זה הכול עניין של ניהול

זה הכול עניין של ניהול.

התפלאתי לראות היום בערב 24.10.2013 כותרת באחד מהעיתונים הכלכליים "על קשיים של שלוש רשתות גדולות בישראל התופסים חלק גדול במרבצי הקניונים ומרכזי הקניות בישראל" קשיים המתוארים בכתבה הנלוות לכותרת כ"ניהול וחשיבה לא נכונה של הנהלת הרשתות"

האמת, שאני די מזדהה עם הכתבה המתארת את הטעות הניהולית אשר הנהלת הרשתות עשתה, ואני מבקש ליחס את הטעות הזאת כמעט למרבית העסקים הפועלים כאן בישראל.

 במאמר זה אני יתייחס דווקא לרשתות גדולות הפועלות כאן בישראל ולא למרבית העסקים הפועלים בתחומים כאלה ואחרים ואסביר את הטעות הניהולית הבסיסית של הנהלות.

כ יועץ עסקי אני יתייחס לנורמה ולא לדברים נסתרים או אינטרסים אחרים המניעים הנהלות של רשתות כאלה ואחרות, כי לעולם לא ניתן לדעת מדוע הנהלה או בעל עניין נוהג בצורה זאת או אחרת אשר מראש נועדה לכישלון.

מדינת ישראל היא מדינה קטנה, בישראל 2.5 מיליון בתי אב ואוכלוסייה צרכנית קטנה ולא גדולה יחסית למדינות אירופה או ארצות הברית והמזרח, אין לנו למי למכור את מוצרינו אלה לאזרחי המדינה בלבד. הווה אומר שכוח הקנייה הוא נמוך מאד. אם כוח הקנייה נמוך הרי שההיצע העומד לטובת אזרחי ישראל הוא "ענק" אם זה במרכז קניות, קיימים וכאלה שנפתחים כול הזמן מחדש (ראו רק את הפתיחות החדשות של מרכזי הקניות בנתניה ובבאר שבע בשנה האחרונה) ונוסיף לכך עוד מתחם ענק של קניות הנפתח במערב ראשון לציון, וכמובן כלל מרכזי הקניות והקניונים הקרובים אחד לשני במרחק הליכה. בנוסף עומדים לאזרחי ישראל מרכז הקניות הגדול בעולם "האינטרנט" והרכישות באתרים מובילים כמו EBAY-AMAZONE רק הולכים וגדלים (לפי הנתונים שמתקבלים גם מאתרי הקניות המוזכרים וגם מחברות ההובלה הבינלאומיות הפועלות כאן בישראל כולל דואר ישראל) נוסיף לזה את חנויות פטורות המכס בנמל התעופה הבינלאומי של ישראל המדווחים על הכנסות שיא, ובנוסף לזה התיירים הישראלים היוצאים למסעות קניות בחו"ל. תחום חדש הקשור למסעות הקניות של הישראלים בחו"ל הם המסעות למזרח "סין" ודומיה לרכישה של ריהוט שלם לבית, מוצרים ואביזרים לשיפוץ שלם של הבית ועוד לא הזכרתי כי בתים, מלונות, צימרים, בתי הארחה רוכשים "קומפלט" את כול המוצרים שלהם במזרח.

 שיווק ומכירות

כמי שנותן ייעוץ עסקי אני לא יכול שלא להתייחס לקטע הניהולי של הנהלות הרשתות בישראל אשר לא קוראות את המפה נכונה ופותחים סניפים וחנויות בכול מרכז קניות אשר נפתח, יותר מזה מרכזי קניות לאוו דווקא הפכו להיות מקום של קניית מוצרים או אופנה או מחשבים הם יותר משרתים קהל בתחום המסעדנות והבידור ויעידו על כך המרכזים החדשים שנפתחו "בקניונים" הנותנים חוויה בידורית לכלל המשפחה כמוקד משיכה ללקוחות פוטנציאלים. מה שאומר ש"ההתגרות" בגורל של מנהלי הרשתות דומה בהחלטות שלהם לניסיון קליעה למטרה שלא קולע "בול" למרכז העיגול.

יותר ויותר סכסוכים מתגלים בין מרכזי הקניות והקניונים אל מול שוכרי החנויות והמתחמים וזה בצדק מאחר והעלויות של אחזקת חנויות במתחמים אלה הינו יקר עד יקר מאד ויש מקרים שרשת מפסידה ב-20 סניפים ומרוויחה ב-ארבעה סניפים.

מדינת ישראל היא לא אמריקה אותה אנו מעתיקים מזה שנים, והמלחמה הזאת בין הרשתות לבין הנהלות מרכזי הקניות נראית מלחמה אבודה אשר תביא הרס רב למרבית הרשתות כאן בישראל.

אני בטוח שכמות הסניפים של הרשתות היו יורדות במידה והנהלות הקניונים לא היו קובעים לרשתות לפתוח את הסניף במקום הזה אם הרשת רוצה את המקום ההוא המרוויח. המצב הזה הוא אבסורד כי בסך הכול יפסידו שני הצדדים גם הנהלת מרכז הקניות או הקניון וגם הרשת שתתרסק.

כפי שאני יודע ברוב הנושאים יש הגיון, אין ולא תהיה היתכנות עסקית כלכלית לקיומם של כול כך הרבה סניפים בצפיפות היום של מרכזי הקניות והקניונים בישראל, פתיחת החנויות והסניפים אין להם ולא תהיה להם הצדקה כלכלית, והאינרציה הזאת של החתול והעכבר בדמות הנהלת הקניון והרשת רק ימית אסון על רשתות, על העובדים ברשתות, ועל מרכזים שיישארו עם חנויות ריקות כפי שאני מצליח כבר לראות בקניונים כאלה ואחרים כאן בישראל.

לזה אני קורא ניהול.

עסקים ולא משנה איזה עסקים צריך לדעת לנהל.

צריך להנהיג את העסק ולא שהעסק ינהיג אותך.

לעניין זה זכור לי המקרה של רשת שילב אשר אכלסה חנות גדולה בקניון אילון ובגלל דמי שכירות גבוהים עברה חנות הרשת ממול הקניון! לדעתי (ושוב אני לא בקיא בפרטים) התנהלות כזאת היא נכונה!

אני יודע שהמקרה המתואר כאן בראש המאמר על כמעט קריסה של 3 רשתות + עוד רשת שביקשה שבוע שעבר כינוס נכסים לא יהיו האחרונות בתור. כי אי אפשר להתקיים באקלים כזה.

מבקשים ייעוץ עסקי, התקשרו לדורון עמית 

קטגוריות

תגיות

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב linkedin
לינקדאין

הצטרפו להצלחה פגישת יעוץ ללא התחייבות

מלא את הפרטים ונחזור עוד היום






מעל 1600 תכנים העוסקים בעולם העסקים

העסק צולל
אימון עסקי

למה אני לא רואה את הכסף של העסק שלי

  ניווט במים סוערים: מצוקת העסקים הישראליים מבוא בשנים האחרונות, נוף העסקים הישראלי עבר טלטלה משמעותית, עם מגמה מדאיגה של עסקים שנתקלים בקשיים, שלרבים מהם

קוד אתי
אימון עסקי

מדריך לקביעת קוד אתי/מיתוג פנימי

טיפוח תרבות של יושרה: כיצד ליצור קוד אתי-מיתוג מבוא בנוף העסקי המשתנה במהירות של ימינו, לא ניתן להפריז בחשיבות של פיתוח ויישום קוד אתי חזק.

Drop shipping
ייעוץ עסקי

רוצים להרוייח כסף מ-Drop shipping

משלוח ישיר מפורק לגורמים: גילוי האמת על רווחים פוטנציאליים והשקעות-dropshiping מבוא בשנים האחרונות, משלוח ישיר צבר פופולריות כמודל עסקי עם השקעה נמוכה וקל להתחלה ליזמים

הלוואות
יועץ כלכלי

הלוואה בערבות מדינה: דעה!

הלוואות בערבות מדינה: הבנת היתרונות והחסרונות הקדמה הבנקים נוחתים על בעלי העסקים "בואו קחו הלוואות: ועכשיו בפרסום שאנו מקבלים מאחד מהבנקים הגדולים זאת "הלוואה בערבות

ייעוץ
חברה בע''מ

מלחמת חרבות ברזל חידדה את הצורך ביועץ לארגון

פתיחת פוטנציאל עסקי: כוחן של שירותי ייעוץ מקצועיים מבוא תעשיית הייעוץ העסקי חוותה צמיחה משמעותית בשנים האחרונות, הודות לביקוש הגובר לייעוץ וליווי מומחים בתחומים שונים

ייעוץ עסקי - דורון עמית

בעל עסק!

פגישת יעוץ ללא התחייבות עם דורון

מלא\י את הפרטים ונחזור עוד היום






דילוג לתוכן