במאמר זה אני רוצה להרחיב בנושא המחיר! איך לעשות תמחור מוצר בצורה הגיונית ונכונה!
אנשי מכירות, כאלה שנותנים הצעות מחיר, מחירים בחנויות, עסקים וחברות נתקלים בקשיים לתמחר את מחירי המוצרים שלהם וזאת בגלל תחרות, וזאת בגלל חשש כי הלקוח לא ירכוש, הצעות מחיר ניתנים ללקוחות במחיר מתחת לעלות התפעולית, (שלא לדבר על עלות גולמית) וזאת מהחשש כי הלקוח ייקח את ההצעה הזולה ביותר. (וזה אולי נכון) ובכלל בעלי עסקים די מפחדים לאבד עסקאות ומכירות בגלל מחיר.
אני לא מזלזל בנושא המחיר, למחיר יש חשיבות עליונה כאשר באים למכור, אני לא מסכים למחיר שלא עומד בתוך מסגרת תקציב ההכנסות, הווה אומר מחיר אשר בעלי עסקים וחברות קוראים לו "לא הרווחתי אבל גם לא הפסדתי" וזו שגיאה פטאלית. ברגע שעסקים או חברות לא מרוויחים מעסקה אזי הם יכולים לאמוד את העסקה בהפסד. אי רווח זה הפסד ברור. ועל כך חייב לבוא תיקון עולם לבעלי עסקים גם כאלה שלחוצים מאד בתזרים ומוכנים למכור את מרכולתם במחיר העלות (עדיף להחזיר סחורה לספק בחזרה במחיר הקנייה ולא למכור את המוצר גם בהפסד גולמי וגם בהפסד תפעולי.
בואו נחליט ביחד כי לכול אדם יש במוחו ערך שהוא מכיר, מודע לו, וכול מחיר אשר אומרים לו גבוהה או נמוך הוא מיד מקשר לערך של המוצר או האלמנט או השירות אותו הוא רוצה לרכוש:
זבל שווה (0) ערך (יש מדינות המעריכות זבל) כי משם יבוא מאכליהם.
פרופסור בתחום הלב שווה הרבה כסף בביקור פרטי.
מחיר של אוטוביאנקי יש לו ערך (מתורגם לכסף) ומחיר של הונדה יש לה ערך שונה.(גם הוא מתורגם לכסף)
מחיר חדר במלון הילטון תל אביב הוא לא מחיר הערך שיש למלון דירות אחר הקיים גם הוא בתל אביב.
למעשה כול בן אנוש יודע כי למוצרים ושירותים יש ערכים, ערכים כספיים, שהוא יכול לשלם אותם, רוצה לשלם אותם ומוכן לשלם אותם ברגע שהמוח האנושי שלו יחבר לו את הערך לסכום! אלה עובדות החיים, עד היום אף אחד לא סטר עובדות אלה ולמעשה כך מתקיים המסחר בישראל ובעולם הגדול, בשדרה החמישית בניו-יורק כול מי שהולך יודע שאם הוא נכנס לחנות הוא יוצא אם מחיר כפול ממה שיכול היה לרכוש באחד ממרכזי הקניות מחוץ למנהטן.
זה בדיוק מה שעובר על הצרכן הישראלי ולא משנה עם הוא מטייל בחוצות הקניון ורוכש או קונה שירותים ומוצרים לו לעסקיו ולכול דכפין. וכאן בה תפקידו של המוצר, השם, המיתוג, הבידול, "המוצר המוביל והמוצר הנלווה" כאן למעשה נקבע המחיר של המוצר או השירות אשר העסק מוכר או יותר נכון כאן יתורגמו הפרמטרים שהזכרתי קודם לערך, ערך שמבקש מחיר עבורו.
נכון הוא שמוצר שהוא "מותג" הוא מוצר שמוכנים לשלם עבורו את המחיר המתורגם לערך, לדוגמא מכנסי גינס של אחד המותגים הגדולים והנחשקים יימכר ב-1500 ₪ ואילו גינס הדומה לו הנמכר ללא מותג יכול להימכר גם ב-199 ₪- מה שעושה את ההבדל הוא ערך המותג מול ערך ה"לא" מותג.
בנוסף, חברה בעלת שם המפתחת תוכנה ייעודית ליישום מסוים, תתמחר את המוצר שלה בהתאם לערך של ה"מותג" שלה, הניסיון שלה בתחום, השירות שהיא מסוגלת להעניק ללקוחות שלה לעומת חברה לא מוכרת אשר תזדחל בין נותני הצעת המחיר, תתמחר נמוך את המוצר או השירות, לפעמים במחיר של "עלות" רק בכדי להיכנס פנימה, ולא תזכה בעבודה.
אז מה עושים?
איך בונים תוכנית עסקית?
איך עושים תמחור מוצר?
איך יוצרים מחיר ?
הרי לא כולם "מותגים"?
לא לכול עסק יש את ערכי ה"מותג" ששווה כסף.
לשם המחשה "ביפן יש יצרן תיקים לנשים וגברים (אינני רוצה להזכיר שם שלא יתבעו אותי על הוצאת לשון הרע) והיצרן הזה יצר לו "מיתוג" אדיר ברחבי העולם עד כדי כך שהוא נמכר בסכומים של עשרות אלפי דולרים, לעומת תיקים אחרים לנשים וגברים אשר לא יורדים באיכותם מהמותג היפני הנמכרים במאות או אלפי שקלים. תשאלו למה? מכיוון שכך נוהג בן האנוש, הוא מתקרב למותגים, מותגים הם רגשיים, הם יוצרים חווית קניה, הם מסודרים, הם מאורגנים, בתלבושת אחידה, וכ"ד."
אז איך אנו גובים בעסקים ובחברות שלנו מחירים רווחיים ולא מחירי הפסד, ולמה בכול מקרה לקוחות תמיד יתווכחו אתנו כי המחיר יקר. ומכאן אני יענה לכם כך: שאדם הולך לשוק לקנות עגבניות הוא יודע שהוא הולך לרכוש עגבניות במחיר התווכחות, שאדם הולך לאחד מהמרכולים הגדולים הוא יודע שהוא ימצא את המוצר שנגלה לו בפרסום במחיר X ולא יתווכח על המחיר עם הקופאית. כאשר אדם יודע שהוא הולך לרכוש מוצר X אחר, אשר יש לו בראש פחות או יותר את המחיר שהוא יידרש לשלם הוויכוח שלו הוא ויכוח אנושי, ושזאת התרבות הצרכנית הנלמדת כאן בארץ ובעולם כולו. בדיוק כמו שלימדו את האזרחים באמריקה לאורך כול קיומה.
כ-יועץ שיווק אני רואה ש-כאשר עסק או חברה עושים תמחור מוצר חדש (והם עדיין לא מותג מוכר ונחשק) הם חייבים לשזור ערכים במוצר שלהם, לכול פריט או אלמנט בהרכב המוצר חייב שיהיה ערך, מכרתי נרות אני אתן ערך לשעווה העשויה מחומרים עמידים שלא מתלקחים ודלוקים לאורך זמן (זה ערך שווה כסף) כאשר אני מבקש ממך על זוג שיפודים מחיר עם רווח ונותן לך ערך נלווה בדמות "פיתות חמות מהטבון שבמסעדה" זה ערך שניתן לממש אותו לכסף, שאני אמכור לך דיו למדפסת אשר הקיבולת שלו כפולה מזה של המתחרה "זה ערך נוסף שאני יכול לגבות עליו מחיר" שאני אמכור לך גיטרה כי הבן שלך לומד גיטרה ואתן לגיטרה את הערכים החינוכיים שלה, כמו: הגיטרה הזאת יש לה בקרה של קול המותאם למקום בו היא מנגנת "זהו ערך אדיר שאני יכול לקבל עליו מחיר" אני יכול לתת לכם כאן עוד עשרות פעולות שיווקיות המקנות ערכים ללקוחות על כול מוצר ושירות דבר שישאיר אותם בבית העסק וירכשו את המוצרים ועוד יגרמו לעוד חמישה לקוחות אחרים להגיע ולרכוש.
זכרו! שאני מדבר על כול מוצר ועל כול שירות.
אנשים לא טיפשים, בשוק מחנה יהודה בירושלים אנשים לא יבואו לקנות LCD הם יבואו לקנות "בנדורה" ומלפפונים.
בקניון רמת אביב בתל אביב אנשים לא יבואו לקנות בגדים יד שניה, הם יבואו לקנות מותגים ולשלם בעבורם את מחיר המותג, ואם המותג עשה מבצע, אז הם יצאו מחוויית הקניה מאושרים וצוהלים ויחזרו בקניה הבאה בדיוק לאותה חנות.
מה שבא ללמדכם כ-יועץ שיווק, כול מוצר ניתן לקבוע לו ערך ולתרגם אותו למחיר, כול מוצר כול שירות, יש עורכי דין מפורסמים ובזכות הפרסום גובים 50 אלף שח לתיק ויש כאלה שפחות מפורסמים וגובים 2500 לתיק. הכול עניין של ערך המכירה.
בסופו של יום אנו מוכנים לשלם את המחירים, אנו רק מבקשים לדעת מה הערך, אופטיקה בקניון גובה 6000 ויותר על משקפיים מולטיפוקל ורבבות קונים, ואופטיקה בצדי הדרכים מוכרת כמעט אותו דבר ב-999 ₪ במקרה הגבוהה. ערך, זו מילת המפתח.
כ-יועץ שיווק אשמח למצוא את הערך של השירות או המוצר שלכם.
זכרו! הלוואות מחליפים במכירות.