוץ עסקי
מכירות

למה אנו חושבים שהלקוח שלנו

איך למצוא נותני שירותים שמלווים אותך גם לאחר שלב גביית התשלום   כתבה זו עלתה לאוויר, לאחר שאדם יקר לליבנו שאל אותנו, מדוע נותני שירותים,

ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי

איך לאכול את הבייגלה

אילו עסקים יכולים להמשיך לשגשג גם לאור המצב הביטחוני?   לפני שנדבר על התחזיות שלנו, באשר להשפעת האירועים הביטחוניים על העסקים במדינת ישראל, הבה נקפוץ

ייעוץ עסקי - דורון עמית

בעל עסק!

פגישת יעוץ ללא התחייבות עם דורון

מלא\י את הפרטים ונחזור עוד היום






דילוג לתוכן