איך למנוע טעויות בעסק

איך נמנעים מטעויות דרמטיות בעסקים.

לאחרונה התפרסם כי חברת "טבע" "חברת הדגל של ישראל"  שני מנהליה הבכירים הביאו את העסקה הגדולה ביותר לחברה עסקה שהחזירה את חברת "טבע" 40 שנה אחורה.

לא באתי כאן לנתח את חברת "טבע" אלא להביא בפני הקוראים את מאמרי בתחום העסקים הקטנים והבינוניים איך טעויות המגיעות מהכוון האמוציונלי והרצון להקפיץ את העסק כמה צעדים קדימה.

קראו עוד: אזהרה אסור למכור בזול

בדרך כלל עסקים קטנים מתנהלים ע"פ החלטות ניהוליות של אדם אחד דהיינו בעל העסק המנכ"ל, לפעמים או ברוב המקרים ההחלטות הקרדינליות הם של בעל העסק והוא אשר מביא אותם לפועל, לפעמים ללא ראייה כללית של יכולות העסק.

רוצה לפרט איזה החלטות יש בעסק שמעמיסות עליו לאחר יצירתם.

  1. החלטה על פרסום (היום מסתובבים בשוק סוכני פרסום שמנסים למכור שטחי פרסום סתם כך ללא בחינה מוקדמת, ללא ידיעה אם אכן הפרסום יחזיר את ההשקעה שלו, אך מאחר ובעלי עסקים לא מבינים בפרסום ואילו אנשי המכירות מתמחים בלמכור פרסום נעתרים בעלי עסקים להתחייב לתקופה ארוכה.
  2. קבלת עובדים – יש עסקים אשר מקבלים עובדים לעבודה ללא כל צורך או ניסיון לעשות רה-ארגון על מנת לבחון את האפשרות להשתמש עם אותו כוח אדם במיצוי מקסימלי.(בתקופה זאת כאשר הוצאות התפעול חייבים להצטמצם חייבים להפנים את ההוצאה לזמן הרחוק כאשר לא בטוח שהעסקת כוח אדם נוסף תחזיר את העלות שלה.

בכוונה נתתי כאן 2 דוגמאות קטנות על מנת שנבין מדוע אנו טועים בהחלטות שלנו המתקבלות לרוב בהחלטה של בעל העסק או מנכ"ל החברה.

בעולם של ריבוי עסקים, כאשר השוק מתמלא במוצרים מהעולם כאשר התעשייה הולכת ונשחקת כאשר הטכנולוגיה מחליפה ידיים עובדות הרגולציה משנה את פניה מוחקת ומעלה קטגוריות כמו "החלפת גרביים" אנו העסקים חייבים להיות יותר יעילים ולחשוב על המחר בהשקעות שלנו, בהוצאות שאנו מוציאים, וברווחיות שאנו מבקשים.

רוב העסקים בישראל כבר שכחו איך עושים כסף והתנהלותם היא התנהלות של "גלגול"

איך למנוע טעויות בעסק

ובכן מה אני מציע.?

א. לנהל את העסק (אפילו אם הוא עסק קטן) כמו שמתנהל בנק או מוסד כספי גדול כמו חברות בורסאיות וכ"ד.

ב. חברות המונות למעלה מ-50 עובדים ניהול שכזה הוא חובה.

ג. יש להקים מועצת מנהלים של העסק הכוללת את הבעלים, המנהל, מנהלת החשבונות ומזכירה , מנהל ייצור או מוכרן ראשי.

ד. לקבוע ישיבת הנהלה אחת לחודש ולהביא לישיבה הזאת סוגיות מניהול, תפעול, מכירה, פיננסי (אפשר לצרף לישיבה כזאת יועץ עסקי שילווה אותה ).

ה. ניתן לקבל החלטות ברוב קולות ולא על פי שיקול הבעלים או המנכ"ל. שהרי אם דובר על הדבר הקריטי ביותר דהיינו (הלוואה או רכישה של מכונה) כבר בתוך הישיבה תיתן מנהלת החשבונות או זו האחרית על תזרים המזומנים את יכולתה לאשר הוצאה שכזאת או לא וזה יבוא בשיקולי ההצבעה על ההחלטה.

ו. בדרך זאת העסק יוצר מעורבות ואחריות של העובדים והבעלים לנעשה בתוך העסק ויש לזה ערך מוסף ענק כי כולם מרגישים אחראים לחשיבה ולמעשה.

ז. לא כל עסק יש בו את האורגנים שהזכרתי כאן (עובדים) אך כל עסק יכול למצוא לעצמו את ההנהלה כאשר הבסיס הוא שההחלטות מתקבלות בהרמת אצבע ולא על שיקולי המנכ"ל לבד.

אביא כאן את ניסיוני כיועץ ארגוני לחברות, המשאב האנושי הוא המשאב החשוב ביותר בעסק, חברה או ארגון, משאב זה מלא ברעיונות, ניסיון חיים, ניסיון תעסוקתי, ידע סביבתי רב וכאשר אנו מנצלים אותו לא רק לעשות את עבודתו המונוטונית אלא משחררים אותו לחשיבה וליצירתיות בכלל העסק/החברה אזי אנו מגיעים לקבלת החלטות אופרטיביות כאשר כל אורגן בהנהלה שנקבעה ירצה להצדיק את מעורבותו בניהול העסק.

כמי שעוסק בייעוץ עסקי וחייב להתקדם בחשיבה כפי שהמציאות מתקדמת ומשתנה המאמר הזה מחייב חשיבה של כל בעל עסק או חברה.

יכול מאד להיות שחלקכם אכן עושה ישיבות מנהלים, או כינוסי עובדים אבל רבים מכם מקבלים בסוף את החלטות המנכ"ל ולא את החלטות הרוב ומכאן שינוי הגישה.

בהצלחה

אם גיליתם טעות בכתיבה אנה חזרו אלינו