זה היועץ העסקי הנכון בשבילך

צמד המילים "יועץ עסקי" הוא היא המילה המכובסת המסתתרת מאחורי צמד המילים "יועץ עסקי"

אם נשאל את מרבית האנשים שזקוקים ליועץ עסקי מה תפקידו של יועץ עסקי הם פשוט לא יידעו לענות, הם פשוט לא יודעים באמת "מה התשובה"

חלקם עונים כך:

א. הם צריכים לכתוב לי תכנית עסקית.?
ב. הם אמורים להגיד לי איך לנהל את העסק שלי?
ג. אני לא יודע! הם גם משיגים לי אשראי?
ד. הם יודעים לטפל בשיווק, בהגברת המכירות של העסק שלי?
ה. מה אני צריך ללכת אליהם פעם בשבוע לפגישה?
ו. אני יתקשר ליועץ עסקי בכדי שיכתוב לי תכנית עסקית
ז. אני לפני הקמה של עסק! אולי כדאי להתייעץ עם יועץ עסקי?

בקיצור, ערב רב של שאלות, תהיות, חוסר הצבת ציפיות והשאלה הגדולה מה יש לצפות "מיועץ עסקי" או בשביל מה אני צריך בכלל יועץ עסקי הרי זה עולה כסף. הדבר לא דומה למקצועות הסינרגטיים של היועץ כמו עורכי דין ורואי חשבון אשר להם תפקיד מוגדר, הלקוח יודע בדיוק איך מתנהלים הדברים, דרך עבודתו, והתוצאות האמורות להתקבל כתוצאה מפעילותם של שני בעלי המקצוע המדובר.

קראו עוד

שכיר למה כדאי לך להיות עצמאי

איך מעלים את ערך החברה

הסיבה שבגללם אנשים לא מרוצים מיועצים עסקיים

1. יש גישה (והיא מרובה בסביבתנו) זו ההליכה להתייעצות במוסדות הממשלתיים בזמנו "מתי" או " הסוכנות לעסקים קטנים) המעניקה שירותי ייעוץ וליווי עסקיים, ברור שההדרכה הזאת מתוקצבת לפי שעות, לפי סוגי פעילות, במדיניות של ארגונים אלה, והיא נעשית בצורה טכנוקרטית לפי יעדים מוסכמים ויותר עבודתו של מיועץ המחויב להישמע ליועץ (לא גורף).לצערי אנשים לא מקבלים את מה שהם למעשה ציפו ולכן המאוכזבים שאני שומע עליהם הם רבים לכל הפחות לפי פניות שמתקבלות אצלי. (כמובן לא גורף) אלה כבר לא רוצים ללכת אל יועץ אחר כי הם מבינים שזה השירות שהם אמורים לקבל, ודבר נוסף מאחר והשירות הזה נחשב זול אזי הם מצטרפים אליו.
2. יש את אותם "גורויים" יוצאי תכניות ראליטי, או אלה שיודעים בדיבורם לשחוף קהל (שהרי אנו מתרשמים ממצגת, מדרך של מצגת, מ-טונציה של דיבור, מפתגמים או משפטים שאמרו חכמי הדור, ובדרך זאת אנו נמשכים אל "גורויים" כאלה, הולכים לשמוע את ההרצאה או הקורס, חוזרים למשרד מלאי אנרגיה, ותוך יומיים נשאר לנו ביד רק "הפתגמים והמשפטים שנאמרו בהרצאה" ואם זה אנו הולכים לקדם את העסק.
3. הגישה השלישית הם משרדי היועצים העסקיים, אלה בעיקר מזמינים את הלקוח לבוא לשבת במשרדם ולקבל תדריכים בכל תחומי העסק, בעלי המשרדים או אלה העובדים אצל גם מגיעים לעסק בזמן קצוב (תלוי מה נסגר אם הלקוח) ומרביצים את תורת ליווי העסק מלווה בנוסחאות, התבססות על ספרי הדרכה וכ"ד, דוחות אקסל, ותחזיות כאשר הלקוח בעצמו הוא זה שצריך להבין את הדברים ולפעול על פי ההדרכה של היועץ.

מבקש לציין שהדברים שנכתבו כאן הם לא גורפים ואין בהם הכללות כאלה ואחרות, כל כתבי למען ההגינות הם מיידע שרכשתי במהלך השנים מלקוחות אשר הסתובבו בין שלושת הגישות שהצגתי מעלה.

רקע

בואו נסקור בכמה משפטים את השדה שאנו חיים בו:

אתם ואני לא מתווכחים על העובדה "שקשה" "היום יותר קשה מתמיד והמצב הזה רק יחמיר ככול שהטכנולוגיה תתקדם, תהיה התפוצצות עסקים, 45 אלף עסקים ימשיכו להתרסק כל שנה, בכדי להתקיים אנו נצטרך להמציא את עצמנו "לא מהיום למחר אלה מהבוקר לאחר הצהריים" המשפטים והפתגמים של האתמול כבר לא יהיו משפטים המתאימים להיום או למחר, וכמו שהאבולוציה הכללית מתפתחת גם האבולוציה העסקית היא זאת שמתפתחת ומתחדשת יום כאשר רק אלה שיודעים לנהל את עסקם בחזקת האתמול ה-היום והמחר בצורה נכונה ביותר הם אלה שישרדו.
זה המציאות שאנו חיים היום, זאת המציאות שהעסק או החברה שלנו גדולה כקטנה מתקיימת היום, כל שבריר תזוזה יכולה לגרום למפלה, ולמפלה כואבת, אנחנו לא מלאכים אבל היום החבל הדק בין הישרדות, הצלחה, וכשלוון חובקים ביחד.

וזה המקום לשאול את השאלות:

1. האם אנו יכולים להסתפק בקורס או הרצאה רצופת פתגמים.
2. האם אנחנו יכולים לקבל תכתיבים של האחר וגם לבצע אותו שהרי היום רוב בעלי העסקים עוסקים ביום יום בתפעול העסק ולא בניהול.
3. האם אנחנו יכולים לקבל תכניות עבודה, דוחות אקסל, הרצאות חינוך וניהול, ולעבוד לפיהם.
4. האם בכלל יש התכנות עסקית לייעוץ "מלמעלה"
5. רבים מהיועצים רוצים לעשות "כסף" מהלקוחות ומתנים את עבודתם לפי שעות, האם זה רציונאלי בכלל?
6. האם ייעוץ וליווי עסקי לא דורש ייעוץ צמוד.
7. האם פתיחת עסק לא דורש טיפול וליווי צמוד.

המענה לכם התשובות האלה ולאחרות הוא הקצר בהבנה בין הצורך של הלקוח "אשר לפעמים הוא לא יודע אותו כלל וכלל" לבין הצורך של העסק האמתי.

מהו ייעוץ נכון

1. גישה אמפירית.
2. הליכה צעד אחר צעד כפי שהשוק מכתיב ולא אם גיליונות אקסל כתכנית עבודה, זה טוב לחברות הענקיות המחזיקים סוללה של כלכלנים, ובקרות, ואיזו, וגם חברות כאלה קורסות (ראו IDB) שאם כל הצוות הענק שם של יועצים קרסו את בעליה.
3. ייעוץ עסקי חייב לבוא ביחד עם ליווי עסקי (אין נחנך בלי חונך)
4. העולם העסקי היום חייב יועץ שמכיר את האתמול, מכיר את היום ומכיר את המחר, בקיצורי דרך, ביידע כללי על כל האפשרויות העומדות בפני העסק, בהכרת התחום הפיננסי ולא בשביל לבנות תכנית עסקית הכלולה בה גם צפי הכנסות "אין דבר כזה שנקרא צפי הכנסות"| זה היה פעם היום הצפי תלוי בשמיים, ואם עושים תוכנת עסקית שיש בה צפי הכנסות אזי מתרסקים שאולה כאשר צפי ההכנסות מוכנס בתוך התכנית העסקית.
5. לדעת לקחת נכון כל מיזם או פתיחת עסק גם במחיר של המלצה "לא לפתוח את העסק"
6. לקיים ישיבת עבודה ראשונה (כן בעלות כספית) אבל זו הישיבה הגורלית של פיתוח העסק/המשכיות העסק/סידור ניהולי/הטמעת פעולות לביצוע/שיווק/מימון/בנקים הכול צריך להיכנס לישיבת עבודה אחת (בדיוק כמו קבוצת משקיעים שהולכת לקבל החלטה דרמטית) ולא להגיע לפגישה עם לקוח שהכול תלוי באוויר וכל הפגישה נסובה על מכירת הליווי הייעוצי ללקוח.
7. להקדיש יותר זמן ללקוח (כן לקחת פחות עבודות) ולתת יותר ללקוח, במשרדו, במקומו ולהיות לו למדריך, ואפילו לקחת חלק בתפקידים ולבצע, יועץ עסקי שיש לו משרד מרווח "לא קם מהכיסא לכוונו של הלקוח" בו בזמן ששם הוא מקומו.
8. נכון, יועצים ממליצים, אבל לא בתחום הזה, יועצים ומקצועיים (לא כאלה שגמרו כלכלה ומנהל עסקים, פיננסים, מימון וכ"ד הם המתאימים היום להוביל עסקים.
9. לקיחת אחריות ולא טיפול בלקוח כמו בעוד לקוח.
10. זמינות ללקוח שהרי מדובר כאן על עסק חי ונושם.
11. אין יום שאין "בעיה" בעסק, היועץ חייב להיות "מעורה" במה שקורה בעסק.

לסיכום אומר כי זאת התובנה שיצאה לי מניסיוני בניהול ובעלות על עסקים וחברות משלי היא זאת שהנחתה אותי בעיסוק שלי כמלווה עסקי מקצועי, (שאלו את לקוחותי) יחד עם עבודתי כיועץ ומלווה ניסיתי להעביר ב-1500 המאמרים שכתבתי במהלך השנים כל שנה וההתפתחות שלה את הניסיון וההדרכה שלי לבעלי עסקים כיצד לנהוג בעסק, ולא לשם בצע כסף אלה מתוך אכפתיות למה שעובר על העסקים בישראל.

אנא קראו מאמרים

אם גיליתם טעות בכתיבה אנה חזרו אלינו