איך בונים עסק מצליח כמלך – מבלי לרמות אף אחד בדרך להצלחה

איך בונים עסק מצליח כמלך, מבלי לרמות אף אחד בדרך להצלחה

 

עולם השיווק נהיה כל כך טוב בעשרות השנים האחרונות, שכמעט ניתן למכור קרח לאסקימואים. אבל, האם זו המטרה? האם אנחנו מנהלים עסקים כדי למכור מוצרים לאנשים שלא צריכים אותם? או שאנחנו דווקא מחפשים מה יתרום, מה ימלא את העולם ואיך נוכל להיות שינוי חיובי? כשאנחנו מאמצים תודעת פחד, מחסור והישרדות אנחנו לא בהכרח מודעים למקום ממנו אנחנו באים לעולם העסקים. אז איך זה משפיע עלינו ועל השורה התחתונה?

הדמויות המובילות בעולם העסקים – מה משותף להן?

לא צריך תואר במנהל עסקים בכדי להצליח, אפשר להקים עסק מצליח מבלי לרמות אף אחד בדרך להצלחה.

אם מסתכלים על אנשי עסקים מובילים, כמו ריצ'ארד ברנסון ואילון מאסק אנחנו יכולים לזהות קו עלילה משותף. מדובר באנשים שיצרו דברים גדולים, השפיעו רבות על חייהם של אנשים רבים, מהווים דמויות השראתיות וכמובן – שוחים בהררים של כסף. אנחנו לא יודעים אם הם באמת שוחים בו, אך לא יהיה מופרך להניח שהם יכולים למלא בריכות אולימפיות בשטרות של כסף די בקלות. ומכאן, פשוט לשחות להנאתם.

מדוע אנו מציינים זאת?  משותף להם יותר מאשר השפעה, השראה וכסף. משותף להם גם הרצון לעשות טוב. אילון מאסק, לפי הביוגרפיה (שלא הוא כתב, או אפילו התראיין עבורה) שנושאת את שמו, מתואר כאדם שחושש מחורבן העולם. על כן, השקיע חייו ביצירת טילים חסכוניים ברי קיימא לכוכבים אחרים. כך שאם אפשר, לאנושות תהיה ברירה נוספת. ריצ'רד ברנסון מצידו, ידוע כאדם שנהנה מפעולות פילנתרופיות עד מאוד. לא מדובר בתרומה לצדקה גרידא, או בארגון ערבי התרמה. מדובר בקרנות תרומה של ממש שהוא אחראי להן. ושמענו סיפור או שניים לגבי אנשים שזכו להיכרות עימו עקב תרומתם לקרנות המיוחסות לריצ'ארד.

מנכ"ל

ארכיטיפים להצלחה עסקית ובכלל

אך מדוע כל זה רלוונטי? מדוע כל זה משנה? איך אפשר לקשר בין אנשים עם משימה, ערכים גבוהים ומיטיבים שלא ניתן להתפשר עליהם, השראה והשפעה אינסופית על העולם, בנייה והגשמה ממשית של חזונות גבוהים – עם הצלחה בעסקים? איך אפשר לקחת את הרצון לעשות טוב בעולם, רצון כה חזק וממוקד שבאמת מתגשם בארץ ומזיז דברים, עם היכולת להיות עשיר מהחיים? כדי להבין את זה, אפשר להביא את עולם הארכיטיפים.

ארבעה ארכיטיפים בסיסיים הינם המלך, הלוחם, המאהב והקוסם. המלך הוא זה שהגשים את עצמו. שהפך ממתכת "נמוכה" ובסיסית, למתכת זהובה ושלמה, או "מושלמת". המלך הוא "אדם" שהשלים את תהליך ההתפתחות שלו וכעת כשיר כמו גם רשאי למלוך בממלכה. כל שהמלך צריך לעשות, זה לקבל החלטות טקטיות נכונות, לפתח את "הנתינים" שלו (אלו שהוא נותן להם), ולהוות סמל של הערכים המהותיים לממלכה. המלך הוא הממלכה. כל עוד הוא שם, הממלכה קיימת ויש משהו שמאחד אותה. בלי מלך, אין ממלכה. אין מישהו שמחזיק את הגוון, את הדגל, שכולם יכולים להצדיע לו, לעמוד לידו ולבכות מהתרגשות עבורו. אין מדובר כאן בקטע פטריוטי או מעריץ. אלא ארכיטיפי. כפי שבכל משפחה יש את הדמות הבולטת שמחזיקה את המשפחה גם מבלי לנסות, כך מלך, מעצם הנוכחות שלו, גורם לאנשים צעירים לעמוד ישר יותר. לקבל החלטות נכונות וקרובות יותר לאמת שלהם. הוא מראה שיש משהו לשאוף אליו.

מלך שמנהיג את העם – הובלה בעסקים ובכלל

ואכן, החברות של אילון מאסק, לא היו מצליחות ללא מעורבותו. לא רק כי הוא היה מדבר עם המהנדסים שלו בשעות הקטנות של הלילה, בלחישה (כדי לא להעיר את בת זוגתו משינתה בסמוך אליו) נוזפת, אלא כי הוא היה בחברתם כשהם עבדו בשעות הקטנות של הלילה (בלילות אחרים יש להניח). כי מה שהוא דרש מהם הוא נתן בעצמו. הוא נתן להם מה שהוא ביקש לקבל. הוא היה מלך, שנשא את הצביון של החברה, של הדבר שהוא רצה להביא לעולם. הוא החזיק את הממלכה בתוך עצמו. ואם אילון מאסק היה מכיר בך, כמהנדס בחברה שלו, סביר שהיית מתמלא גאווה, חשיבות (באופן בריא), והערכה. כי "האבא" ראה אותך. כי ראו אותך. וזה משנה. והיית עומד קצת יותר גבוה, ורוצה לתת קצת (או הרבה) יותר עבודה. היית תורם עוד יותר לממלכה.

וזו החשיבות של להיות מלך. הן בפני העובדים שלך והן בפני הלקוחות שלך. מלך לעולם לא ירמה, לעולם לא יעשה דברי כזב, מעולם לא ינסה לקחת באפילה. וזאת כי מלך עבר תהליך התפתחות שגרם לו להיות ישר. מלך הוא ערוץ ישיר בין החזון לאדמה. מלך בא לשנות דברים לטובה. ואם הוא רציני, והוא אכן רציני בנוגע לזה (אחרת איננו מלך), הוא יקרין הילה, או שדה, שיבהיר לאנשים כי מדובר באדם שיכול ורוצה להנהיג. ואנשים התיישרו. כי גם לאנשים סביבו יש רצון לשרת את הממלכה, לעשות משהו משמעותי, לתרום.

הנתינים השמחים משפיעים על הממלכה ועל שגשוג העסק

ואם זה אומר "שהנתינים" (כאמור, אלו שהמלך נותן להם) קונים את המוצרים שלו, באים לקורסים שלו, מספרים עליו לחברים, עובדים יותר קשה עבור "המטרות שלו" (שהן למעשה המטרות של הממלכה/קהילה) – אזי זה מה שיעשו. מרצונם, מתוך השראה. כי המלך כאן כדי לשרת, לשנות את העולם לטובה, כדרך החזון הפנימי שנושא. לא כדי להוציא רווח. אחרת הוא לא מלך, הוא ילד שלא התבגר. וילדים שלא התגברו לא מובילים ממלכות. אלא נמצאים בצללים, עד שהם מוכנים לחזור אל האור ולהגיד "זו התוכנית שלי, זה מה שאני רוצה לעשות וזו הסיבה שאני חושב שזה ישרת ויביא אור לממלכה". ורק אז ביכולתם לנסוך השראה באחרים. לא מתוך טקטיקות אפילות בצללים. טקטיקות שאמורות "להשפיע", או "לקדם". אך חסרות את הנוכחות המגנטית המשפיעה של מלך (או מלכה) אמיתי.

כשהתלמיד מוכן, המורה מגיע. כשהאדם מוכן לחזון, החזון מגיע. וכדי להיות מוכן לחזון – עליו להיות נקי מספיק, מחויב מספיק לאמת, נכון מספיק להגשים אור חדש באדמה. ואז הוא מתאים כדי לשרת. ואז הוא מלך. ועם הזמן, הממלכה תיבנה סביבו. כי היא כבר בתוכו. וכשיש ממלכה, מה חשוב שיהיה? לוחמים. ארכיטיפ הלוחם מתבטא בכל מיני צורות. אחת מהן היא אכפתיות עמוקה. הלוחם איננו "החזק בג'ונגל", זה שלוקח בכוח הזרוע מה ששלו. מי שעושה זאת הוא ילד שטרם התבגר. שטרם הבין את מהותו, את רצון ליבו, את סדר עדיפויותיו.

הלוחם: הכוח להצליח

ייעוץ עסקי

הלוחם הוא זה שנמצא על גבולות הממלכה, מסתכל עליה באהבה עצומה ומעמיקה… ומגן על גבולותיה. הוא לא ייתן לגורמים זרים לפלוש או לשבש אותה. בין אם זה אומר אויבים כמו "המצב הכלכלי", אתגרים פרקטיים, או אמונות שליליות ("אני לא יכול", "אין לי XYZ", "אני צריך אבג", וכן הלאה – כל דבר מחליש, מצר וכוזב במערכת האמונות הפנימית שעלול להוביל לבחירה תבוסתנית הנובעת מאשליה פנימית). למעשה, כל בחירה תבוסתנית נובעת מאשליה פנימית. "חוסר יכולת" מומצא כלשהו. אך אנשים לא בהכרח מכירים ומבינים שזו הסיבה "לחולשה" הפנימית שלהם. הם עלולים להאמין שהם באמת נמצאים במצב מאתגר. מבלי לראות שהחולשה נובעת ממערכת אמונות שטרם נבדקה. הבלבול עלול לייצר תחושת חולשה.

וכשיש חולשה – הלוחם לא נלחם. הוא חושב שהוא לא יכול. הוא נותן לאויבים להיכנס ולמלך ליפול. המלך, אף על פי שהוא יכול להכיל בתוכו לוחם (תלוי איך מסתכלים על זה) לא אמור להגן נגד צבא שלם. הלוחם אמור לעמוד על הגבולות ולעשות את תפקידו. אם הוא חושב שהוא חלש ומוחלש, או "שאין טעם להילחם" (עקב תירוץ או סיבה אשלייתית כזו או אחרת), הוא לא יעשה תפקידו. והממלכה תיפול. ודברים לא ייעשו כמו שצריך. ואז הממלכה כמובן לא תשגשג, לא תהיה תודעת שפע, אלא תודעת חוסר ומחסור.

קראו עוד

ייעוץ עסקי

להפיק את המקסימום מייעוץ עסקי

עסקים צריכים להרוויח

כשאין אכפתיות אין אחידות מטרה

ובתוך הכאוס הזה, אפשר שתיווצר תודעת הישרדות. במהלכה, קל לראות איך מחשבות כמו "החזק שורד", ו-"צריך לעשות מה שצריך לעשות בשביל לשרוד", ייראו רלוונטיות יותר. זה כבר פחות יהיה לשרת את העולם, להביא חזון חדש לאדמה ולייצר שינויים.

זה יהיה לגבי "לקחת מה ששלי, לפני שייקחו לי". זה יהיה חזון נפרד, רצון פנימי לא מגובש, שכל רצונו זה לקחת מהעולם. לא לתת, לא להעניק, לא לשנות, לא ללמד, לא להשרות השראה או להשפיע… אלא להרוויח משהו ממישהו. ואם זה המצב… מה יעצור אותנו מלהעמיד פנים? מלייצר שיטות שיווק כוזבות?

עולם השיווק הישיר גילה במשך עשורים את הכפתורים הפסיכולוגיים שניתן ללחוץ עליהם כדי להשפיע על תפישה ופרשנות של אנשים. אמנם, לכל אחד בחירה חופשית איך להגיב ואיך לפרש.. אך אפשר לנצל שיטות מסוימות כדי לנצל את "האוטומט" של אנשים. אם הם לא מפעילים בחירה חופשית והם עוקבים באוטומט אחר מה שעולה מתוכם באופן, כמובן, אוטומטי… הם עלולים להתנהג בהתאם למה שציפה "לוחץ הכפתורים". המשווק לחץ על כפתור פסיכולוגי שהתגלה כדרך שנים של מחקר, והנה, הנמנעים לא טרחו לבדוק את התגובה הפנימית שלהם, ועשו כפי "שנלחצו"…

הצלחתו של משווק / בעל עסק שאוהב אנשים

ולמשווק – מה אכפת לו? הוא מקבל את הכסף שלו. הוא עשה מה שצריך כדי "לשרוד", או אפילו "לשגשג". ואין לו חזון. אין ממלכה מאוחדת. אין השראה. ייתכן שהוא אפילו לא נהנה מעבודתו. אולי לעתים יש פיקים קטנים של ניצחון, תחושה של מסוגלות, אולי אפילו של רווחה כלכלית. אך האם הוא מאושר כמו ריצ'רד ברנסון וקרנות הצדקה שלו? או אילון מאסק כשחלליותיו נוחתות במאדים? או כמו אמא שרואה את הילדים שלה שמחים, מאושרים ומתפתחים? לא סביר שיש משמעות כשאין ממלכה, ואין בה מלך.

ולכן אנחנו צריכים גם את המאהב. המאהב הוא זה שאכפת לו. שרואה את האחר כחלק ממנו. כשבאמת חשוב לנו מאנשים, אנחנו נגייס משאבים עוצמתיים כדי להגן עליהם ולשמור עליהם, ולהשתמש בכל הכוח שלנו כלוחמים (פנימיים) כדי לתמוך בהם. המאהב הוא המחבר, לא המפריד. וכשאנחנו מוסיפים אותו ללוחם, הלוחם ימשיך להילחם גם אם הכל נראה אבוד. כל עוד יש משהו שניתן לעשות, עוד קצת אפילו… יש משהו ששווה להילחם עבורו. מחשבות כוזבות לא ייכנסו, ואם ייכנסו הן לא ישנו. האהבה מחזקת ומעצימה. הלוחם יישאר איתן ויציב. וגם אם יהיו תנאי כלכלה מאתגרים, או תירוצים בשפע – עדיין יש על מה להילחם ומשהו לעשות בעולם. כשהכל נראה מאתגר, "ויותר מדי", יש סיבה להמשיך כשבאמת אוהבים. והמאהב כמובן לא משקר, או תוקף בנסתר, או מנסה להוציא בכזב כספים – כי כמובן, הוא אוהב.

הקוסם: לגרום לדברים לקרות

וזה מביא אותנו לקוסם. הקוסם הוא האלכימיסט. החכם. אנחנו צריכים לדעת איך להגשים את התוכניות שלנו ומה אנחנו בכלל רוצים ליצור. זה נחמד שיש לנו יכולת להגן על הגבולות, ושאכפת לנו ממשהו בעולם הזה… ועם זאת חשוב שתהיה לנו היכולת לייצר משהו חדש "בקדרה". וכשאנחנו באמת מחויבים לייצר משהו חדש בקדרה, עם הכוח, היציבות והאיתנות של הלוחם והכוונה האוהבת של המאהב – אנחנו פשוט משתמשים בכוח של הקוסם, בחוכמתו – כדי לשנות דברים בעולם. וכשאנחנו מלכים – אנחנו מהווים דגל לכל הקיים. דגל שאנשים יכולים להיאסף סביבו, ולצעוק את שמנו ברבים. לא כי אנו טובים יותר, או שהפכנו להיות "מפורסמים" – אלא כי התחלנו לגלם משהו שאנשים יכולים להאמין בו. משהו שאנשים מרגישים שקיימים בנו, שמשרה בהם השראה, שגורם להם לעמוד זקוף יותר. שמעודד אותם במסע שלהם.

ואם אנחנו מצליחים להביא את זה לעולם העסקים… כל העולם לצידנו. על כן, במקום לפתח תודעת חוסר, פחד והישרדות – יש לפתח אהבה, חוסן, חכמה ומנהיגות פנימית כמו גם נכונות לשרת. ואז הפעולות שלנו תמיד יהיו לטובת העולם, והקהילה שאנו משרתים. אנחנו לא נרצה לקחת מלקוחות, להוציא במרמה – גם כשזה אומר שאנחנו מוותרים על "רווחים כספיים". יהיה משהו חשוב יותר שינחה את פעולותינו. וגם אם זה לא יתבטא במחזור כספים גדול יותר מהיום למחר, זה כן יתבטא במחזור עוצמה פנימית גדול יותר, באותו הרגע שנבחר בזה. והעוצמה הזאת תעזור לנו לבנות מה שאנחנו רוצים וצריכים לבנות. ואם בנינו – בנינו. וזה בהחלט יכול להתבטא בעסקים חובקי עולם, בפרנסה משנת חיים וכמובן – בשינוי משמעותי בחייהם של אנשים אחרים.

קטגוריות

תגיות

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב linkedin
לינקדאין

הצטרפו להצלחה פגישת יעוץ ללא התחייבות

מלא את הפרטים ונחזור עוד היום






מעל 1600 תכנים העוסקים בעולם העסקים

ייעוץ עסקי
אימון עסקי

איך שומרים על הלקוח המלצת ייעוץ עסקי

מתן שירות לצמיחה עסקית   "מנהיגים מתחילים עם הלקוחות, ועובדים אחורנית. הם עובדים ללא חת כדי להרוויח ולשמר את אמון לקוחותיהם. על אף שמנהיגים שמים

ייעוץ עסקי
מכירות

למה אנו חושבים שהלקוח שלנו

איך למצוא נותני שירותים שמלווים אותך גם לאחר שלב גביית התשלום   כתבה זו עלתה לאוויר, לאחר שאדם יקר לליבנו שאל אותנו, מדוע נותני שירותים,

ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקי

איך לאכול את הבייגלה

אילו עסקים יכולים להמשיך לשגשג גם לאור המצב הביטחוני?   לפני שנדבר על התחזיות שלנו, באשר להשפעת האירועים הביטחוניים על העסקים במדינת ישראל, הבה נקפוץ

כולם רצים להייטק
ייעוץ אסטרטגי

כולם רצים להייטק, למה?

כולם רוצים להגיע להייטק – או לחופש כלכלי אמיתי?   מה ההבדל בין עבודה בהייטק לבין חופש כלכלי ואישי אמיתי? יש אנשים שמחפשים לעבוד בהייטק

מכירות

אל תזרקו את הלקוחות המתלוננים לפח

התייחסות בעלי עסקים לתלונות וכיצד הדבר משמש כמנוע לצמיחה עסקית אף אחד לא אוהב לקבל ביקורת, או להחזיר ללקוחות את הכסף. בייחוד לא כאשר זה

ייעוץ עסקי - דורון עמית

בעל עסק!

פגישת יעוץ ללא התחייבות עם דורון

מלא\י את הפרטים ונחזור עוד היום






דילוג לתוכן