בלי אסטרטגיה אין עסק

תכנון עסקי לטווח ארוך

עולם עסקי וצרכני שבו כל יום משתנה מהיום של אתמול ומה שמחר הוא כבר לא מה שהיה אתמול (מבלבל, נכון) החשיבה העסקית חייבת להיות חשיבה לטווחים ארוכים ברמת האסטרטגיה אבל מבחינת הטקטיקה הם צריכים להיות הרבה יותר נזילים.

עסק/או חברה חייב שתהיה לו אסטרטגיה לזמן ארוך טווח, הווה אומר חובה לראות את העתיד הרחוק של העסק ברמה האסטרטגית תוך כדי בחינה דו חודשית ברמת הטקטיקה של הגשמת האסטרטגיה של החברה:

להבהרה!

א. אסטרטגיה: קביעת המטרה של העסק הווה אומר עסק אשר עיסוקו בייצור או שיווק מוצר כלשהו, אזי יקבע את האסטרטגיה שלו לכוון המטרה של מכירת המוצר/המוצרים שבהם הוא עוסק, יקבע יעדים, יקבע ייצור של מוצרים סינרגטיים, תווך תאריכים להגדלת רצפת המכירה שלו, או כל יעד עתידי שהעסק קבע מראש. נוכל ללמוד בקישור הבא כיצד ויקפדיה מתרגם "אסטרטגיה"
ב. טקטיקה : כאן אנו מגיעים לתובנה איך להגיע ליישום האסטרטגיה, באיזו טקטיקה לנהוג, כל כמה זמן לשנות את הטקטיקה, והכי חשוב להיות גמישים בשימוש הטקטיקה תוך נעזרות בטכנולוגיה, ברגולציה, בשיטות פרסום ושיווק, בבמות מרכזיות או בהזדמנויות שצצות לנו כתוצאה מהקדמה והמרוץ הטכנולוגי המתפתח. גם כאן נוכל ללמוד בקישור כיצד ויקפדיה מגדירה "טקטיקה"

תובנה

עסק חייב שתהיה לו אסטרטגיה לזמן ארוך, עסק אסור שילך או יתנהל בגישה של מלחמה מול המתחרים שלו, עסקים חייבים שתהיה להם מדיניות ברורה וקווים אדומים מה הם כן יכולים לעשות על מנת שהעסק שלהם ימלא אחר האסטרטגיה שנקבעה מראש. עסק אשר מוליך טקטיקה של עקב בצד אגודל מול "מתחרה" "מתחרים" מאבד את האסטרטגיה שלו וכושל בדרך שלו, עסקים וחברות כאלה מאבדות את ההובלה של העסק ונותנים לעסק לנהל אותם.
במחקר מעמיק שהתפרסם לא מזמן הסתבר שגמישות היא מאוד חשובה, אבל מתברר שהתכנון האסטרטגי הוא עוד יותר חשוב, באופן משמעותי. מדוע זה הגיוני? אם חברה רק מנסה להגיב אז היא מגיבה לאיום של מתחרה אחד או שניים או מגיבה להזדמנות רגולטורית. היא בעצם כל הזמן מזגזגת ולכן יש לה סיכוי טוב להיכשל. אם חברה מגיבה אבל יש לה דרך מסוימת, יעדים מאוד ברורים, היא בעצם מתאימה את עצמה למה שקורה בשוק אבל זה בא על בסיס מסוים של תכנון אסטרטגי. "הרבה מפחדים מתוכנית אסטרטגית כי העולם דינמי. ומה שהמחקר מגלה: אל תבנה תוכנית כדי לא להשתנות, אלא כבסיס לשינויים. כאן בא לידי ביטוי ה"טקטיקה" שהיא משנה את הכלים אך לא את האסטרטגיה הבסיסית.

אתן דוגמה קטנה! פשוטה אך קלה להבנה! והיא עומדת כאן בגדר המלצה.

עסק מציע מוצר במחיר מבצע! מחיר המבצע לעסק המתחרה לא כדאי, הוא מוביל אותו למחיר עלות (ברור לנו שמחיר עלות אנו מחשבים עלות גולמית + עלות תפעולית) אנו גם יודעים שאסור לעסק למכור מוצר במחיר עלות! ובכן מה הפתרון, בכל זאת מדובר על מוצר אשר יש לו נתח שוק משמעותי והוא אחד מהמוצרים או המוצר הבלעדי שהעסק מוכר, ובטח אין ביכולתו למכור במחיר עלות, אזי בונים מוצר חדש (מק"ט חדש) אשר למוצר התחרותי מוסיפים מוצר סינרגטי נוסף וכך מתמחרים את המוצר החדש במחיר שלא גורע מהרווח, כאילו נמכר המוצר הבסיסי במחיר המקורי שלו.
הדבר מתאים למפעל ייצרני, למפעל או יבואן המשווק לחנויות, או לעסקים המשווקים ללקוחות סופיים, לא שהמצאתי את הגישה או השיטה הזאת באתי כאן לשים את הנקודה כי בטקטיקה חכמה אפשר יהיה להמשיך באסטרטגיה העסקית שקבענו, לא להיכנס למלחמת מחירים ולהמשיך בקו האסטרטגי שקבענו.

קראו עוד

כיצד מצליחים במכירות

הלוואות כן או לא

אסטרטגיה לא לחברות או עסקים חדשים בלבד

אסטרטגיה לא מיועדת או מכוונת לעסקים חדשים, לאור המהפכה העולמית בעולם העסקי והטכנולוגי מצטרפות יום יום למעגל העסקים חברות ועסקים אשר האסטרטגיה שלהם הפכה לבלתי שמישה בעליל, ולכן עסקים וחברות אשר מאבדים את תחום האסטרטגי שלהם, ונותרו ללא כוון אסטרטגי חייבים ביחד עם יועץ אסטרטגי לבנות שוב את האסטרטגיה של עסקם על מנת שיובילו, בטח לעשור הקרוב.

לסיכום

אנו יודעים את הנתון של כמות העסקים שנסגרים כל שנה, אנו נוהגים כל הזמן להאשים את הרגולציה וחוסר הפרגון של הממשל לגבי אותם עסקים קטנים, בינוניים ואפילו גדולים. לא מזמן שמעתי את ראש לשכת המסחר המקונן מול משרדי הממשלה בחוסר התייחסות לעסקים הקטנים הבינוניים והגדולים, בחלק מהדברים הוא צודק אבל בליבנו כולנו יודעים עסקים שקורסים הסיבה המרכזית והעיקרית לסגירתם היא ניהול כושל, רשלני, פוגעני, וחסר אחריות מצד בעלי העסקים או החברות, זה מתחיל בראש ובראשונה בתכנון או באי תכנון של העסק שהוקם או מוקם, זה ממשיך בזה שסף הכניסה לעסקים הוא מאד נמוך, ממשיך בבניית העסק מאשראי (והיום בכל פינה תמצא בנק, אשראי חוץ בנקאי, אשראי חברות כרטיסי האשראי, אשראי לרכבים, ומה לא עוד) עסקים לצערי הרב חיים מגלגול, גלגול אשראי, גלגול כספים בין לקוחות לספקים, ובאמצע מושכים כספים ברמה אמוציונאלית ולא רציונאלית.

עסקים חייבים תכנון מוקדם, גם עסקים קיימים וגם עסקים חדשים, עסקים חייבים אסטרטגיה, טקטיקה, מטרה, והכי חשוב ניהול כללי נכון בתחום הכספי, לוגיסטי, שיווקי, וחיצוני.

אשמח עם תקראו עוד המלצות בין 1500 המאמרים הכתובים ברחבי האתר

אם גיליתם טעות בכתיבה אנה חזרו אלינו