איך יוצרים תזרים מזומנים

איך יוצרים תזרים מזומנים

מהו תזרים מזומנים?

מה ההבדל בין תזרים מזומנים שוטף לבין תזרים מזומנים במאזן

למה אנחנו נדרשים לשני סוגים של תזרים מזומנים

מה קובע רווח חשבונאי או רווח תזרימי

יש המתבלבלים העושים קשר בין תזרים מזומנים שוטף של העסק, לבין תזרים מזומנים המוצג בדרך כלל בחברות הכלליות כול שנה ובחברות הציבוריות (הנסחרות בבורסה כול רבעון) הקשר בין תזרים מזומנים שוטף של העסק או החברה לבין תזרים המזומנים המוצג במאזן החברה (לדרישת הבנקים ונותני המימון) הינו שונה בתכלית.

אנו נתקלים בשני אלמנטים חשובים בקיומו ובהמשכיותו של העסק. תזרים המזומנים הראשון דהיינו (תזרים שוטף) מוביל אותנו בדיוק כמו שמפה מובילה מטייל בנבכי היער. ע"פ תזרים המזומנים המתוכנן לרבעון אנו יודעים (פחות או יותר) את הכניסות הכספיות המגיעות לנו, ולפי כניסות אלה אנו יכולים לתכנן את התשלומים שלנו. (כבר נתקלתי בעסקים רבים שעדיין רושמים את ההתחייבויות שלהם (צקים או הוראות קבע) ביומן משרדי רגיל וממשיכים לכתוב צקים בימים הפנויים שבהם היומן לא מלא. (היום א. יש תוכנות לניהול עסק המאגד בתוכו תזרים מזומנים שנגזר מניהול מערכת הנהלת החשבונות. ב. גיליונות אלקטרונים (אקסל) שאתו אפשר לנהל תזרים מזומנים שוטף עם תוצאות יום יומיות תוך סימון מסגרת האשראי ועמידה בתוכו. בדרך זאת ניתן לראות מתי ובאיזה תקופה או יום העסק סוטה מהמסגרת וניתן להיערך לזה בהתאם.

ניהול תזרים מזומנים לעסק קטן כגדול הוא חובה ולא ניתן לנהל עסק ללא תזרים המזומנים.

תזרים השני עליו אנו מדברים הינו תזרים המזומנים הנדרש ע"י הבנקים ומלווי הכספים למינם לעסקים וחברות הוא נדרש פעם בשנה ואילו לחברות הציבוריות המדווחות על מאזנים רבעוניים הוא נדרש עם כול הגשה של מאזן לציבור. לתזרים הזה קוראים "תזרים מזומנים מפעילות שוטפת" והוא נגזר מהפעילות השנתית השוטפת של העסק ועוסק בשאלה העיקרית האם העסק או החברה מייצרים כספים כתוצאה מהפעילות השוטפת שלה.

למעשה זה לא מספיק לבנקים או למוסדות המימון לראות רק רווחים או הפסדים חשבונאים. הם למעשה רוצים להיות בטוחים כי העסק או התאגיד לו הם מלווים כסף יש את היכולת ליצור כספים במהלך הפעילות השוטפת שלו א. לצרכי העסק, ב, להחזר ההלוואות אותם מימן המוסד הבנקאי.

אך מה באמת עושים כאשר חברה מרוויחה חשבונאית ואילו תזרים המזומנים השנתי שלה שלילי, שהרי ברגע שהמלווה רואה תוצאה כזאת במאזן החברה הוא לוקח אחורה ונרתע מהמשך מימון העסק. למקרים אלה יש הסברים די הגיוניים אך לא מספקים את הבנקים.

לדוגמא: לאור המצב במשק חברות ועסקים רבים נאלצים לממן לקוחות בתנאי אשראי חריגים, לא מזמן פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי חריגות האשראי במשק הישראלי הגיעו למעבר ל-חודש שוטף + 120 ימי אשראי ואפילו 160 ו- 180 ימי אשראי. עסק המייבא את תוצרתו ומשלם בעבורה במזומן, או עסק העוסק בשירותים והוא עתיר בכוח אדם כאשר מרכיב השכר שלו הוא במזומן נאלץ לממן את לקוחותיו בימי אשראי גבוהים מה שגורם לתזרים מזומן שלילי (בזה שהוא שילם מזומן עבור המוצר הגולמי, מימן את המכירה ב-120 יום ויותר) וכך נוצר לו בסוף שנה תזרים שלילי. אם לדוגמא ניקח מכירות של 100 שח בחודש מימון ממוצע של 5 חודשים הינו 500 שח נוצר מצב שחשבונאית הוא אכן הרוויח אבל תזרמי 500 השקלים חסרים לו בקופה של אותה שנה.

לפתרון בעיות מסוג אלה בחברות הגדולות נולדו חברות ה"פקטורינג" שהם למעשה רוכשות מהספק את החשבוניות של הלקוחות ומשלמים לו בניכוי עמלה "כמובן" בעבור הסחורה שנמכרה מה שיעזור לאותו ספק להציג רווח תזרימי מפעילות שוטפת בסוף השנה. נכון שהרווח החשבונאי יפחת כתוצאה מתשלום עודף של עמלה על ניכיון של חשבוניות אבל לפעמים על מנת לעמוד בהתחייבות מול הבנק לשמירת הון יחסי (דהיינו תזרים מזומנים חיובי) הדבר הוא משני.

עוד צעד שחברות עושות זה ניקיון ממסרים דחויים והפיכתם למזומן בעיקר בסוף שנת מס, גם צעד זה הינו צעד מפחית רווח במאזן החשבונאי של העסק.

ובסופו של הכתבה הרשו לי לספר לכם מה אמר לי אחד מלקוחותיי אשר במשך שנים התנהל מהלוואה להלוואה "תגיד שאני מקבל את ההלוואה סוף כול סוף אני בודק את הריבית או שאני אומר לבנק לא הריבית גבוהה ואז אני ילך לבנק אחר" ממש לא אני מקבל את ההלוואה ובורח מהר מהסניף שלא יבקשו עוד משהו או יתחרטו.

רוצים ללמוד יותר על ניהול תזרים מזומנים ולקבל תוכנה בהתאם

054-8087706

www.doronamit.co.il

doron@doronamit.co.il

קטגוריות

תגיות

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב linkedin
לינקדאין

הצטרפו להצלחה פגישת יעוץ ללא התחייבות

מלא את הפרטים ונחזור עוד היום






מעל 1600 תכנים העוסקים בעולם העסקים

ייעוץ עסקי
אימון עסקי

להפיק את המקסימום מייעוץ עסקי

מאחר וייעוץ עסקי הוא לא דבר נלמד באקדמיה ההכשרה הנכונה של כזה זה ניסיון וכמה שיותר רחב ועדיף ניסיון של אדם שהיה בעצמו איש עסקים ולא כשכיר אלה כיזם כאן תשיגו עלות מול תועלת

יועץ עסקי שיווקי
הלוואת

יועץ עסקי שיווקי

ייעוץ עסקי מחייב את היועץ להתמחות בעולם השיווק והמכירות שהוא החלק המכניס כסף לעסק או לחברה, בכף ידינו נמצא כלי הפרסום האדיר מכל הדורות וכמי שמקדם חברה חייב שיתמחה מעבר להיותו יועץ עם ניסיון גם הבנה ומומחיות בבמה המרכזית של המכירות

עסק בקשיים
ניהול משברים בעסקים

עסק מדשדש

אלפי עסקים עומדים לקרוס ולא מרגישים את זה, למה? מאחר ומנכ"ל החברה או בעל העסק עסוק בתפעול העסק ולא בניהולו

סגירת עסק
הלוואת

האם לסגור את העסק?

בעלי עסקים מקבלים החלטות לסגור עסק לפני שהתיעצו עם יועץ עסקי, טעות

יועץ עסקי בכיר
יועץ כלכלי

יועץ עסקי בכיר

שאנחנו בוחרים יועץ עסקי כדאי שנבחר יועץ עסקי בכיר, למה? כי כאשר שוכרים יועץ עסקי לעסק או לחברה הוא חייב להיות בעל ניסיון רב וכזה תמצאו אצל יועץ עסקי בכיר

ייעוץ עסקי - דורון עמית

בעל עסק!

פגישת יעוץ ללא התחייבות עם דורון

מלא\י את הפרטים ונחזור עוד היום






דילוג לתוכן